Wartość Facebooka przekracza 103 razy jego roczne zyski. Inwestorzy nie umieją liczyć?

Wartość Facebooka przekracza 103 razy jego roczne zyski. Inwestorzy nie umieją liczyć?

Jak długo jeszcze wartość Facebooka będzie rosnąć? (Fot. Wattan.tv)
Jak długo jeszcze wartość Facebooka będzie rosnąć? (Fot. Wattan.tv)
Łukasz Michalik
31.03.2012 19:30

Wartość Facebooka przekroczyła kolejną granicę – wartość serwisu określono na 103 mld dolarów. Choć pobicie kolejnego rekordu z pewnością rozpala wyobraźnię inwestorów, warto zastanowić się, jak bardzo oderwana od rzeczywistości jest ostania wycena.

Wartość Facebooka przekroczyła kolejną granicę – wartość serwisu określono na 103 mld dolarów. Choć pobicie kolejnego rekordu z pewnością rozpala wyobraźnię inwestorów, warto zastanowić się, jak bardzo oderwana od rzeczywistości jest ostania wycena.

IPO Facebooka już niedługo, a wartość serwisu nadal rośnie. Ostatnia wycena ustaliła cenę największej na świecie platformy społecznościowej na 103 mld dolarów. Jak wiele wspólnego ma ta kwota z aktualną kondycją firmy?

Wycena Facebooka na poziomie 103 mld oznacza, że firma jest warta 103 razy więcej niż osiągane przez nią roczne zyski. Przypuszczam, że widząc taką wycenę np. stoczni, inwestorzy trzymaliby się od jej udziałów z daleka, jednak - jak widać - rynek IT rządzi się własnymi prawami.

Trochę lepiej wygląda cena serwisu, gdy zestawi się ją z oczekiwanymi zyskami za 2012 rok, przekraczającymi 2 mld dolarów. Jeszcze ciekawiej wygląda wycena Facebooka, gdy porówna się go z innymi liderami technologicznego rynku.

Wycena Google’a przekracza 22 razy jego ubiegłoroczne zyski, 18-krotnie zyski przewidywane w tym roku i 15-krotnie prognozowane zyski za rok 2013.

Pod tym względem jeszcze lepiej wygląda Apple, którego wartość przekracza 17 razy ubiegłoroczne zyski, 15 razy zyski przewidywane za rok bieżący i 12 razy prognozy dotyczące 2013 roku. Jak widać, pomiędzy wyceną i zyskami Facebooka a przytoczonymi firmami jest przepaść.

Choć wiele mówi się o przewartościowaniu akcji Apple’a, zarówno firma Tima Cooka, jak i Google to skuteczne, rozpędzone maszyny do robienia pieniędzy. W przypadku Facebooka zyski są – w porównaniu z wyceną firmy – mikroskopijne, a stały wzrost jej wartości opiera się na założeniu, że liczba użytkowników Facebooka, wynosząca obecnie około 845 mln, nadal będzie rosnąć.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)