Microsoft przewidział przyszłość? Zobacz reklamę Windowsa XP sprzed 10 lat

Microsoft przewidział przyszłość? Zobacz reklamę Windowsa XP sprzed 10 lat

Słynna tapeta Windowsa XP - z niewielką zmianą ;) (Fot. Flickr/oddsock/Lic. CC by)
Słynna tapeta Windowsa XP - z niewielką zmianą ;) (Fot. Flickr/oddsock/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski
27.10.2011 09:38, aktualizacja: 14.01.2022 11:42

Niesamowita sprawa. Microsoft w reklamie Windowsa XP 10 lat temu przewidział, do czego dziś służą komputery. Różnica polega na tym, że używa się nieco innych narzędzi od tych zaprezentowanych wtedy.

Niesamowita sprawa. Microsoft w reklamie Windowsa XP 10 lat temu przewidział, do czego dziś służą komputery. Różnica polega na tym, że używa się nieco innych narzędzi od tych zaprezentowanych wtedy.

Mimo że Microsoft już oficjalnie nie wspiera Windowsa XP (i nie świętował jego 10. urodzin), prawdopodobnie jest to wciąż najpopularniejszy system na świecie. A pamiętacie, jak to wszystko się zaczęło?

Wielkiej fety nie było, bo premiera zbiegła się z tragedią 11 września. Była za to reklama, w której korpoludki dostały skrzydeł i fruwały przy dźwiękach "Ray of Light" Madonny.

Windows XP - The Commercial That Started It All

Tę właśnie reklamę przeanalizował serwis Wired - i wyszło mu, że Microsoft przewidział przyszłość. Tyle że w tej przyszłości jest dla niego znacznie mniej miejsca, niż można było się spodziewać.

Chodzi o to, żeby się dzielić

Masz fajne zdjęcie, to się nim podziel ze znajomymi. Dobry pomysł? Pewnie, zwłaszcza że łącza były coraz szybsze, a Microsoft miał popularny program pocztowy – Outlook. W 2001 roku można więc już było łatwo i szybko wysłać kilka zdjęć pocztą elektroniczną do znajomych.

Mark Zuckerberg miał wtedy 17 lat i zapewne nie myślał jeszcze o żadnych "twarzoksiążkach". A jednak to dzięki niemu (i jeszcze lepszym łączom) zdjęcia wrzucamy dziś na Facebooka czy inne serwisy społecznościowe w hurtowych ilościach zamiast wysyłać pojedynczo e-mailem.

Pogadaj ze znajomymi w Sieci

Gigantyczna kamera i monitor peceta – tak Microsoft w 2001 roku wyobrażał sobie rozmowy przez Internet. Długo za tą wizją nie nadążały łącza internetowe, więc narodziły się inne sposoby komunikowania w Sieci. W Polsce powstał Tlenofon, a na świecie Skype.

Mała firemka, która sprawiła, że ludzie mogli sobie pogadać przez Internet za darmo, szybko stała się niesamowicie popularna. Popularny komunikator w 2011 roku został przejęty przez Microsoft za 8,5 mld dolarów. Ot, taka mała ironia losu.

Sieci bezprzewodowe

Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez Wi-Fi – czy to w domu, czy w knajpie, czy w hotelu. W 2001 roku bezprzewodowy Internet był dobrem luksusowym, które mieli nieliczni szczęściarze. W 2011 roku, kiedy jest to rzecz powszechna, Microsoft może powiedzieć, że to przewidział.

Droga do powszechnego Internetu bezprzewodowego była długa i trudna, momentami można było zwątpić w jej słuszność – w końcu po co komu kiepsko działające Wi-Fi, skoro Internet na kablu chodzi lepiej? Kiedy już ludzie odkryli, że bez kabla czasem bywa wygodniej, problemem stała się nieumiejętność zabezpieczenia Sieci.

Na szczęście wszystko dobrze się skończyło i dziś żyjemy w krainie bezprzewodowej szczęśliwości.

Powszechna cyfryzacja

Może już tego nie pamiętacie, ale w 2001 roku nie wszyscy jeszcze mieli aparaty cyfrowe. Zanosiło się filmy do wywołania i czekało kilka dni na zdjęcia – potem większość z nich i tak okazywała się do niczego. A zapłacić trzeba było za wszystkie.

W reklamie Windowsa XP fotografia jest cyfrowa, tak samo zresztą jak i wideo. I muzyka, i... Wszystko to jest oczywiście zasługą urządzeń, a nie systemu operacyjnego. Microsoft cyfryzację przewidział, ale nie wymyślił ani iPoda, ani innego urządzenia, które zmieniłoby świat.

Ale jest jeszcze jedna rzecz, którą wymyślił. Słowa "Yes, you can". Nie twierdzę, że "Yes, we can" podrzucił Obamie ktoś, kto widział tę reklamę – bo mimo wszystko nie mam podstaw do takiego stwierdzenia. Ale to ciekawy zbieg okoliczności, prawda?

Źródło: Wired

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)