Najnowocześniejsze samoloty wojskowe świata: niesamowite myśliwce 5. generacji

Ten artykuł ma 7 stron:

F-35 Lightning II

Stany Zjednoczone, pierwszy lot: 2006 rok

W przeciwieństwie do Raptora, koncepcja Lightninga II wywodzi się z czasów już po zakończeniu Zimnej Wojny, a jednym z głównych założeń, towarzyszących projektowaniu tej maszyny, była redukcja kosztów. Chodziło o zbudowanie samolotu, spełniającego wymagania wielu rodzajów sił zbrojnych, a tym samym zastąpienie jednym modelem wielu innych. Zakładano, że dzięki uproszczeniu logistyki i masowym zamówieniom powinno to zaowocować znacznymi oszczędnościami.

W tym celu ogłoszono program o nazwie Joint Strike Fighter, łączący wymagania opracowane podczas wcześniejszych, sięgających początku lat 80. prac koncepcyjnych z aktualnymi potrzebami. W ogłoszonym wówczas konkursie wzięły udział maszyny Boeing X-32 i Lockheed Martin X-35, która wygrała rywalizację.

F-35 Lightning II

Ponieważ pogodzenie nie zawsze zgodnych wymagań, stawianych przez lotnictwo, marynarkę i korpus piechoty morskiej okazało się niemożliwe za pomocą jednego modelu, konstruktorzy F-35 zaprojektowali zgodnie z przedstawionymi wymogami 3 różne maszyny, które – mimo współdzielenia wielu części – różnią się osiągami i możliwościami.

Wersja F-35A powstała na zlecenie lotnictwa i ma zastąpić m.in. samoloty F-16 i A-10. F-35B to model dla Marines, wyróżniający się zdolnością do krótkiego startu i pionowego lądowania, z umieszczonym pośrodku kadłuba, przeciwbieżnym wirnikiem, a F-35C to wersja pokładowa, zbudowana na potrzeby marynarki wojennej.

F-35B - widoczny wirnik, pozwalający na pionowe lądowanie

Konieczność opracowania uniwersalnej maszyny znacząco skomplikowała konstrukcję i wymusiła na konstruktorach wiele kontrowersyjnych kompromisów, za sprawą których F-35 pod niektórymi względami ustępuje starszym i znacznie tańszym maszynom 4. generacji. Przewagę mają mu zapewnić nie zdolności manewrowe, ale zaawansowana awionika, właściwości stealth i nowoczesne uzbrojenie.

Mimo kontrowersji związanych z możliwościami F-35, zainteresowanie tym samolotem wyraziło wiele państw, jak Wielka Brytania, Holandia, Australia, Włochy czy Norwegia. Skala produkcji – biorąc pod uwagę planowane zamówienia – ma sięgnąć 2,4 tys. egzemplarzy. Według amerykańskich planów budowane obecnie samoloty mają pozostać w służbie aż do 2070 roku.

F-35 Lightning II

Problemem F-35 jest – mimo wyprodukowania do tej pory ponad 150 egzemplarzy – ciągły brak zdolności operacyjnej (na razie jedynie Piechota Morska ogłosiła tzw. wstępną gotowość operacyjną swojej wersji). Samolot jest jednak intensywnie testowany przez różnych użytkowników. W czerwcu 2016 odbyła się oficjalna prezentacja izraelskiej wersji maszyny, czyli F-35I Adir, będącej wariantem modelu F-35A.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

8 kolosów. Najpotężniejsze pancerniki, jakie kiedykolwiek pływały po morzach Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata Magpul FMG9 – zabójcza latarka, czyli źródło światła i siła ognia