Wyścig bez kierowcy. Autonomiczne Audi RS 7 na torze Hockenheimring

Autonomiczne samochody to nie tylko żmudne testy, wykonywane w ruchu ulicznym, ale również szalone pomysły, pokazujące szczytowe osiągnięcia w tej dziedzinie. Już w najbliższą niedzielę na torze Hockenheimring zobaczymy Audi RS 7 bez kierowcy! Jak sobie poradzi?

Autonomiczne Audi RS 7

Autonomiczne Audi RS 7

O jakiej firmie myślicie, słysząc słowa „autonomiczny samochód”? Najprawdopodobniej będzie to Google, którego eksperymenty z autami bez kierowców są powszechnie znane. Google nie jest jednak jedyną firma, pracującą nad sprowadzeniem obecnego kierowcy do roli kolejnego pasażera.

Własne prace badawcze prowadzą również wiodący producenci samochodów. Jednym z nich jest Audi, które w 2009 roku rozpoczęło testy modelu TT bez kierowcy. Za jego budowę odpowiadał ten sam zespół, który w 2005 roku zapewnił zwycięstwo autonomicznemu Volkswagenowi Touareg podczas wyścigu DARPA Grand Challenge.

Testy były początkowo prowadzone na pustyni, a ich zwieńczeniem był efektowny podjazd pod górę Pikes Peak – na trasie znajdowało się w sumie 156 zakrętów, które algorytm sterujący samochodem pokonał w czasie 27 minut (dobrym kierowcom zabiera to około 17 min.).

Tor Hockenheimring

Tym razem Audi postawiło na coś równie efektownego, czyli przejazd bez kierowcy torem Hockenheimring. Okazja ku temu wydarzy się już niedługo, 19 października podczas finału serii wyścigowej DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Jako pojazd bazowy wybrano Audi RS 7.

Aby zapewnić maksymalną precyzję prowadzenia, algorytm sterujący samochodem będzie korzystał z nawigacji, pozwalającej na pozycjonowanie z dokładnością do 1 centymetra. Będzie to możliwe dzięki GPS-owi, wspomaganemu przez naziemny system lokalizacyjny. Za komunikację i wymianę danych będą odpowiadały moduły radiowe, w tym m.in. WLAN.

Autonomiczne Audi RS 7

Samochód został również wyposażony w kamery, pozwalające na tworzenie trójwymiarowego obrazu. Widok z kamer będzie na bieżąco porównywany z zebranymi wcześniej obrazami fragmentów trasy. Zastosowane rozwiązaniem to przy okazji dowód na to, że przy większych prędkościach trudno mówić o pełnej autonomii — konieczne jest wcześniejsze dostarczenie informacji na temat przejazdu.

Zobacz również: Niełatwe sprawy: monitor Philips 21:9

Audi deklaruje, że uda się uzyskać czas przejazdu zbliżony do tego, jaki osiągnąłby profesjonalny kierowca. Deklaracje te wydają się nieco na wyrost – rekord toru, którego okrążenie ma długość 4574 metrów wynosi zaledwie 1,13 min i został ustanowiony w 2004 roku przez Michaela Schumachera. Autonomiczny pojazd pojedzie niemal dwa razy wolniej, ale to i tak wystarczy, by rozpędzić się do imponujących 240 kilometrów na godzinę.

Transmisję z tego wydarzenia będzie można śledzić na żywo m.in. na stronie Audi.

W artykule wykorzystałem informacje z serwisów Autoblog, Audi, Gizmag i Digital Trends.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Sprzedawca w sklepie komputerowym - zawód ograniczonego zaufania 8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? V3 - mordercza stonoga Hitlera. Największe działo drugiej wojny testowano w Międzyzdrojach Jak prasa pisała o Internecie w 1988 roku? Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Technologiczne mity. Sony timer, czyli planowe starzenie produktów Najlepsze śmigłowce szturmowe dla polskiej armii Drukarka Pirx 3D – wrażenia z testu i odpowiedzi na pytania Czytelników Air umbrella - niewidzialna parasolka. Genialny pomysł, który nigdy się nie sprawdzi Veloloop włączy zielone. Hackowanie świateł ulicznych dla rowerzystów Against Modern Football? Nie tym razem - dron z flagą lata nad boiskiem i przerywa mecz Inteligentny zegarek jak słuchawka. .Klatz - odepnij i rozmawiaj Pay-per-laugh: za występ kabaretu zapłacisz tylko wtedy, gdy się uśmiechniesz Wyciekły dane 7 mln kont Dropboksa. Jak zabezpieczyć się przed problemami? Earity - bezprzewodowe słuchawki sterowane głosem. Powiedz “tak”, żeby odebrać połączenie Egzoszkielet jak z gry „Bioshock”. Nurek zejdzie w nim na ponad 300 metrów DARPA ujawnia film z wnętrza czołgu przyszłości. Wojna wygląda jak gra! Pół godziny na rowerze = smartfon działa trzy godziny dłużej. Ampy naładuje baterię ruchem Nowa Tesla P85D: dwa silniki i sztuczna inteligencja, która myśli i reaguje za kierowcę Carl Zeiss ujawnił VR One – nowe gogle VR. Kolejne. Komu to potrzebne? Stacja robocza na wynos – najlepsze laptopy dla mobilnych profesjonalistów [zestawienie] Roccat Tyon – gryzoń (nie tylko) dla prawdziwego hardkora [test]