Najnowocześniejsze samoloty wojskowe świata: niesamowite myśliwce 5. generacji

Ten artykuł ma 7 stron:

Mitsubishi X-2

Japonia, pierwszy lot: 2016 rok

Mitsubishi X-2, znany również pod wcześniejszą nazwą ATD-X to dowód na technologiczną potęgę Kraju Kwitnącej Wiśni, a zarazem przykład tego jak poważnie Japonia traktuje zagrożenie ze strony Chin i Korei Północnej.

Choć japoński rząd był gotów ponieść astronomiczne koszty, godząc się na kwotę 400 mln dolarów za egzemplarz, byle tylko uzbroić się w Raptory, Stany Zjednoczone odmówiły sprzedaży tego samolotu nawet swojemu bliskiemu sojusznikowi.

Mitsubishi X-2

W takiej sytuacji Japonia postanowiła nie tylko kupić F-35, ale opracować również własną maszynę 5. generacji. Wśród stawianych przed nią zadań jest – według nieoficjalnych informacji – nie tylko zwalczanie samolotów przeciwnika, ale również możliwość przeniknięcia przez obronę przeciwlotniczą Korei Północnej i zniszczenia jej instalacji nuklearnych.

Prace nad nowym samolotem rozpoczęto wiele lat temu. Już w 1996 roku firma Mitsubishi Heavy Industries oraz Instytut Badań Technicznych i Rozwoju ówczesnej japońskiej agencji obrony (ministerstwo powstało dopiero w 2007 roku) rozpoczęły prace projektowe. Intensywne próby, prowadzone przy współudziale francuskich instytucji badawczych, rozpoczęły się w 2005 roku.

W maszynie, znanej początkowo pod nazwą ATD-X, zaplanowano ciekawe rozwiązania. Jednym z nich jest system fly-by-optics, w którym dane mają być przesyłane za pomocą światłowodów – szybciej niż zwykłymi przewodami i bez ryzyka zakłócenia przez impuls elektromagnetyczny.

Mitsubishi X-2

Interesującą funkcją samolotu, przemianowanego w kwietniu 2016 roku na X-2 Shinshin, jest również system o nazwie Self Repairing Flight Control Capability. Sterująca samolotem elektronika ma samodzielnie diagnozować uszkodzenia płatowca i tak korygować pracę sprawnych elementów, aby pilot nie tracił kontroli nad uszkodzonym samolotem.

Co istotne, Mitsubishi X-2, którego prototyp wzniósł się w powietrze 22 kwietnia 2016 roku, nie jest maszyną przewidzianą do produkcji seryjnej. To zaliczany do 5. generacji demonstrator technologii, pozwalający przetestować rozwiązania, które posłużą do budowy docelowego, japońskiego myśliwca przewagi powietrznej, czyli Mitsubishi F-3, którego produkcja ma ruszyć w 2027 roku.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

Operacja Orli Szpon. Nieudany atak Delta Force na Teheran THeMIS: bojowy bezzałogowiec z karabinem maszynowym. Armia robotów w służbie Estonii Broń NATO. Sprzęt, którym Sojusz powstrzyma każdego wroga Armia Pakistanu. Islamski kolos z bronią jądrową 100-letnie samoloty ciągle w służbie. Latające cysterny KC-135 ustanowią wyjątkowy rekord Katastrofa w Siewieromorsku. Co się wydarzyło w zamkniętym mieście na północy? Mistel – śmiercionośna jemioła. Niemiecka broń, która miała zmienić los wojny Sekret husarii. Oto czemu mieliśmy jedną z najlepszych bojowych formacji świata. USS Zumwalt bezbronny. Jego uzbrojenie zbyt drogie, by można było go używać Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata Chiny i Rosja budują nowy, ciężki śmigłowiec ShAK-12 – rosyjska superbroń. Karabin automatyczny dla sił specjalnych