Skuteczny bojkot internautów. Duża firma cofa poparcie dla SOPA! [aktualizacja]

Skuteczny bojkot internautów. Duża firma cofa poparcie dla SOPA! [aktualizacja]

SOPA budzi wiele kontrowersji
SOPA budzi wiele kontrowersji
Łukasz Michalik
31.12.2011 19:00, aktualizacja: 14.01.2022 10:10

Jaka jest skuteczna forma nacisku internautów? Nie po raz pierwszy okazuje się, że zamiast protestów, które – choć polubione na Facebooku przez tysiące użytkowników – nie mają istotnego znaczenia, dużo skuteczniejsze jest wyrażenie swojej opinii za pomocą portfela.

Jaka jest skuteczna forma nacisku internautów? Nie po raz pierwszy okazuje się, że zamiast protestów, które – choć polubione na Facebooku przez tysiące użytkowników – nie mają istotnego znaczenia, dużo skuteczniejsze jest wyrażenie swojej opinii za pomocą portfela.

Boleśnie przekonał się o tym serwis GoDaddy, zajmujący się, poza usługami hostingowymi, rejestracją domen. Jedna z ważniejszych firm na rynku domenowym zarządza kilkudziesięcioma milionami domen (w 2010 roku było to 45 mln).

GoDaddy należał do firm, które postanowiły poprzeć SOPA – kontrowersyjne przepisy, mające na celu walkę z sieciowym piractwem. Choć znalazł się w towarzystwie m.in. Microsoftu i Sony, to właśnie GoDaddy stał się ofiarą gniewu internautów.

GoDaddy.com
GoDaddy.com

Dyskusja w serwisie Reddit zaowocowała wezwaniem do bojkotu firmy, a kamykiem, który zainicjował lawinę, była deklaracja założyciela Wikipedii, Jimmy’ego Walesa, który zadeklarował na Twitterze przeniesienie domen do innego operatora.

Deklaracja Jimmy'ego Walesa
Deklaracja Jimmy'ego Walesa

Przeniesieniem ponad tysiąca domen zagroził również Ben Huh, CEO Cheezburgera – firmy zarządzającej niezwykle popularnymi (ok. 370 mln wejść dziennie) stronami, jak Can Has Cheeseburger, FAIL Blog czy Know Your Meme.

Co o SOPA sądzi Ben Huh?
Co o SOPA sądzi Ben Huh?

Bojkot okazał się skuteczny. W ciągu tylko jednego dnia, mimo prób opóźniania transferu przez GoDaddy, użytkownicy przenieśli kilkadziesiąt tysięcy domen, a firma poniosła kilkaset tysięcy dolarów strat.

Choć skala bojkotu jest dyskusyjna – niektóre źródła wskazują, że w sumie liczba rejestrowanych domen przewyższała liczbę domen przeniesionych - firma przestraszyła się reakcji internautów. CEO GoDaddy Warren Adelman zadeklarował wycofanie poparcia dla SOPA i oficjalne dołączenie do grona podmiotów przeciwnych nowym przepisom.

Niezależnie od tego, co można sądzić o szczerości takich deklaracji, cała sprawa dobrze pokazuje, w jaki sposób prowadzić skuteczne działania w Sieci. Internauci, którzy na Facebooku dołączają do fanpage’a z gniewnymi hasłami, nie mają w gruncie rzeczy żadnego znaczenia. Mają je za to klienci, którzy poza pustym oburzaniem się robią coś konkretnego – głosują portfelami.

Aktualizacja

Z aktywnego wspierania SOPA rezygnują kolejne firmy. Z listy podmiotów popierających kontrowersyjne przepisy zniknęły Nintendo, Electronic Arts, Sony i Microsoft. Aktualną listę firm wspierających SOPA można znaleźć w tym miejscu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)