Marka laptopa – czy ma znaczenie?

Marka laptopa – czy ma znaczenie?

Laptop (fot. na lic. CC; Flickr.com/by striatic)
Laptop (fot. na lic. CC; Flickr.com/by striatic)
Jacek Klimkowicz
20.01.2012 23:59, aktualizacja: 11.03.2022 08:50

Wybierając nowy laptop wielu użytkowników przyjmuje jedną z dwóch strategii. Część szuka modelu o jak najlepszym stosunku jakości i możliwości do ceny nie bacząc na markę. Inni natomiast ograniczają się do oferty konkretnego producenta wychodząc z założenia, że marka laptopa jest równie ważna jak wnętrze. Czy słusznie?

Wybierając nowy laptop wielu użytkowników przyjmuje jedną z dwóch strategii. Część szuka modelu o jak najlepszym stosunku jakości i możliwości do ceny nie bacząc na markę. Inni natomiast ograniczają się do oferty konkretnego producenta wychodząc z założenia, że marka laptopa jest równie ważna jak wnętrze. Czy słusznie?

Wybory konsumentów w ujęciu globalnym, czyli podział rynku PC w roku 2011

Wstępne dane na temat sprzedaży PC w roku 2011 opublikowane przez Gartnera wskazują na zmianę światowych trendów. Pozycję lidera utrzymał koncern HP, choć sprzedał o 3,5% mniej komputerów niż w roku ubiegłym. Na drugie miejsce wskoczyło Lenovo, które m.in. dzięki agresywnej polityce cenowej i przejęciu kilku firm (m.in. niemieckiego Mediona) zbyło o 19,7% więcej maszyn.

World PC Market Share - 2011 (Gartner)
World PC Market Share - 2011 (Gartner)

Na piąte miejsce awansował Asus (+9,9%), spychając Toshibę na 6. lokatę. Największy, bo aż 19,2% spadek liczby nabywców odnotowała grupa Acera (Acer, Packard Bell, Gateway). Podsumowując, pięciu największych producentów komputerów PC zagarnęło 59,3% rynku. A jak na tle statystyk globalnych wypada Polska? Postanowiłem to sprawdzić osobiście, przeprowadzając uliczną sondę.

Polacy lubują się w…

Co kupują w Lublinie? - sonda (5.01. - 19.01.2012)
Co kupują w Lublinie? - sonda (5.01. - 19.01.2012)

Grupy zawodowe (za wyjątkiem przedstawicieli sektora medycznego i duchowieństwa) są mniej więcej równoliczne. Wiek respondentów waha się od 16 do ok. 50 (wizualnie) lat. Zdecydowana większość (112 szt.) to stosunkowo młodzi mężczyźni. Niemal co piąty badany (29 osób) posiada 2 komputery przenośne (netbook lub laptop ultramobilny + DTR, multimedialny lub gamingowy).

Wśród ankietowanych zdecydowanie zwyciężył Dell, któremu zaufało 38 osób (~21%). Zaraz za nim uplasowali się Asus, którego wskazało 24 badanych (~13%), Acer (22 głosy, ~12%) i HP (18 głosów, ~10%). Czołową piątkę zamyka Toshiba (15 głosów, ~8%). Po 14 respondentów (~8%) zainwestowało w komputery z logo Samsunga i Lenovo. W TOP 10 znalazło się miejsce dla MSI (10 osób, ~6%), Apple (8 głosów, ~5%) i Fujitsu (6 głosów, ~3%).

Jak ważna jest marka laptopa? Jak postrzegani są producenci?

Zdecydowana większość przepytanych osób (96, czyli ok. 64%) największą wagę przywiązuje do ceny. Wśród nich żadna nie wydała na laptop więcej niż 2500 zł. Specjalnie mnie to nie dziwi biorąc pod uwagę, że statystyczny Polak zarabia stosunkowo niewiele. Nie zmienia to jednak faktu, że ponad 1/3 ankietowanych (58 osób) przy wyborze brała pod uwagę markę laptopa.

