Najnowocześniejsze samoloty wojskowe świata: niesamowite myśliwce 5. generacji

Ten artykuł ma 7 stron:

Mitsubishi X-2

Japonia, pierwszy lot: 2016 rok

Mitsubishi X-2, znany również pod wcześniejszą nazwą ATD-X to dowód na technologiczną potęgę Kraju Kwitnącej Wiśni, a zarazem przykład tego jak poważnie Japonia traktuje zagrożenie ze strony Chin i Korei Północnej.

Choć japoński rząd był gotów ponieść astronomiczne koszty, godząc się na kwotę 400 mln dolarów za egzemplarz, byle tylko uzbroić się w Raptory, Stany Zjednoczone odmówiły sprzedaży tego samolotu nawet swojemu bliskiemu sojusznikowi.

Mitsubishi X-2

W takiej sytuacji Japonia postanowiła nie tylko kupić F-35, ale opracować również własną maszynę 5. generacji. Wśród stawianych przed nią zadań jest – według nieoficjalnych informacji – nie tylko zwalczanie samolotów przeciwnika, ale również możliwość przeniknięcia przez obronę przeciwlotniczą Korei Północnej i zniszczenia jej instalacji nuklearnych.

Prace nad nowym samolotem rozpoczęto wiele lat temu. Już w 1996 roku firma Mitsubishi Heavy Industries oraz Instytut Badań Technicznych i Rozwoju ówczesnej japońskiej agencji obrony (ministerstwo powstało dopiero w 2007 roku) rozpoczęły prace projektowe. Intensywne próby, prowadzone przy współudziale francuskich instytucji badawczych, rozpoczęły się w 2005 roku.

W maszynie, znanej początkowo pod nazwą ATD-X, zaplanowano ciekawe rozwiązania. Jednym z nich jest system fly-by-optics, w którym dane mają być przesyłane za pomocą światłowodów – szybciej niż zwykłymi przewodami i bez ryzyka zakłócenia przez impuls elektromagnetyczny.

Mitsubishi X-2

Interesującą funkcją samolotu, przemianowanego w kwietniu 2016 roku na X-2 Shinshin, jest również system o nazwie Self Repairing Flight Control Capability. Sterująca samolotem elektronika ma samodzielnie diagnozować uszkodzenia płatowca i tak korygować pracę sprawnych elementów, aby pilot nie tracił kontroli nad uszkodzonym samolotem.

Co istotne, Mitsubishi X-2, którego prototyp wzniósł się w powietrze 22 kwietnia 2016 roku, nie jest maszyną przewidzianą do produkcji seryjnej. To zaliczany do 5. generacji demonstrator technologii, pozwalający przetestować rozwiązania, które posłużą do budowy docelowego, japońskiego myśliwca przewagi powietrznej, czyli Mitsubishi F-3, którego produkcja ma ruszyć w 2027 roku.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

Jak bardzo zacofana była we wrześniu 1939 roku polska armia? Operacja Mincemeat. Martwy bezdomny, który pokonał Hitlera USS Zumwalt bezbronny. Jego uzbrojenie zbyt drogie, by można było go używać Wojsko Izraela. Sprzęt, który latami był tajemnicą THeMIS: bojowy bezzałogowiec z karabinem maszynowym. Armia robotów w służbie Estonii F-15X – nowa wersja starego samolotu. Co potrafi 50-letnia konstrukcja? Lotniskowiec USS Hornet odnaleziony. Po 77 latach od zatopienia odkryto wrak okrętu Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata Robot jako członek załogi! Nowe cudo DARPA potrafi pilotować dowolny samolot Magpul FMG9 – zabójcza latarka, czyli źródło światła i siła ognia Mistel – śmiercionośna jemioła. Niemiecka broń, która miała zmienić los wojny DroneGun: futurystyczna strzelba na drony unieszkodliwia nie niszcząc sprzętu