Niezwykłe konstrukcje

Podziel się:

Niezwykłe konstrukcje [cz. 16]. Air Force One i E-4 - powietrzne centrum dowodzenia

Gdy prezydent Stanów Zjednoczonych rusza w daleką podróż, często korzysta z charakterystycznego Jumbo Jeta, znanego powszechnie jako Air Force One. Ta powietrzna taksówka amerykańskich prezydentów nie jest jednak jedyną maszyną, oznaczaną takim kryptonimem. Co więcej, w przypadku konfliktu prezydent USA przesiada się do zupełnie innego, mniej znanego samolotu E-4. 

Niezwykłe konstrukcje [cz. 15]. Zapora Hoovera - betonowy gigant

Charakterystyczna, betonowa ściana spiętrzająca rzekę Kolorado to nie tylko jeden z symboli Stanów Zjednoczonych. Konstrukcja, wzniesiona w czasach wielkiego kryzysu  jest zarazem dowodem kunsztu inżynierów, a przy okazji miejscem, które przyczyniło się do śmierci wielu swoich budowniczych.  Jak i po co wzniesiono zaporę Hoovera?

Niezwykłe konstrukcje [cz. 14]. SR-71 Blackbird zwany Habu

Jak zapewnić bezpieczeństwo amerykańskim samolotom rozpoznawczym? Wydawało się, że gwarantem bezkarności podczas misji nad Związkiem Radzieckim będzie wysoki pułap lotu. Zestrzelenie rozpoznawczego U-2 uświadomiło Amerykanom, że to nie wystarczy i że aby przetrwać, trzeba latać nie tylko bardzo wysoko, ale również bardzo szybko. Popularny mit głosi, ze podjęto wówczas decyzję o budowie Blackbirda.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 12]. Orbitalny bombowiec X-20 Dynasoar

Promy kosmiczne kojarzą się powszechnie z amerykańskim programem Space Shuttle, jednak zanim słynne wahadłowce NASA rozpoczęły służbę, prowadzono prace nad zupełnie innym projektem. Był nim kosmiczny bombowiec, który – podobnie jak niemiecki Silbervogel – miał posłużyć do atakowania z orbity celów naziemnych.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 11]. Pałac Rad – najwyższy budynek świata

Projekt Germania, o którym mieliście okazję przeczytać kilka tygodni temu, miał godnego konkurenta. Przed drugą wojną światową plany budowy globalnego imperium powstawały nie tylko w Berlinie, ale również w Moskwie. Symbolem radzieckiego państwa miała być przebudowana stolica z budynkiem, przytłaczającym wszystko, co do tej pory a planecie zbudowano – Pałacem Rad.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 9.]. Tu-144 – radziecki konkurent Concorde’a

Concorde jest powszechnie znany jako pierwszy i jedyny naddźwiękowy samolot pasażerski. Znacznie mniej popularny jest jego starszy brat i konkurent, oblatany wcześniej w Związku Radzieckim Tu-144, nazywany "Konkordskim". Co sprawiło, że o Concordzie wiedzą niemal wszyscy, a Tu-144 jest znany przede wszystkim zainteresowanym tematem pasjonatom lotnictwa?

Niezwykłe konstrukcje [cz. 8.]. Jamantau – podziemne miasto pod Uralem

Najsłynniejszym bunkrem, ukrytym pod masywem górskim, wydaje się Cheyenne Mountain Air Station, gdzie znajduje się centrum dowodzenia NORAD. Znacznie mniej znany jest jeden z uralskich szczytów, góra Jamantau, pod którą Rosjanie drążą bunkier zdolny pomieścić 60 tys. ludzi. Co wiadomo na temat tego tajemniczego obiektu?

Niezwykłe konstrukcje [cz. 7.]. Japońskie podwodne lotniskowce Sen-Toku (typ I-400)

Wśród wielu nietypowych pomysłów, jakie w czasie drugiej wojny miały zapewnić Japonii zwycięstwo nad Stanami Zjednoczonymi, rozmachem i zaawansowaniem prac wyróżniała się koncepcja podwodnych lotniskowców. Były to największe okręty podwodne zbudowane w czasie drugiej wojny światowej i długo po niej. Jaki wyglądały i po co je skonstruowano? 

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca

Latająca forteca to przydomek znanego z drugiej wojny światowej amerykańskiego bombowca strategicznego B-17, nadany mu ze względu na imponującą odporność i liczbę stanowisk strzeleckich. Powstała jednak znacznie mniej znana konstrukcja, która na nazwę latającej fortecy zasłużyła sobie wiele lat wcześniej - Kalinin K-7.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 2.]. Latające lotniskowce USS Akron i USS Macon

Sterowce przeżywają obecnie swoją drugą młodość. Używane na szeroką skalę zarówno przez cywilów, jak i przez wojsko, okazują się świetną platformą pozwalającą m.in. na prowadzenie rozpoznania i dozoru. Przed laty sterowce próbowano wykorzystać w zupełnie innym celu – jako powietrzne bazy dla samolotów. Jak sprawdziły się w tej roli?

Niezwykłe konstrukcje [cz. 1.]. Oko Moskwy

Wiele instalacji i maszyn z czasów zimnej wojny obrosło przez lata nie zawsze uzasadnioną legendą. Gigantomania i rzadko spotykany współcześnie rozmach niektórych projektów fascynują, choć dawne cuda techniki zmieniły się z czasem w sterty bezużytecznego złomu. Jedną z wyjątkowych konstrukcji jest zlokalizowane w okolicach Czarnobyla Oko Moskwy.