Chcesz sukcesów? Porównuj się w górę!

Chcesz sukcesów? Porównuj się w górę!02.07.2009 11:00
sxc.hu/Stephen Stacey
Sabina Stodolak

Kilka dni temu, Kira pisała o tym, jak ważne jest zobaczenie swojego celu i uwierzenie w możliwość jego zdobycia. Przekonanie samego siebie o tym, że cel można osiągnąć i przyzwyczajenie się do tej myśli. Myśląc o tym, przypomniała mi się kwestia tego, jak ważne w osiąganiu celu i sukcesu jest odpowiednie wykorzystanie porównań społecznych, z których każdy z nas korzysta na co dzień. Niestety, czasem zamiast dodać sobie motywacji, sami sobie podcinamy skrzydła. Jak zatem wykorzystać porównania społeczne do osiągania celów?

Kilka dni temu, Kira pisała o tym, jak ważne jest zobaczenie swojego celu i uwierzenie w możliwość jego zdobycia. Przekonanie samego siebie o tym, że cel można osiągnąć i przyzwyczajenie się do tej myśli. Myśląc o tym, przypomniała mi się kwestia tego, jak ważne w osiąganiu celu i sukcesu jest odpowiednie wykorzystanie porównań społecznych, z których każdy z nas korzysta na co dzień. Niestety, czasem zamiast dodać sobie motywacji, sami sobie podcinamy skrzydła. Jak zatem wykorzystać porównania społeczne do osiągania celów?

Najpierw nieco o porównaniach społecznych - stosujemy je wszyscy. Daniel Gilbert z Harvardu odkrył, że porównujemy się w sposób automatyczny. Porównania pozwalają nam one na zyskanie przekonania co do własnej skuteczności, pozwalają nam potrzymać lub podnieść naszą samoocenę (a w niektórych przypadkach ją obniżyć). To na podstawie porównań społecznych wiemy, czy nasze życie jest udane a nasze sukcesy duże, czy też nie. Oczywiście istnieje możliwość odnoszenia się nie do zewnętrznych lecz do wewnętrznych standardów, ale prawda jest taka, że osób niewrażliwych na opinię i ocenę innych, takich, które konsekwentnie poczucie własnej skuteczności czerpią z wnętrza ?ja' jest mało.

Jak się porównujemy?

Porównywać możemy się w dół, lub w górę. Z porównaniami w dół mamy do czynienia wtedy, kiedy naszą sytuację odnosimy do sytuacji innych osób, które mają ?gorzej". To pozwala nam na ?poczucie się lepiej".

Mamy też porównania w górę - wtedy, kiedy naszą sytuację odnosimy do osób które w naszym poczuciu ?mają lepiej". Takie porównanie może rodzić zawiść, frustrację, żal.

Co porównujemy? zarobki, wygląd, partnerów i przyjaciół, nasze zainteresowania, wiedzę - wszytko to, co ma dla nas jakieś znaczenie.

Jak porównania zmieniają nasze nastawienie?

Czy porównania mają wpływ na to jak oceniamy sytuację? Oczywiście że tak. Wyobraźcie sobie, że zarabiacie 2000 netto. Jakoś tam sobie żyjecie, narzekając, albo i nie narzekając na wynagrodzenie. Ale wystarczy jedno zdanie, aby wprowadzić Was w otchłań rozpaczy i frustracji bądź w krainę szczęśliwości. Wystarczy, że dowiecie się ile zarabia wasz kolega, który ma takie same obowiązki. Jeśli kolega zarabia 1500 zł - czujecie się lepiej (nawet jeśli Wasze uposażenie wydaje się Wam zbyt niskie). Jeśli kolega zarabia 2500 zł, czujecie się oszukani i sfrustrowani (nawet jeśli do tej pory uważaliście, że macie niezłą kasę). Andrew Oswald i Daniel Zizzo przeprowadzili badania nad porównaniami społecznymi, z których wynika, że wolelibyśmy dostać mniejszą premię, jeśli nasi koledzy dostaliby jeszcze mniej, niż dostać większą premię, jeśli nasi koledzy dostaliby jeszcze więcej kasy!

Meritum, czyli dlaczego porównywać się w górę?

Stosując porównania społeczne w górę, dążymy do wyższych standardów. Chcemy dorównać tym, którzy są od nas lepsi. Oczywiście, niesie to ze sobą element frustracji, ale jednocześnie daje nam motywację do działania - pozwala lepiej zobaczyć cel. Jeśli zaś konsekwentnie porówujemy się w dół - stoimy w miejscu i nie rozwijamy się. Bo po co, skoro i tak mamy lepiej!

A jak działają u Was porównania? Porównujecie się częściej w dół czy w górę? A może ważne są dla was tylko własne standardy?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.