Bałagan na biurku? To towarzysz kreatywności!

Bałagan na biurku? To towarzysz kreatywności!21.09.2013 18:00
Bałagan na biurku? To sprzymierzeniec kreatywności!

Czy zagracone biurko sprzyja efektywnej pracy? A może jest dokładnie odwrotnie? Okazuje się, że nie mają racji ani zwolennicy idealnie posprzątanych biurek, ani orędownicy twórczego chaosu. Dlaczego? Jak wynika z przeprowadzonych badań wszystko zależy od tego, jaką pracę wykonujemy, a bałagan na biurku może być zarówno wrogiem, jak i sprzymierzeńcem.

Czy zagracone biurko sprzyja efektywnej pracy? A może jest dokładnie odwrotnie? Okazuje się, że nie mają racji ani zwolennicy idealnie posprzątanych biurek, ani orędownicy twórczego chaosu. Dlaczego? Jak wynika z przeprowadzonych badań wszystko zależy od tego, jaką pracę wykonujemy, a bałagan na biurku może być zarówno wrogiem, jak i sprzymierzeńcem.

Jak wygląda Wasze miejsce pracy lub nauki? Stanem pożądanym jest zazwyczaj pusty blat, na którym nie ma żadnego zbędnego przedmiotu. Realia są zazwyczaj inne – stosy piętrzących się papierów, jakieś gazety, puste kubki, wijący się kabel od ładowarki i cała reszta, którą wielu z nas usiłuje jakoś opanować, robiąc miejsce na klawiaturę lub laptopa.

Jak wynika z badań grupy naukowców z University of Minnesota, nie można jednoznacznie stwierdzić, czy lepiej mieć posprzątane, czy zagracone biurko. Dlaczego? Jak wykazały prowadzone doświadczenia każde środowisko może być korzystne, a wszystko zależy od tego, jakich efektów oczekujemy.

Inspiracją do przeprowadzenia badań była natura i różnice pomiędzy perfekcyjnie uporządkowanym ulem, a znacznie bardziej chaotycznym rozkładem korytarzy w mrowisku. Wcześniejsze badania wskazywały na przewagę uporządkowanego środowiska.

ludzie utrzymujący porządek na swoich biurkach są, statystycznie, rzadziej sprawcami przestępstw, bardziej szczodrzy i chętniej angażują się w działalność dobroczynną, a przy tym mniej śmiecą, a nawet wybierają zdrowszą żywność. Chodzące ideały? Niekoniecznie.

Do czego można wykorzystać piłeczkę pingpongową?
Do czego można wykorzystać piłeczkę pingpongową?

To jednak tylko jedna strona medalu, bo uporządkowane otoczenia ma również negatywny wpływ. Jaki? Aby to sprawdzić, zespół kierowany przez Kathleen Vohs podzielił absolwentów college’u na dwie grupy. Jedną umieścił w posprzątanym, a drugą w zabałaganionym pomieszczeniu. Zadanie dla obu grup było identyczne: wymyślić jak najwięcej zastosowań dla piłeczki pingpongowej.

Na pozór osiągnięto remis – liczba znalezionych zastosowań była zbliżona w obu grupach. Po dokładniejszym przeanalizowaniu propozycji okazało się jednak, że grupa przebywająca w bałaganie przedstawiała propozycje znacznie ciekawsze, bardziej złożone i twórcze. To nie wszystko!

Dalsza część doświadczenia dowiodła, że osoby z czystych pomieszczeń mając do wyboru produkty od dawna znane i rynkowe nowości, postępowali bardziej zachowawczo, wybierając to, co dobrze znają. Odwrotnie grupa otoczona bałaganem – tam chęć eksperymentowania była większa i częściej wybierano rynkowe nowości.

Choć trudno przekładać eksperyment z piłeczkami na wszystkie aspekty naszego życia, to uzyskane wyniki pozwoliły na postawienie hipotezy, że bałagan wyzwala z konwencji, sprzyja poszukiwaniu nowości i jednocześnie jest sojusznikiem kreatywności o czym, sądząc po stanie ich biurek, instynktownie wiedziała znaczna cześć wybitnych naukowców i wynalazców.

Biurko Alberta Einsteina
Biurko Alberta Einsteina

Poza tym chyba niedługo sam to przetestuję – być może bałagan jest rozwiązaniem w sytuacji, gdy czas upływa, na ekranie rozpoczęty kilka godzin wcześniej tekst, a w głowie żadnej sensownej myśli, co napisać dalej? Może rozwiązaniem okaże się rozrzucenie kilku papierów i długopisów i wylanie obok odrobiny kawy?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.