5 kroków do nauczenia się, jak mówić "nie"

5 kroków do nauczenia się, jak mówić "nie"12.04.2012 23:30
Naucz się mówić
Kira Czarczyńska

Pisałam już kiedyś o asertywności, czyli umiejętności postępowania tak, żeby jednocześnie nikogo nie krzywdzić, ale i nie robić niepotrzebnych problemów i stresów sobie. Dzisiaj kilka prostych zasad, dzięki którym można zacząć przyswajać sobie umiejętność odmawiania - czyli mówienia "nie" zamiast zgadzania się na rzeczy, na które wcale nie chcemy się zgadzać.

Pisałam już kiedyś o asertywności, czyli umiejętności postępowania tak, żeby jednocześnie nikogo nie krzywdzić, ale i nie robić niepotrzebnych problemów i stresów sobie. Dzisiaj kilka prostych zasad, dzięki którym można zacząć przyswajać sobie umiejętność odmawiania - czyli mówienia "nie" zamiast zgadzania się na rzeczy, na które wcale nie chcemy się zgadzać.

Dlaczego tak trudno nam odmawiać?

Każdy zna co prawda przynajmniej jedną osobę, która potrafi bez problemu odmówić, np. wykonania czegoś albo choćby napicia się piwa w nieodpowiednim momencie. Kiedy jednak to my mamy odmówić, często czujemy się jakby to było coś niewłaściwego.

Czemu tak jest? To proste: od dziecka uczono nas, że należy być miłym i pomagać ludziom, albo że szefa (czy nauczyciela, osoby starszej, itp.) należy słuchać. Jest to tak głęboko zakorzenione przekonanie, że odmawiając czujemy się zwykle źle.

Problem w tym, że przeróżni handlowcy, sprzedawcy, a także osoby z naszego otoczenia, potrafią tą zasadę bezwzględnie wykorzystywać - i przekonywać nas do zgadzania się na rzeczy, które nie są po naszej myśli. Dlatego tak ważne jest nauczenie się, jak spokojnie, grzecznie, ale stanowczo powiedzieć "nie".

Jak więc się tego nauczyć?

  • Przypomnij sobie kilka sytuacji, kiedy zgodziłeś się na coś, co tak na prawdę ci nie pasowało - i byłeś potem na siebie wściekły. Kiedy ktoś ci coś proponuje albo o coś cię prosi, wracaj do tamtych sytuacji i zastanów się, czy jeżeli teraz się zgodzisz, to nie będziesz przypadkiem mieć podobnych odczuć co wówczas.
  • Korzystaj z prostego zdania: \muszę się nad tym zastanowić. Niekorzystne dla nas decyzje podejmujemy zwykle pod wpływem chwili, zwłaszcza, jeśli nie mamy czasu ich przemyśleć bo np. sprzedawca naciska twierdząc, że 'teraz albo nigdy'. Zazwyczaj wcale tak nie jest, a to sformułowanie ma właśnie na celu stworzenie presji i szybkie przekonanie cię do takiej decyzji, na jakiej zależy przekonującemu. Warto dać sobie czas do namysłu.
  • Pamiętaj, że nie musisz czuć się w obowiązku wyjaśniać powodów swojej decyzji. Oczywiście, jeśli prosi nas o coś ktoś bliski, warto wytłumaczyć, dlaczego nie możemy tego zrobić. Jeśli jednak jest to obca osoba, na przykład próbujący nam wcisnąć \rewelacyjną ofertę\ telemarketer, krótkie \nie, dziękuję, nie jestem zainteresowany\ wystarczy. I przy okazji utnie dalsze próby przekonywania cię do zakupu.
  • Skoro już o bliskich mowa - musisz wiedzieć, że oni nie oczekują, że zawsze na wszystko się zgodzisz. Wprost przeciwnie, jeśli im faktycznie na tobie zależy, to nie chcieliby przecież, żebyś podejmował zobowiązanie, którego nie chcesz, a z powodu którego będziesz mieć potem do nich pretensje. Jeśli zaś ktoś się w tym momencie denerwuje i zarzuca cię pretensjami, to jest to zachowanie egoistyczne, mające na celu (nawet nieświadomie) pewną manipulację prowadzącą do osiągnięcia celu twoim kosztem.
  • Przemyśl zawsze, czy twoje koszty nie są zbyt duże w stosunku do problemu. Jeśli na przykład masz zaplanowany cudowny wieczór z ukochaną osobą, na który umówiliście się już kilka tygodni temu, to odwołanie go tylko dlatego, że siostra prosi cię o przypilnowanie dzieci, jest zdecydowaną przesadą. Istnieją opiekunki, można też poprosić o to kogoś innego - nie jesteś absolutnie niezbędny. Ona też to wie, więc w razie odmowy również sobie poradzi i świat się nie zawali.

Najważniejsze na koniec: zacznij cieszyć się z tego, że odmówiłeś zrobienia czy kupienia czegoś, czego wcale nie chciałeś. To bardzo ważne, bo stanowi świetną przeciwwagę dla wpojonego w dzieciństwie przekonania, że odmawianie jest niemiłe. Zauważaj to, że handlowiec zawsze liczy się z niepowodzeniem i jest to po prostu element jego pracy. Zobacz, że twoi bliscy potrafią sobie poradzić także bez twojego zgadzania się na wszystko.

Nic strasznego się nie dzieje - a ty masz zdecydowanie mniej stresu, za to więcej czasu i pieniędzy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.