Adres e-mail można podać bezpiecznie

Adres e-mail można podać bezpiecznie11.11.2008 18:00
Kira Czarczyńska

Roboty spamerów szperające non stop po Internecie i wyciągające ze stron www, forów czy blogów nasze adresy e-mail są obecnie prawdziwą plagą. Tak znaleziony adres trafia bowiem do bazy spamera, a ta służy do jednego tylko celu: wysyłania nam maili, masy maili, mnóstwa maili - z kompletnie nas nie interesującą treścią. Walczymy potem z nimi za pomocą filtrów antyspamowych czy po prostu wkurzamy się i kasujemy.

Ale można prościej. Trzeba po prostu szanować swój adres e-mail.

Roboty spamerów szperające non stop po Internecie i wyciągające ze stron www, forów czy blogów nasze adresy e-mail są obecnie prawdziwą plagą. Tak znaleziony adres trafia bowiem do bazy spamera, a ta służy do jednego tylko celu: wysyłania nam maili, masy maili, mnóstwa maili - z kompletnie nas nie interesującą treścią. Walczymy potem z nimi za pomocą filtrów antyspamowych czy po prostu wkurzamy się i kasujemy.

Ale można prościej. Trzeba po prostu szanować swój adres e-mail.

Od razu mówię, że nie warto bawić się z adresami kont założonych na darmowych serwerach. Z samej idei tego rozwiązania, twój adres i tak już ma mnóstwo osób, więc jakiś spam dostaniesz tak czy inaczej. Jeśli natomiast zakłada się konto komercyjne czy ma się je we własnej domenie, warto już o nie zadbać tak, żeby adres nie trafił od razu do dziesiątek baz.

Po pierwsze: podawaj adres tylko wybranym osobom

Najlepiej załóż sobie konto i alias do tego konta. Znajomym, osobom, o których wiesz, że nie będą twojego adresu e-mail rozdawać na lewo i prawo, możesz go podać. W Internecie posługuj się raczej aliasem; ten zawsze można usunąć, zmienić na inny, w każdym razie bezboleśnie się go pozbyć. Dzięki takiemu rozwiązaniu masz też możliwość łatwego odfiltrowania ważnej poczty od mniej ważnej: ustawiasz sobie w programie pocztowym przenoszenie wiadomości wysłanych na alias do innego niż główny folderu i ewentualny spam ląduje tam. Nie przedzierasz się przez niego w poszukiwaniu istotnych maili.

E-mail na stronie WWW

Obejmuje to rzecz jasna także blogi, czy sytuacje kiedy podajesz maila na forach dyskusyjnych. We wszystkich tych przypadkach nie należy podawać go w formie jawnej, tylko zamaskować jedną z wybranych metod.

metoda 1: podając adres zastąp znak "@" innymi znakami. Może to być np.:

  • user#serwer.pl
  • user()serwer.pl
  • user(at)serwer.pl

Pełna dowolność, jeśli bowiem napiszesz wcześniej że to adres e-mail, większość użytkowników Internetu bez problemu domyśli się, co powinni wyrzucić i gdzie wstawić "@".

metoda 2: skorzystaj z serwisów skracających adresy. Niektóre, jak np. Tinylink.pl oferują zastępowanie adresu e-mail linkiem wyglądającym na odnośnik do strony WWW. Roboty zbierające adresy zignorują go więc jako coś innego niż mail.

metoda 3: dla zaawansowanych - zakoduj adres e-mail na stronie czy blogu używając JavaScript. Na przykład tak:

<script type="text/javascript"><!--

var user = "user";

var domain = "domain.com";

document.write(email + "@" + domain);

// --></script>

Fikcyjny antyspam

Można też zrobić "w jajo" roboty i podać im prawidłowy adres, który same z siebie zamienią na nieistniejący... Dość popularną techniką ochrony adresu było przez dłuższy czas podawanie go w postaci:

  • nospam.user@serwer.pl
  • user.nospam@serwer.pl

...oraz w innych podobnych kombinacjach.

Roboty nauczyły się już takie zabezpieczenie omijać, wycinając po prostu słowa typu spam czy nospam. Jeśli więc założysz sobie konto, którego PRAWIDŁOWĄ nazwą jest nospam.user@serwer.pl, to robot wytnie sobie przeważnie "nospam"... psując w ten sposób adres. W bazie znajdzie się user@serwer.pl, a takiego konta nie masz, nic na nie nie dojdzie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.