Scania przetestuje ciężarówkę z panelami fotowoltaicznymi na przyczepie

Scania przetestuje ciężarówkę z panelami fotowoltaicznymi na przyczepie

Scania przetestuje ciężarówkę z panelami fotowoltaicznymi na przyczepie
Adam Bednarek
09.10.2020 11:56, aktualizacja: 08.03.2022 14:37

Według szacunków oszczędności na paliwie mogą być całkiem spore. A z tak ogromnego magazynu energii skorzystają nie tylko kierowcy.

Panele słoneczne na samochodach nie są niczym nowym. Jednak dach czy drzwi osobowych pojazdów to niezbyt duża przestrzeń. Co innego przyczepa ciężarówki - mówimy tu o naprawdę sporej powierzchni.

Właśnie to chcą wykorzystać inżynierowie Scanii. Testy mają wykazać, czy w hybrydowych modelach użycie paneli fotowoltaicznych pokrywających przyczepę ma sens. W tym przypadku każda ze ścian miałaby dysponować rozmiarem podobnym do typowej instalacji domowej o mocy 6 kW.

Szacunki są optymistyczne. W Szwecji udałoby się zaoszczędzić w ciągu roku od 5 do 10 proc. paliwa, generując w tym czasie 14 tys. kWh. A przecież Szwecja wcale nie kojarzy nam się z często świecącym słońcem. W Scanii mają tego świadomość, więc zakładają, że jeszcze lepsze wyniki możliwe są w bardziej nasłonecznionych regionach, jak np. Hiszpania.

Testerzy sprawdzą coś jeszcze. Taki jeżdżący panel mógłby nie tylko odciążyć spalanie, ale też oddawać energię w trakcie postoju. Na przykład wspomagając okoliczne budynki.

Wyobraźmy sobie, że do gry wchodzi jeszcze jeden projekt, nad którym pracują naukowcy (choć nie ci od Scanii). Są to przezroczyste i na pierwszy rzut oka wyglądające jak zwykła szyba panele słoneczne. Wówczas szyby ciężarówek czy autobusów także mogłyby produkować energię, zmniejszając tym samym koszty paliwa czy prądu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)