Największe giełdowe debiuty firm internetowych. Ile na IPO zarobili rekordziści?

Największe giełdowe debiuty firm internetowych. Ile na IPO zarobili rekordziści?

Jaka będzie wartość IPO Facebooka? (Fot. Financialpost.com)
Jaka będzie wartość IPO Facebooka? (Fot. Financialpost.com)
Łukasz Michalik
09.03.2012 09:00, aktualizacja: 14.01.2022 09:57

Przygotowania do pierwszej publicznej oferty akcji Facebooka idą pełną parą. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rekordowy debiut, jednak imponujące pod względem wartości IPO firm z branży IT nie są niczym nowym. Kto i kiedy walczył o zaufanie i pieniądze inwestorów?

Przygotowania do pierwszej publicznej oferty akcji Facebooka idą pełną parą. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rekordowy debiut, jednak imponujące pod względem wartości IPO firm z branży IT nie są niczym nowym. Kto i kiedy walczył o zaufanie i pieniądze inwestorów?

10. LinkedIn

Serwis społecznościowy skupiony na karierze zawodowej zadebiutował na giełdzie 18 maja 2011 roku. Sprzedaż akcji przyniosła firmie 353 miliony dolarów przy wycenie całego serwisu sięgającej 4 mld.

LinkedIn okazał się dla giełdowych graczy dobrą inwestycją – w czasie krótszym niż rok akcje serwisu niemal podwoiły swoją wartość.

IPO: 18 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1288

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 93,3 proc.

  1. Groupon

Choć Groupon dominuje w swojej branży, pieniądze zainwestowane w jego akcje można było ulokować znacznie lepiej. Od inwestorów udało się zebrać 700 mln dolarów.

IPO: 3 listopada 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1288

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 2,4 proc.

8. Renren

Chińska podróbka Facebooka pojawiła się na giełdzie w marcu 2011 roku, po dość niespodziewanym uaktualnieniu informacji na temat liczby aktywnych użytkowników: początkowo serwis chwalił się, że ma ich ponad 160 milionów, a bezpośrednio przed IPO liczba ta została uaktualniona do zaledwie 30 mln.

Wyceniany na 4 mld dolarów Renren pozyskał z giełdy aż 743 miliony. Jeśli ktoś kupił jego akcje i nadal ich nie sprzedał, stracił ponad 60 proc. swoich pieniędzy.

IPO: 3 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1570

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 60,9 proc.

  1. Giant Interactive

IPO: 31 października 2007

Liczba pracowników w dniu debiutu: 797

Aktualna liczba pracowników: 1844

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 71,9 proc.

6. Zynga

Firma produkująca przebojowe gry online nie zawodzi ani wielbicieli społecznościowej rozrywki, ani inwestorów. Po zebraniu z giełdy miliarda dolarów, przy wycenie całości firmy sięgającej 8,3 mld, Zynga nie spoczęła na laurach. Akcje firmy w ciągu trzech miesięcy zwiększyły swoją wartość prawie o połowę, choć firma - o czym możecie przeczytać w tym artykule - starała się ograniczyć zyski swoich pracowników.

IPO: 15 grudnia 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2789

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 44,8 proc.

5. Shanda Games

Kolejna w zestawieniu rekordzistów firma z Chin podtrzymuje tradycję wskazującą, że nęcące inwestorów przedsiębiorstwa z Państwa Środka okazują się dobrym sposobem na szybką stratę pieniędzy. Po zebraniu z giełdy 1,044 mld dolarów i wycenie firmy wynoszące j 3,3 mld chiński producent gier rozczarował, notując znaczny spadek wartości.

IPO: 24 września 2009

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1604

Aktualna liczba pracowników: 2834

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 63,8 proc.

  1. Yandex

IPO: 23 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2677

Aktualna liczba pracowników: 3100

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 13,6 proc.

3. Alibaba.com

Najlepiej radzący sobie chiński serwis na liście może pochwalić się aż 1,5 mld dolarów zebranych podczas debiutu od inwestorów. Alibaba.com to platforma handlowa łącząca importerów i chińskich producentów. Biorąc pod uwagę skalę chińskiego eksportu, serwis wydawał się żyłą złota. Czy tak jest w istocie?

Choć w porównaniu z innymi chińskimi firmami Alibaba.com wydaje się giełdowym czempionem, to w zestawieniu z przedsiębiorstwami ze Stanów Zjednoczonych wypada marnie. Od debiutu na giełdzie Alibaba.com stracił prawie 2 proc. wartości.

IPO: 6 listopada 2007

Liczba pracowników w dniu debiutu: 7000

Aktualna liczba pracowników: 12 858

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 1,9 proc.

2. Google

Firma zadebiutowała na giełdzie, w sytuacji gdy biznes internetowy odradzał się po spektakularnym krachu spowodowanym bańką dotcomów. Wyszukiwarkowy gigant pozyskał od inwestorów rekordowe 1,666 mld dolarów i w dniu debiutu był wart 23 miliardy.

Akcje Google’a okazały się doskonałą inwestycją. Od dnia debiutu ich wartość wzrosła ponad sześciokrotnie!

IPO: 18 sierpnia 2004

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2292

Aktualna liczba pracowników: 32 467

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 632,2 proc.

  1. Facebook

Warto w tym miejscu przypomnieć, że choć największe IPO z branży IT robią wrażenie, to są mało znaczące w zestawieniu z debiutami firm działających w bardziej tradycyjnych branżach. W 2010 roku akcje Agricultural Bank of China sprzedano za 22 mld dolarów, a w 2009 brazylijski producent ropy Petroleo Brasileiro (Petrobras) znalazł nabywców na akcje o wartości 70 mld dolarów. „Rekordowy”debiut Facebooka to przy tym mało istotne drobne.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)