Najnowocześniejsze samoloty wojskowe świata: niesamowite myśliwce 5. generacji

Ten artykuł ma 7 stron:

F-22 Raptor

Stany Zjednoczone, pierwszy lot: 1990 rok

Pierwszym, przez długi czas jedynym i prawdopodobnie najlepiej znanym samolotem 5. generacji jest amerykański F-22 Raptor. Choć pod względem technicznym to jedna z najnowocześniejszych maszyn latających po niebie, to koncepcyjnie samolot ten tkwi jeszcze w czasach Zimnej Wojny.

Początki tej konstrukcji sięgają bowiem połowy lat 80. i konkursu, ogłoszonego przez amerykańskie lotnictwo, które potrzebowało maszyny, zdolnej do wywalczenia przewagi powietrznej w warunkach trzeciej wojny światowej. Do konkursu stanęły dwie konstrukcje: zwycięski YF-22 i YF-23, którego losy opisujemy w artykule "YF-23 — zapomniany konkurent Raptora".

F-22

Przeciwnikami F-22 miały być nowoczesne maszyny sowieckie, a samolot zaprojektowano do działania w warunkach pełnoskalowego konfliktu, gdzie nieprzyjaciel może przeważać liczebnie, a do tego dysponuje rozbudowaną obroną przeciwlotniczą.

Nic zatem dziwnego, że F-22 zbudowano według starych wzorców, gdzie na pierwszym miejscu były zdolności bojowe, a takie kwestie jak ekonomia, miały znacznie mniejsze znaczenie. Wystarczy wspomnieć, że około 40 proc. masy samolotu stanowi cenny tytan.

F-22 - widoczne otwarte komory uzbrojenia

Powstał bezkompromisowy i początkowo mało uniwersalny myśliwiec przewagi powietrznej, mający czyścić niebo z nowoczesnych samolotów wroga i unikać jego obrony przeciwlotniczej. Czyli, biorąc pod uwagę zmiany na geopolitycznej mapie świata, zbudowano cud techniki, którego istnienie na przełomie wieków trudno było uzasadnić.

Problem polegał na tym, że po upadku ZSRR F-22 nie bardzo miał z kim walczyć. W lokalnych konfliktach z powodzeniem sprawdzały się znacznie tańsze i mniej skomplikowane maszyny poprzedniej generacji, a użycie F-22 przypominało strzelanie z armaty do wróbla. Nic zatem dziwnego, że z planowanych początkowo 750 maszyn wyprodukowano ostatecznie jedynie 187, nie licząc 8 egzemplarzy testowych.

F-22 odpalający rakietą AIM-9X

W międzyczasie dostosowano samolot do ataków na cele naziemne i kilka razy zmieniono jego nazwę (z eksperymentalnego YF-22 na F-22, F/A-22 i ponownie F-22). Przez niemal 20 lat eliminowano również różne wady i niedopatrzenia, związane zarówno z konstrukcją, jak i oprogramowaniem maszyny. W 2005 roku, 15 lat po oblocie, Raptor oficjalnie rozpoczął służbę w amerykańskich siłach powietrznych.

Obecnie F-22 może uderzać na cele naziemne, działać jako maszyna walki radioelektronicznej, "niewidzialny" myśliwiec, a także powietrzny punkt rozpoznania i dowodzenia, koordynujący działania i wskazujący cele dla innych samolotów.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

8 kolosów. Najpotężniejsze pancerniki, jakie kiedykolwiek pływały po morzach Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata Magpul FMG9 – zabójcza latarka, czyli źródło światła i siła ognia