Syntetyczne mleko. To pomysł na walkę z katastrofą klimatyczną

Syntetyczne mleko. To pomysł na walkę z katastrofą klimatyczną29.08.2022 15:52
Zdaniem naukowców syntetyczne mleko to sposób na ograniczenie skutków zmian klimatu.
Źródło zdjęć: © GETTY | Barcroft Media

W ramach walki z katastrofą klimatyczną naukowcy pracują nad technologiami, które mają ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest syntetyczne mleko. Czy faktycznie ma ono szansę odmienić przemysł spożywczy?

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Jedną z najważniejszych przyczyn katastrofy klimatycznej jest przemysłowa hodowla krów oraz bydła, które stanowi największe źródło metanu oraz dwutlenku węgla spośród wszystkich źródeł związanych z rolnictwem. Naukowcy już od lat głowią się nad tym, jak uczynić hodowlę krów bardziej ekologiczną. Szukają też alternatywy dla bydła.

Pomóc w tym ma sztuczne mięso, które z roku na rok staje się coraz tańsze (choć jego cena wciąż jest dość zaporowa), ale też syntetyczne mleko. To ostatnie ma być przyjazną dla środowiska alternatywą dla zwykłego mleka krowiego, bo ograniczenie liczby hodowanych krów pozwoli choć trochę spowolnić postępujący efekt cieplarniany.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TEŻ: Kolejne podatki na mięso? Przyszłość rolnictwa w Polsce

Syntetyczne mleko – kiedy pojawi się na naszych stołach?

Syntetyczne mleko to nie jest melodia przyszłości, a rzeczywistość, która już wkrótce pojawi się na naszych stołach. Prace nad nim prowadzi kilkadziesiąt startupów i korporacji na całym świecie, a części z nich udało się już osiągnąć kilka sukcesów. Pieniądze na badania często wykładają rządy, zaniepokojone tempem postępujących zmian klimatycznych.

Przykładowo australijski startup Eden Brew za rządowe pieniądze stworzył syntetyczne mleko wytwarzane przez genetycznie modyfikowane drożdże, którym wszczepiono krowie geny odpowiedzialne za wytwarzanie mleka. W odpowiednich warunkach drożdże fermentują, wytwarzając mleko, które nie różni się niczym od tego, które pochodzi od zwierząt.

Inną technologię wytwarzania syntetycznego mleka opracował amerykański startup Perfect Day, który korzysta z modyfikowanych genetycznie bakterii fermentacji mlekowej. Prace nad metodą przemysłowej produkcji wciąż trwają, to już teraz wiadomo, że syntetyczne mleko od amerykańskiej firmy wytwarza o 97 proc. mniej gazów cieplarnianych i zużywa nawet 99 proc. wody mniej niż tradycyjna hodowla krów.

Syntetyczne mleko smakuje jak tradycyjne

Co istotne, naukowcy zauważają, że syntetyczne mleko nie tylko smakuje, ale też wygląda i pachnie jak tradycyjny produkt wytworzony przez krowy. To bardzo istotne, bo w przypadku innej alternatywy dla przemysłowej hodowli bydła, czyli sztucznego mięsa, występują znaczące różnice w smaku i wyglądzie, co może zniechęcić część potencjalnych klientów.

Skład chemiczny syntetycznego mleka nie różni się od tradycyjnego. Na drodze do jego masowej implementacji stoją przede wszystkim kwestie ekonomiczne (prace nad produkcją przemysłową trwają, a proces fermentacji wciąż jest bardzo drogi) oraz prawne, związane z regulacjami z zakresu bezpieczeństwa żywności.

Syntetyczne mleko to przyszłość rolnictwa

Jeśli naukowcom uda się rozwiązać powyższe problemy, to nic nie będzie stało na przeszkodzie do tego, żeby syntetyczne mleko trafiło na masową skalę do polskich sklepów. Niezależny think tank RethinkX przewiduje, że do 2030 r. w Stanach Zjednoczonych powstanie ok. 700 tys. miejsc pracy w sektorze fermentacji przemysłowej, co w większości ma dotyczyć właśnie produkcji syntetycznego mleka.

Mleczna rewolucja czeka też polskie rolnictwo, a jej skutki odczują nie tylko rolnicy, ale też wszyscy mieszkańcy kraju. Warto potraktować ją nie jak przeszkodę, a jako szansę dla polskiej gospodarki. W końcu naukowcy nie mają wątpliwości – syntetyczne mleko to nie tylko przyszłość rolnictwa, ale też szansa na zmniejszenie skutków postępującej katastrofy klimatycznej.

Tomasz Bobusia, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.