8 najczęstszych błędów w zarządzaniu IT w firmie

Wzrost informatyzacji w przedsiębiorstwach w ostatnich latach jest większy niż kiedykolwiek i z pewnością będzie się zwiększać. Efektem cyfrowej rewolucji jest stosowanie coraz większej ilości programów i sprzętu, które ułatwiają pracę w rozmaitych dziedzinach. Aby proces ten przebiegał bez problemów, niezbędne jest odpowiednie zarządzanie IT. Ma ono bezpośrednie przełożenie na poziom bezpieczeństwa oraz wartość organizacji. Powinno być także dostosowane do profilu przedsiębiorstwa, jego celów oraz stanu technicznego.

Artykuł sponsorowany

Błędy, które obniżają poziom zarządzania IT

Chociaż obecnie większość firm posiada dział IT lub korzysta z usług zewnętrznych firm, to zdarzają się sytuacje, gdy infrastruktura informatyczna przedsiębiorstwa jest nieprawidłowo zarządzana i zagrożona.

Oto najczęstsze błędy, które popełniane są podczas zarządzania infrastrukturą:

  1. Pomniejszanie znaczenia zarządzania IT dla firmy – wciąż pokutuje przekonanie, że dla bezpieczeństwa informatycznego wystarczy comiesięczna zmiana haseł i tworzenie kopii zapasowych. W rzeczywistości zarządzanie IT to proces, który wymaga o wiele więcej wysiłku ze strony działu IT oraz odpowiedniego, profesjonalnego oprogramowania.
  2. Brak regularnego sprawdzania legalności programów – niesystematyczna kontrola oprogramowania zainstalowanego na komputerach, oznacza większe ryzyko zainfekowania sprzętu plikami z wirusami lub programami szpiegującymi (spyware). Aby tego uniknąć, ważne jest odpowiednio zaplanowane przeprowadzanie audytu legalności oprogramowania.
  3. Pomijanie audytu oprogramowania – sporadyczne przeprowadzanie audytu nie zapewni firmie odpowiedniego zabezpieczenia, ponieważ zbyt długie odstępy czasu pomiędzy audytami, działają na niekorzyść przedsiębiorstwa i zwiększają ryzyko wycieku danych. Tylko regularne działania są kluczem do sukcesu.
  4. Niewłaściwe monitorowanie komputerów – wiedza na temat tego, jak pracownicy wykorzystują służbowe komputery, jest istotna dla stabilności całego systemu. Polskie prawo zezwala na nadzór nad działaniami podejmowanymi przez pracowników na komputerach w czasie pracy, jednak nie całkowicie. Niedozwolone jest czytanie prywatnych e-maili, wiadomości z komunikatorów i treści odwiedzanych stron. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem. Co zatem można kontrolować? Na przykład nagłówki odwiedzonych witryn. To złoty środek zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników.
  5. Nieefektywny system helpdeskowy – platforma służąca do pomocy użytkownikom musi spełniać trzy warunki:

    — zautomatyzowana, tak aby dział IT nie musiał tracić zbyt wiele czasu na wyszukiwanie odpowiednich zgłoszeń

    — intuicyjna dla osoby, która rozwiązuje zadania

    — umożliwiająca komunikację z osobami, które zajmują się tym samym zgłoszeniem

    System do helpdesku, który nie spełnia tych wymagań, często jest przyczyną wydłużenia się czasu odpowiedzi na zgłoszenia – jednego z najistotniejszych czynników wpływających na zadowolenie użytkowników z udzielonej im pomocy.

  6. Brak ostrożności użytkowników – niewylogowanie się ze stanowiska komputerowego, zapisywanie haseł w miejscach, które są dostępne dla osób trzecich, pobieranie plików niewiadomego pochodzenia czy podpinanie zainfekowanych nośników wymiennych – te prozaiczne sytuacje, które są dla wszystkich oczywiste, zdarzają się dosyć często. Bez przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, praca działu IT idzie na marne.
  7. Przestarzałe rozwiązania – aby zarządzanie IT przebiegało w sposób sprawny, nowoczesne narzędzia są niezbędne. System statlook gwarantuje zarządzanie IT bez potrzeby przemieszczania się między lokalizacjami – zdalnie, mobilnie i online. Bez niepotrzebnego tracenia czasu i biegania między komputerami.
  8. Nieusystematyzowane dane – znając już najważniejsze błędy w nadzorowani IT, nie można zapomnieć o ostatnim, równie ważnym czynniku. Nawet regularnie przeprowadzane audyty legalności oprogramowania jeśli zgromadzone dane nie zostaną odpowiednio posegregowane i przeanalizowane. Informacje o oprogramowaniu, sprzęcie, działaniach użytkowników, powinny być łatwo dostępne dla działu IT, w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony informatycznej i wykrywania problemów na bieżąco.

System, który zapobiega problemom

Profesjonalny system do zarządzania IT – statlook, wdrożony w firmie, zapewnia płynny przepływ informacji o komputerach, działaniach użytkowników i co najważniejsze, gwarancję bezpieczeństwa danych.

Statlook to narzędzie, które usprawnia pracę administratorów IT, dbając o bezpieczeństwo i skuteczność przeprowadzanych działań.

Zajrzyj na stronę oprogramowania Statlook i dowiedz się, co możesz zrobić, aby twoja firma posiadała bezpieczną infrastrukturę IT:

https://www.statlook.com/pl/pakiety

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Gadżety dla morsów - co przyda się w czasie kąpieli? Jak rozwiązać problem zaparowanych okien? Czujniki czadu, czyli bezpieczny sen w zimie Obudowa do Samsunga Galaxy S8 - jaką wybrać? Jak uszczelnić okna? Smukłe powerbanki do 10 mm. Supercienkie magazyny energii, które zmieścisz nawet w portfelu Lodówki z kostkarką do lodu do 5000 zł Opiekacz do 300 zł Zabawki edukacyjne w promocyjnych cenach Jaki zegarek męski na prezent? Srebro i cebula rozpozna trującego grzyba? To mit. Tłumaczymy, jak uniknąć tragedii Akcesoria prawdziwego trapera – pięć rzeczy które musisz mieć by przetrwać wszystko

Popularne w tym tygodniu:

Zmora nowych smartfonów. Jak wydłużyć żywotność baterii