Drogi rowerowe będą bezpieczniejsze? Pomorze Zachodnie przetestuje świecące znaczniki
Drogi rowerowe w województwie zachodniopomorskim zyskają niedługo specjalne świecące znaczniki, których celem będzie zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy po zmroku. Jeśli nowe rozwiązania się sprawdzą, powstanie ich więcej.
Samorząd województwa zachodniopomorskiego rozbudowuje sieć regionalnych dróg rowerowych. By były bezpieczniejsze, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, testowane są innowacyjne rozwiązania. W celu zminimalizowania niebezpiecznych zdarzeń z udziałem rowerzystów i pieszych, na lokalnych szlakach pojawiły się już linie krawędziowe, a teraz instalowane są świecące znaczniki. - Mieszkańców i turystów zachęcamy do opiniowania tych rozwiązań, bo jeśli się sprawdzą, może być ich więcej - czytamy na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
- Szlaki rowerowe projektujemy tak, by wycieczki dawały frajdę, ale i były bezpieczne. Tworzona przez nas infrastruktura spełnia ten wymóg, jednak są w regionie miejsca, gdzie chcemy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia. Często proste, niekoniecznie kosztowne rozwiązania, mogą dać najlepsze efekty. Właśnie dlatego testujemy linie krawędziowe i znaczniki fotoluminescencyjne. Jeśli się sprawdzą, to pojawią się w kolejnych miejscach - tłumaczy marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Jak możemy dowiedzieć się ze strony UMWZ, pierwsze znaczniki fotoluminescencyjne pojawią się na odcinku Trasy Pojezierzy Zachodnich w miejscowości Sulimierz (Gmina Myślibórz) oraz na skrzyżowaniu drogi rowerowej z DW 151 pomiędzy m. Płotno a Lubiana (Gmina Pełczyce).
Znaczniki będą świecić po zmroku. Zamontowano je w krawędziach, dzięki czemu rowerzysta i pieszy będą wyraźnie widzieć powierzchnię drogi rowerowej.
Linie krawędziowe
- Kolejnym rozwiązaniem, które podnosi bezpieczeństwo są linie krawędziowe. To rozwiązanie zostało zastosowane na nowo otwartych odcinkach Waryń-Połczyn oraz Storkowo-Ginawa na Starym Szlaku Kolejowym. Dzięki liniom zarówno rowerzysta jak i pieszy są prowadzeni po drodze rowerowej nocą i widzą krawędzie szlaku - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Urząd zapewnia, że zbliżający się okres jesienno-zimowy będzie czasem testowania obu rozwiązań.