Bic i durnostojki

Bic i durnostojki24.03.2014 11:48
Wojciech Jankowski

Używamy mnóstwa przedmiotów jednorazowego albo krótkotrwałego użytku. Ale nie ma nic za darmo: naturalną ludzką skłonność do otaczania się i posługiwania ulubionymi, dobrze znanymi od lat przedmiotami zastępują bezużyteczne durnostojki.

W muzeum lasek w Kowarach widziałem kulę – taką, na jakiej wesprzeć się może człowiek beznogi – zrobioną z uszkodzonych drewnianych grabi, żeby się – nawet złamane – nie zmarnowały. Człowiek, który ją zrobił z całą pewnością nie znał słowa „recykling”. Ale za to wiedział, że jeśli coś można przetworzyć na coś innego, zamiast wyrzucać czy spalać, należy to uczynić. Kula z połamanych grabi wykonana została w XIX wieku

Nic nie może się zmarnować

Przez całą historię naszej cywilizacji wyrzucenie czegokolwiek ludzie uważali za ostateczność. Przedmioty wytwarzane były tak, żeby używać ich jak najdłużej, a potem przerobić na coś innego. „Posłuży przez lata”, zapewniał krawiec szyjący płaszcz. „Te buty są nie do zdarcia” zachwalał szewc.

Po miejskich podwórkach krążyli ludzie skupujący ubrania tak wytarte, że już się nie dało pocerować ich czy połatać, kobiety zwane kościarkami wybierały ze śmietników wygotowane w zupach kości. Gospodynie nie wyrzucały skorup potłuczonych naczyń, przechowywały je do wiosny, bo wtedy pojawiali się wędrowni druciarze ze Słowacji, którzy przywracali do życia potłuczone gliniane garnki oplatając je misterną siatką z drutu. .

Wędrowny druciarz naprawia gliniany garnek, Źródło zdjęć: © http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Tinker_by_Krieger.jpg
Wędrowny druciarz naprawia gliniany garnek
Źródło zdjęć: © http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Tinker_by_Krieger.jpg

Idea przedmiotów jednorazowego albo krótkotrwałego użytku

nikomu do głowy nie przychodziła, a kiedy przyszła, dojrzewała powoli. Zaczęło się prawdopodobnie od jednorazowych kołnierzyków i mankietów dopinanych do koszul, wytwarzanych w USA od około roku 1830. Jednorazowe kubki wynalezione zostały w Chinach w II wieku, a po raz drugi w USA i rozpowszechnione wraz z automatami do wody w latach 30. ubiegłego wieku.

W tym samym czasie amerykański biznesmen Bernard London wydał broszurę, w której pisał, że jednorazowe produkty oraz określenie przez rząd maksymalnego czasu użytkowania odzieży czy artykułów gospodarstwa domowego, a potem obowiązkowego ich niszczenia sprowadzą gospodarcza koniunkturę.

Długopis bic cristal z 1953 roku zapoczątkował modę na jednorazowe przedmioty,

To jest obiekt muzealny.
To jest obiekt muzealny.

Stał się symbolem popkultury w dziedzinie konsumpcji i trafił do kolekcji wzornictwa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.

W 1966 roku firma papiernicza Scott Paper Company w ciągu miesiąca sprzedała 500 tys. sukienek nazwanych „Papierowy Kaprys”. Odtąd jednorazową odzież zaczęli lansować projektanci i producenci w USA i Europie. W tym samym czasie na rynki trafiła jednorazowa papierowa bielizna sprzedawana nie jako artykuł medyczny, ale przeznaczona do stałego użytku. A potem już poszło.

Wyliczanie jednorazowych przedmiotów – prostych jak papierowy talerzyk i złożonych jak aparat fotograficzny czy telefon komórkowy – nie ma większego sensu, bo każdy w naszej kulturze zetknął się z nimi, a prawie wszyscy ich używają. Producenci przedmiotów niejednorazowego użytku różnymi metodami skłaniają do ich wymiany na nowe, choć te jeszcze się nie zużyły. Moda odzieżowa zmienia się co kilka miesięcy. W samochodach stosuje się face lifting, nieistotne i niewiele kosztujące zmiany modelu, które sprawiają, że trzyletni odróżnialny jest od rocznego. Modele komputerów, smartfonów czy tabletów zmieniają się co roku albo nawet częściej.

Jednorazowe telefony komórkowe? Dlaczego nie!, Źródło zdjęć: © http://www.karciarz.pl/info/jednorazowetelefonykomorkowejuzniedlugoweuropie
Jednorazowe telefony komórkowe? Dlaczego nie!
Źródło zdjęć: © http://www.karciarz.pl/info/jednorazowetelefonykomorkowejuzniedlugoweuropie

Ludzie potrzebują jednak dobrze i długo znanych przedmiotów,

żeby zapewniały poczucie bezpieczeństwa, tworzyły stałe części otoczenia.

Ciasteczko z gipsu i plastiku jest znakiem, że to mój dom., Źródło zdjęć: © http://ciasteczkatynki.blogspot.com/2012/02/durnostojki.html
Ciasteczko z gipsu i plastiku jest znakiem, że to mój dom.
Źródło zdjęć: © http://ciasteczkatynki.blogspot.com/2012/02/durnostojki.html

Jednorazowy kubek jest wygodniejszy od filiżanki po babci, bo myć go nie trzeba, ale polubić go nie sposób. Dlatego obok przedmiotów jednorazowego albo krótkotrwałego użytku na rynku pełno jest przedmiotów albo całkowicie bezużytecznych albo o użytkowości mocno wątpliwej. Ludzie ustawiają lub wieszają w mieszkaniach. Stoją lub wiszą, poza tym nie są używane, więc mogą trwać bardzo długo, w przeciwieństwie do przedmiotów, których się używa.

Zrobiony po to, żeby go lubić, Źródło zdjęć: © http://patchworld.blox.pl/tagi_b/6083/lalki.html?PageNumber=3
Zrobiony po to, żeby go lubić
Źródło zdjęć: © http://patchworld.blox.pl/tagi_b/6083/lalki.html?PageNumber=3

Durnostojki – wówczas zwane bibelotami – popularne były w XIX-wiecznych mieszczańskich domach, razem z pluszowymi kotarami, frędzlami wiszącymi ze wszystkiego, do czego dało się je przyczepić, ciężkimi meblami. Dziś kotar i frędzli nie ma, ale durnostojki są jeszcze popularniejsze niż wtedy, bo choć powszechnie wyśmiewane, okazały się potrzebne w jednorazowym świecie.

Bardzo potrzebne. Służą do tego, żeby je lubić i żeby w domu czuć się bezpiecznie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.