Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!

Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!

Efekt akordeonu sprawia, że nawet kilka samochodów może wywołać ogromny korek na drodze (Fot. Shutterstock)
Efekt akordeonu sprawia, że nawet kilka samochodów może wywołać ogromny korek na drodze (Fot. Shutterstock)
Katarzyna Orzechowska
30.04.2012 17:10, aktualizacja: 10.03.2022 14:42

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

Honda opracowała pierwszą (według jej własnych badań w kwietniu tego roku) technologię, która pozwala uniknąć korków dzięki wykrywaniu potencjalnego przeciążenia ruchu. Technologia sprawdza, czy osoby prowadzące pojazd mogą przyczynić się do utrudnień ruchu, i sugeruje, aby wybrały sposób, by temu zapobiec. Model jazdy w formie tzw. start-stop jest frustrujący dla każdego zmotoryzowanego. Wydłuża czas dotarcia do celu, podnosi ryzyko kolizji oraz zwiększa spalanie paliwa i wzrost emisji CO2.

W 2007 roku badanie Uniwersytetu w Exeter pokazało, że korki wynikają z fali pojazdów zwalniających ruch na drogach, które tworzą tzw. efekt akordeonu (zachowanie na drodze jednego kierowcy może powodować opóźnienie średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu i więcej pojazdów aż do całkowitego zastoju w ruchu).

System zaprojektowany przez Hondę monitoruje zachowanie kierowcy pod kątem nawyków zwalniania i przyspieszenia pojazdu. Jeśli potencjalnie może on spowodować przeciążenie ruchu, motywuje go do zmiany stylu jazdy na płynną. System ukazuje pożądane działanie w formie tzw. kolor kodów.

Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)
Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)

Badania naukowe wykazały to zjawisko jakiś czas temu, a w Japonii już w 2008 roku przeprowadzono eksperyment, aranżując tzw. shockwave traffic. Jednak analiza i przygotowanie rozwiązania sprawiły problemy głównie ze względu na konieczność zmiany nawyków jazdy u kierowców. W nawiązaniu do badań Center for Advanced Science and Technology Uniwersytetu w Tokio Honda przeprowadziła eksperyment. Zademonstrowała pracę systemu, który pomógł wpłynąć na wzrost średniej prędkości o około 23% i poprawił wydajność paliwa o około 8% w przypadku pojazdów stojących w korku.

Shockwave traffic jams recreated for first time

Aby wprowadzić produkt na rynek, Honda rozpocznie w maju test systemu na drogach publicznych we Włoszech i w Indonezji. Na początku system będzie przeznaczony do pojedynczych pojazdów, jednak Honda planuje w przyszłości wprowadzić możliwość komunikacji między kierowcami.

Czekamy na gotowy produkt. System zadziała, pod warunkiem że kierowca skorzysta ze wskazówek. Wymaga to zmiany nawyków i dla niektórych może być trudne.

Źródło: ExeterUtokyoGizmaggeeknewcentralHondaNewsscientist

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)