Dell Vostro 3555
Dell Vostro 3555

Wśród osób, dla których liczyła się jakość wykonania i niezawodność największą popularnością cieszyły się laptopy Dell (biznesowe Vostro z gwarancją NBD), Lenovo (ThinkPady T i E) i Apple (MacBooki Pro i Air). Laptopy tych marek uchodzą za solidne, mało awaryjne i stosunkowo drogie, a ich serwisy cieszą się (według odpowiadających) dobrymi opiniami.

Samsung RF511 (fot. geektoys.pl)
Samsung RF511 (fot. geektoys.pl)

Respondenci stawiający na stosunek wydajności do ceny najczęściej wybierali notebooki Asus (K53SV/X53SV), Acer (Aspire 5750G), Samsung (RF511) i HP (Pavilion dv6-6030ew, dv7-6140ew). Konstrukcje tych producentów są uznawane za wydajne i przystępne cenowo, a jednocześnie stosunkowo nieźle wykonane i mało problematyczne.

Stawiający na mobilność najczęściej decydowali się na jedną z trzynastek Della (Vostro V13x), HP (ProBook 43x0s), Acera (TimelineX 38x0T) lub Apple’a (MacBook Air). Zainteresowanie ultrabookami było znikome. Zabrany przeze mnie w teren Asus Zenbook UX21 przykuwał uwagę przede wszystkim kobiet („po prostu piękny”, lekki), ale odstraszał niemal każdego ceną.

Marka laptopa jest priorytetowa dla…

Największe przywiązanie do marki wykazywali nabywcy komputerów z logo Apple, Sony, Della i Lenovo. Wszyscy nabywcy MacBooków zadeklarowali, że są w pełni zadowoleni ze swoich komputerów i w przyszłości także zamierzają kupić sprzęt marki Apple. Posiadacze laptopów Sony także są wierni marce i to ona jest dla nich kluczowa podczas wyboru laptopa. Właściciele ThinkPadów i Delli także w większości dokonują selekcji ze względu na logo na obudowie.

Najbardziej zadowoleni z laptopów są nabywcy MacBooków (fot. na lic. CC; Flickr.com/by M Reza Faisal)
Najbardziej zadowoleni z laptopów są nabywcy MacBooków (fot. na lic. CC; Flickr.com/by M Reza Faisal)

Niemal całkowity brak przywiązania do marki cechuje większość nabywców notebooków Acer, HP i MSI. Znaczna część z nich jest nie do końca zadowolona ze swojego wyboru. Słaba jakość wykonania u Acera i MSI, niska kultura pracy u wszystkich wymienionych oraz wysokie temperatury u Acera i HP (Pavilion) to najczęstsze zarzuty wobec komputerów przenośnych tychże marek. Legendą jest też kiepski serwis HP (mało kto wie, że linie konsumenckie i biznesowe naprawiane są w innych miejscach i z tymi drugimi problemów nie ma).

Marka laptopa – klucz do zadowolenia, czy kosztowna metka?

Choć wiele laptopów powstaje w tych samych fabrykach (np. Quanty, Compala, Foxconna), znacznie różnią się one między sobą. Odmienne są także podejścia poszczególnych producentów do klienta. Coraz częściej mamy świadomość, że płacimy nie tylko za wydajność, lecz także jakość, mobilność, design, serwis (np. on-site) czy w końcu software (w przypadku marki Apple).

Przestaje zatem dziwić fakt, że wraz ze wzrostem świadomości konsumentów rośnie także znaczenie marek. Wybieramy świadomie, mając na uwadze własne doświadczenia i opinie innych, choć elektronika kosztuje u nas niemało, a zarobki do najwyższych nie należą. Bo marka to coś więcej niż logo na obudowie, za które trzeba dopłacać.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)