Eurocopter EC175 przewyższył oczekiwania [wideo]

Eurocopter EC175 przewyższył oczekiwania [wideo]

Eurocopter
Eurocopter
Adam Maciejewski
07.01.2012 12:32, aktualizacja: 11.03.2022 09:01

Taką właśnie informację przekazał wczoraj dział prasowy europejskiego konsorcjum śmigłowcowego. Oblatany w 2009 cywilny EC175 był przez 2 lata intensywnie testowany. Świetne wyniki są o tyle ważne, że pod koniec 2012 pierwsze EC175 trafią do odbiorców.

Taką właśnie informację przekazał wczoraj dział prasowy europejskiego konsorcjum śmigłowcowego. Oblatany w 2009 cywilny EC175 był przez 2 lata intensywnie testowany. Świetne wyniki są o tyle ważne, że pod koniec 2012 pierwsze EC175 trafią do odbiorców.

Eurocopter
Eurocopter

Przedstawione przez Eurocoptera dane z prób EC175 pokazują, że śmigłowiec cechuje się lepszymi o 30% osiągami od założeń przyjętych przez konstruktorów. EC175 z maksymalną masą startową 7 t, z 16 pasażerami ma promień działania 250 km w konfiguracji dla przemysłu wydobywczego (morskie platformy wiertnicze). Z 12 pasażerami zasięg rośnie do 350 km.

Eurocopter
Eurocopter

Model kabiny dla 16 pasażerów. Konstrukcja absorbujących siłę uderzenia foteli, ich rozmieszczenie oraz obustronne, odsuwane drzwi, zwiększają szanse przeżycia i łatwość ewakuacji w przypadku przymusowego lądowania. Eurocopter podkreśla bezpieczeństwo oferowane przez EC175. Wytrzymały (choćby na zderzenia z ptakami) kompozytowy kadłub, przekładnia główna zdolna do pracy przez 30 min. bez smarowania to niektóre cechy EC175.

Eurocopter
Eurocopter

Wizja EC175 na lądowisku platformy wydobywczej. Przy konstruowaniu EC175 zwrócono wiele uwagi na bezpieczeństwo lotów nad wodą. Do awaryjnego lądowania helikopter wyposażony jest w 4 nadmuchiwane jeszcze przed zderzeniem z wodą pływaki, wszystkie drzwi są łatwo odrzucane, do tego 2 błyskawicznie nadmuchiwane po obu stronach kadłuba tratwy ratunkowe. Według Eurocoptera, EC175 przewyższa wymagania certyfikatu CS-29 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (ang. European Aviation Safety Agency, EASA).

Eurocopter
Eurocopter

Eurocopter rozwija też specjalistyczne wersje EC175, np. ratownictwa morskiego (SAR). Na zdjęciu makieta takiego wariantu z optoelektroniczną głowicą obserwacyjną i cylindryczną osłoną radiolokatora zamontowane w części dziobowej kadłuba. Z boku widać reflektor, poza tym śmigłowiec będzie miał wyciągarkę oraz inne wyposażenie ratownicze, którego elementy (oraz pulpit operatora systemów elektronicznych) widać na poniższym zdjęciu.

Eurocopter
Eurocopter
Eurocopter
Eurocopter

Eurocopter podkreśla niebywały komfort lotu w EC175, choćby niespotykany dotąd niski poziom drgań i wyciszenie kabiny. Zawdzięcza to konstrukcji 5-łopatowego wirnika głównego Spheriflex. Prace nad wersją dla VIP-ów już trwają.

EC175 Ready to Compete

Napęd EC175 to 2 silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67E o mocy niemal 1800 KM każdy. Dzięki temu prędkość maksymalna EC175 przekracza 300, a przelotowa 280 km/godz.

Aviation Week
Aviation Week

Warto dodać, że program EC175 prowadzony jest razem z Chińczykami, jako partnerami przemysłowymi. Tradycje współpracy w branży śmigłowcowej między Francją a ChRL są bardzo długie, co widać po konstrukcji helikopterów produkowanych w ChRL. W 2008 zakłady Harbin Aviation Industry Group (HAIG), przedsiębiorstwa wchodzącego w skład konsorcjum Aviation Industry Corporation of China (AVIC) dostarczyły pierwszy kadłub EC175. Wersja chińska będzie nosiła oznaczenie AC352 (dawniej Z-15) i jej oblot zaplanowano na 2014. Rozwój AC352 opóźniają kłopoty z silnikiem. Pratt & Whitney de facto odmówił dostaw PT6 do Chin, które zwróciły się o pomoc do francuskiej Turbomeca. I tak AC352 będzie napędzał silnik WZ16 o mocy 1700 KM (docelowo 1800 KM), chińska kopia francuskiego silnika Ardiden.

defence.pk
defence.pk
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)