140 tys. zł kary za SMS-owe przekręty. Dużo? Mało? W sam raz?

140 tys. zł kary za SMS-owe przekręty. Dużo? Mało? W sam raz?31.10.2014 12:24
Zdjęcie dziewczyny z komórką pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Oszust, który rozsyłał SMS-y wmawiające ludziom, że czeka na nich "gwarantowana nagroda w grze o 100 000 zł", będzie musiał zapłacić karę. Problem w tym, że ta kara wydaje się symboliczna.

"I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy SMS: KASA na nr 8064!WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl " - wiadomości o takiej treści rozsyłał kilka lat temu CT Creative Team. Odbiorca nie reagował? Przychodziły kolejne SMS-y, zachęcające coraz nachalniej do odbioru nagrody.

A kiedy już wysłało się SMS-a zwrotnego, okazywało się, że konkurs tak naprawdę dopiero się zaczyna. Organizator-naciągacz zaczynał wysyłać kolejne pytania, nie informując, ile zapłaci się za wysłanie odpowiedzi. Płaciło się słono – 3,66 zł. Co oznacza, że każda nabrana osoba oznaczała całkiem spory zastrzyk pieniędzy dla firmy, która za tym stała.

140 tys. zł – czy to rzeczywiście duża kara?

SMS-y dotyczące quizu rozsyłano od listopada 2010 roku do grudnia 2011 roku. Dopiero w czerwcu 2014 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na CT Creative Team karę w wysokości nieco ponad 140 tys. zł. Oszust poszedł się odwołać do sądu. Dziennik Internautów donosi, że sąd podtrzymał karę i nieuczciwy przedsiębiorca będzie musiał ją zapłacić.

Zdjęcie młotka sędziowskiego pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie młotka sędziowskiego pochodzi z serwisu Shutterstock

Pytanie tylko, czy to rzeczywiście adekwatna kara za tak bezczelne naciąganie. Nie wiemy, ile osób zostało nabranych i jak duża kwota ostatecznie wpłynęła na konto oszusta. Na pewno więcej niż nabrałoby się dzisiaj - bo w 2011 roku Polacy byli dużo mniej świadomi, co oznaczają takie SMS-y. Dziś już wiemy, że jeśli otrzymaliśmy od nieznanego numeru wiadomość, zachęcającą do wysłania SMS-a, zdecydowanie nie powinniśmy tego robić. Nieważne, jaka jest jego treść. Ale trzy lata temu łatwo dawaliśmy się nabierać.

Nierówna walka ze złodziejami

Zresztą, kompletnie nie ma znaczenia to, ile CT Creative Team zarobiło na oszukiwaniu ludzi. Powinno solidnie oberwać po kieszeni, bo niska kara jest zachętą do pójścia w jego ślady. Nawet jeśli już dziś mało kto nabrałby się na "gwarantowaną nagrodę", o SMS-owych czy też "pobieraczkowych" przekrętach słychać co chwila.

Nie ma żadnych specjalnych przepisów, które ułatwiłyby walkę ze złodziejami. Jeśli oszukany Polak chce odzyskać pieniądze, musi iść do sądu. Nie robi tego prawie nikt, bo sądzenie się o kilkadziesiąt złotych wydaje nam się absurdalne. Wolimy machnąć na wszystko ręką. I właśnie dlatego naciągacze wciąż działają. 140 tys. kary, nałożone przez UOKiK na jednego z nich, na pewno nie spełni funkcji odstraszającej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.