Gear VR - wirtualna rzeczywistość według Samsunga [kompendium wiedzy]

Samsung Gear VR to gogle wirtualnej rzeczywistości, będące efektem współpracy Samsunga i Oculusa. Jak działają, co oferują i czy warto je kupić?

Samsung Gear VR

Samsung Gear VR (Fot. YouTube)

Samsung i technologia Oculusa, czyli w pełni mobilne VR

Gear VR to wspólne dzieło Samsunga i Oculusa. Firma, rozwijająca własny projekt trójwymiarowych gogli Oculus Rift, zapewniła Samsungowi technologię i sprawdzone rozwiązania, dotyczące m.in. określania położenia głowy i wyświetlania obrazu.

Gogle Gear VR do działania wymagają jednego z kilku smartfonów Samsunga — telefon jest w tym przypadku przede wszystkim wyświetlaczem i dostarcza moc obliczeniową, potrzebną do działania uruchomionych aplikacji. Część funkcji, odpowiedzialnych za śledzenie ruchów głowy, jest realizowana przez gogle, które zostały wyposażone przez producenta w akcelerometr, żyroskop, oraz czujniki geomagnetyczny i zbliżeniowy.

Tym, co w przypadku Gear VR zasługuje na uwagę, jest pełna mobilność — urządzenie po dołączeniu smartfona jest w pełni samodzielne, nie wymaga podłączania do żadnych dodatkowych urządzeń i daje możliwość wejścia w wirtualny świat w niemal każdym miejscu.

Dla kogo?

Do tej pory powstały dwie generacje gogli Samsunga. Pierwsza, zapowiedziana jeszcze w czasie IFA 2014 nie jest dostępna w oficjalnej dystrybucji w Polsce i została zaprojektowana do współpracy z phabletem Galaxy Note 4.

Gear VR

Druga wersja tego sprzętu została ujawniona na początku 2015 roku podczas Mobile World Congress w Barcelonie. Ten model gogli współpracuje ze smartfonami Galaxy S6 i Galaxy S6 Edge.

Co w pudełku?

W pudełku znajdziemy papierową dokumentację, szmatkę do przecierania soczewek, gogle z pokrywą i piankową wyściółką, a także pasek i pałąk do zamocowania urządzenia na głowie.

Gear VR

Na prawym boku gogli znajduje się kwadratowy touchpad, a nad nim przycisk Wstecz. Bliżej przedniej krawędzi umieszczono klawisz regulacji głośności, a na przednim panelu po prawej stronie umieszczono gniazdo, pozwalające na wpięcie telefonu.

Samsung Gear VR

Pośrodku górnej powierzchni znalazło się pokrętło, odpowiadające za regulację ostrości, a lewą stronę urządzenia zajmują wloty powietrza do wentylatora. Na dolnej krawędzi po prawej stronie umieszczono gniazdo microUSB, pozwalające na podłączenie zasilania.

Gear VR - gniazdo microUSB

Jak to działa?

Gogle nie mają własnego źródła energii i po podłączeniu telefonu korzystają z jego akumulatora. Po wpięciu ładowarki do gniazda microUSB przy niskim zapotrzebowaniu na energię urządzenie korzysta z zewnętrznego zasilania. Gdy zużycie energii wzrasta, wykorzystywane są jednocześnie zasilanie sieciowe i akumulator smartfona, a kiedy gogle nie są używane, ładowany jest podłączony do nich telefon.

Aby zapobiec zaparowaniu soczewek, urządzenie zostało wyposażone w wentylator, wymuszający wewnątrz przepływ powietrza. O założeniu na głowę informuje czujnik zbliżeniowy, umieszczony wewnątrz prawej części urządzenia. Istnieje możliwość korzystania z gogli w słuchawkach, które — o ile mają niewielką wtyczkę — dadzą się podłączyć do wpiętego telefonu.

Pad EL-GP20

Opcjonalnym akcesorium jest bezprzewodowy pad Samsung GamePad EL-GP20, pozwalający na zabawę z bardziej wymagającymi grami.

Pad EL-GP20

Po podłączeniu telefonu do gogli automatycznie uruchamia się aplikacja Oculus VR, obsługiwana za pomocą ruchów głowy oraz touchpada. Wyłączane są pozostałe aplikacje, a w czasie korzystania z gogli nie da się opuścić środowiska Oculus VR. Aplikacja nie jest dostępna z poziomu Google Play — instaluje się po podłączeniu smartfonu do gogli.

