Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata

400 metrów długości, wyporność jak cztery lotniskowce z czasów II wojny i zaledwie 20 osób załogi. Seria Maersk Triple E to szczytowe osiągnięcie współczesnego budownictwa okrętowego, łączącego gigantyczne rozmiary z perfekcyjnym wykorzystaniem przestrzeni i możliwie niskim zużyciem paliwa. Jak wygląda budowa takiego kolosa?

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Maersk, a właściwie A.P. Møller-Mærsk, to duńska korporacja, działająca m.in. w sektorze energetycznym i transportowym. Jej liczne działy zajmują się m.in. obsługą platform wiertniczych i terminali przeładunkowych, a Maersk Line jest obecnie czołowym armatorem na świecie – dysponuje około 550 statkami.

Już w 2006 roku na zamówienie Maersk powstał statek, który był rekordzistą pod względem wielkości (wcześniejsze rekordy należały do wycofanych ze służby tankowców). Emma Maersk był wówczas największym kontenerowcem świata i miał długości 397,7 metra. Imponująca była nie tylko rekordowa długość, ale również ładowność statku, wynosząca 14,5 tys. TEU.

TEU (twenty-feet equivalent unit) jednostka pojemności, używana w transporcie morskim. Jest to odpowiednik 20-stopowego kontenera, czyli prostopadłościanu o wymiarach 6,10 × 2,44 × 2,59 metra i objętości nieco poniżej 40 metrów sześciennych.

Niedługo później Maersk postanowił zainwestować w kolejną generację kontenerowców, nazwanych klasą Triple E, od słów economy, energy i environment. Budowniczym miała być początkowo jedna z europejskich stoczni, jednak ostateczny wybór padł na koreański Daewoo Shipbuilding.

Maersk Triple E przy 165 tys. tonach wyporności mierzy 400 metrów długości — zaledwie 3 więcej, niż Emma Maersk, jednak ma ładowność aż 18 tys. TEU. To obecnie najbardziej efektywny energetycznie kontenerowiec świata – transport jednego kontenera oznacza oszczędności rzędu 20 proc. w porównaniu z poprzednią generacją i prawie o połowę niższe w porównaniu ze średnią dla tras łączących Azję i Europę.

Na razie zamówiono serię 20 statków tego typu. Pierwszy z nich — Mærsk Mc-Kinney Møller – rozpoczął pracę w połowie 2013 roku, a kolejne okręty oddawano w 1–2 miesięcznych odstępach. Jeden z nich już w sierpniu 2013 roku zawinął do gdańskiego portu.

Tak wyglądała budowa dziewiątego statku z serii — Matz Maersk Triple E.

1.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

2.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Zobacz również: Wideorecenzja: Toshiba Qosmio X770

3.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

4.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

5.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

6.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

7.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

8.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

9.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

10.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

11.

Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

12. Tak wygląda statek klasy Maersk Triple E z ładunkiem

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Technologiczne mity. Sony timer, czyli planowe starzenie produktów Najlepsze śmigłowce szturmowe dla polskiej armii Drukarka Pirx 3D – wrażenia z testu i odpowiedzi na pytania Czytelników Asus Transformer Pad TF103C – genialny ale… [test] Intel bije rekordy, AMD szykuje się do zwolnień Apple zachwyca po raz kolejny – iMac Air oraz Retina 5K [felieton] Nexus Player i inne “multimedialne urządzenia” - skończmy z powtarzaniem głupot. To nie są konsole do grania! Apple rozczarował? Pokazał nowe iPady i Retinę 5K, ale chyba nie tego chcieliśmy Wyścig bez kierowcy. Autonomiczne Audi RS 7 na torze Hockenheimring Air umbrella - niewidzialna parasolka. Genialny pomysł, który nigdy się nie sprawdzi Veloloop włączy zielone. Hackowanie świateł ulicznych dla rowerzystów Against Modern Football? Nie tym razem - dron z flagą lata nad boiskiem i przerywa mecz Inteligentny zegarek jak słuchawka. .Klatz - odepnij i rozmawiaj Pay-per-laugh: za występ kabaretu zapłacisz tylko wtedy, gdy się uśmiechniesz Wyciekły dane 7 mln kont Dropboksa. Jak zabezpieczyć się przed problemami? Earity - bezprzewodowe słuchawki sterowane głosem. Powiedz “tak”, żeby odebrać połączenie Egzoszkielet jak z gry „Bioshock”. Nurek zejdzie w nim na ponad 300 metrów DARPA ujawnia film z wnętrza czołgu przyszłości. Wojna wygląda jak gra! Pół godziny na rowerze = smartfon działa trzy godziny dłużej. Ampy naładuje baterię ruchem Nowa Tesla P85D: dwa silniki i sztuczna inteligencja, która myśli i reaguje za kierowcę Carl Zeiss ujawnił VR One – nowe gogle VR. Kolejne. Komu to potrzebne? Stacja robocza na wynos – najlepsze laptopy dla mobilnych profesjonalistów [zestawienie]

Popularne w tym tygodniu:

Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Życie na pokaz. W sieci udajemy zdrowych i szczęśliwych, bo zmuszają nas różne aplikacje Unikalne hasła: zakała współczesnego internetu. Jak pozbyć się tego problemu? Trójkąt Bermudzki. Wielka tajemnica czy wielka bzdura? Tex-lock: lekkie i zaskakująco wytrzymałe zapięcie rowerowe Bond: każde sterowane pilotem urządzenie może być inteligentne Ernő Rubik, człowiek schowany za kostką Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Analogue Nt Mini: klasyczny NES w luksusowej odsłonie Gala Mobility Trends 2016 – największe wydarzenie w branży mobilnych technologii Mobilność czy wygoda? Możesz mieć wszystko: poznaj warte uwagi notebooki 2w1