Oculus VR umożliwia obsługę pobranych treści i aplikacji, a także skonfigurowanie samego urządzenia. Daje dostęp m.in. do informacji dotyczących telefonu, powiadomień, które można wyłączyć w trybie Do Not Disturb, Wartą wspomnienia funkcją jest również tryb Comfort Mode, przewidziany dla użytkowników, planujących dłuższe korzystanie z urządzenia — po uruchomieniu tego trybu do obrazu zostanie dodany niebieski odcień, mniej męczący oczy.

Ważnym ułatwieniem jest również opcja Passthrough Camera, pozwalająca wyświetlić obraz z tylnej kamery telefonu. Dzięki temu użytkownik może sprawdzić, co dzieje się wokół niego bez ściągania gogli z głowy.

Oprogramowanie

Dostęp do oprogramowania zapewnia sklep Oculus Share, oferujący zarówno darmowe, jak i — mniej liczne — płatne aplikacje. Standardowo otrzymujemy podstawowy zestaw, składający się z Oculus 360 Photos, Oculus 360 Videos, Oculus Cinema oraz VR Gallery.

Dwie pierwsze odpowiadają za odtwarzanie — odpowiednio — fotografii i filmów sferycznych, pozwalając na swobodne rozglądanie się. Oculus Cinema zapewnia możliwość oglądania zwykłych materiałów wideo, przenosząc użytkownika do sali kinowej i oferując mu kilka nietypowych punktów widzenia. Ostatnia z aplikacji umożliwia przeglądanie zdjęć, a także materiałów wideo.

Opcją oferowaną tylko w wybranych krajach jest również niedostępna w Polsce MilkVR — aplikacja do obsługi materiałów wideo.

Na które z dostępnych w sklepie Oculusa gier i aplikacji warto zwrócić uwagę?

Jurassic World
Aplikacja przenosi nas do parku, w którym możemy podziwiać wielkiego dinozaura.

Temple Run
Zręcznościówka z pierwszoosobowym widokiem.

Protocol Zero
Rail shooter, w darmowej wersji oferujący dostęp do jednego poziomu.

Dodge This VR
Obrona obiektu, w której gracz steruje armatą ruchami głowy.

In Mind
Gra, która przenosi nas do mózgu z zadaniem znalezienia i wyleczenia neuronów, powodujących zaburzenia psychiczne.

Anshar Wars
Trójwymiarowa, kosmiczna strzelanka.

Battle for Avengers Tower
Efektowna prezentacja, rzucająca użytkownika w sam środek bitwy

NextVR
Aplikacja pozwalająca wziąć udział w trójwymiarowym koncercie.

Gdzie kupić?

Urządzenie jest oficjalnie dostępne w Polsce w wersji nazywanej przez producenta Gear VR Innovator Edition dla Galaxy S6. W sklepie Samsunga kosztuje 749 złotych. Gogle kupimy również m.in. w sklepach RTV Euro AGD, Komputronik, MediaMarkt, Vobis czy X-com.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Wirtualna rzeczywistość:

Gogle VR i technologia AR – zdigitalizowany powrót do normalności? Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? HoloLens to jedyne gogle VR, na które czekam Ludzie mylą VR z rzeczywistością, ale nie chcą się do tego przyznać W grach na VR najbardziej podoba mi się to, że nie są fotorealistyczne 10 najlepszych gogli VR: Oculus Rift, HTC Vive, Gear VR i inne The Walking Dead w VR! StarVR: nowe gogle, które mogą zmienić wszystko Oculus Rift i Samsung Gear VR to najokrutniejsza tortura, jaką wymyślił człowiek Filmy i teledyski dla gogli VR: tak nie powinny wyglądać. Czekam na rewolucyjne projekty Drift: świetny pomysł na wykorzystanie VR. Shooter z perspektywy lecącego pocisku! Haptyczna rękawica Hands Omni: VR realna jak nigdy wcześniej! Poczujesz w dłoni wirtualne obiekty Wirtualna rzeczywistość naprawdę odmieni nasze życie. Dzięki VR obejrzał narodziny syna Valve jednak zapowie swoje gogle VR. Monopol pecetowego giganta coraz większy OSVR - Razer też wchodzi na rynek wirtualnej rzeczywistości. Otwarta platforma dla wszystkich chętnych!