Co dwie głowy, to nie jedna! Niekoniecznie

Co dwie głowy, to nie jedna! Niekoniecznie20.04.2012 19:00
W grupie, często zdajemy się na opinię przywódcy (fot. veDro - l'Italia al futuro CC-BY)
Mariusz Kędzierski

Co dwie głowy, to nie jedna - znacie to przysłowie? Jednak czasem okazuje się, że jedna głowa jest lepsza. Pod warunkiem, że nie dzielisz się swoim pomysłem i nie słuchasz pewnych siebie doradców.

Co dwie głowy, to nie jedna - znacie to przysłowie? Jednak czasem okazuje się, że jedna głowa jest lepsza. Pod warunkiem, że nie dzielisz się swoim pomysłem i nie słuchasz pewnych siebie doradców.

Na mądrości grupowej opiera się wiele systemów społecznych, biznesowych i politycznych. Ludzie gromadzą się, żeby dyskutować i szukać rozwiązań, np. głosować w wyborach parlamentarnych na polityków. Przed wyborami odbywa się kampania wyborcza, którą zamyka się przeddzień wyborów. No i dobrze. Okazuje się, że tak jesteśmy skonstruowani, że słuchamy nie tego kto mówi prawdę, tylko tego, kto jest bardziej przekonujący. Osoba pewna siebie rządzi tłumem, nawet jeśli nie ma racji. Tylko w pewnych sytuacjach, decyzje grupowe są dobre, ogólnie jednak są gorsze niż decyzja pojedynczej osoby. Wpadł na to izraelski uczony.

Uczony poprosił 38 ludzi o odpowiedź na serię pytań, indywidualnie i grupowo. Następnie poprosił, aby odpowiedzieli jak byli pewni siebie udzielając odpowiedzi w obu wypadkach. W pytaniach posłużył się listą obrazów zawierających złudzenie optyczne. Badani musieli określić, która linia jest dłuższa lub, który obiekt jest większy. Pytał też o stolicę Australii, co niby miało być podchwytliwe, bo to nie Sydney tylko Canberra. Po podsumowaniu odpowiedzi okazało się, że większość odpowiedzi w parach była zła. Mało tego, była nawet gorsza niż wtedy gdy uczestnicy odpowiadali samodzielnie.

Czy Jerzemu Buzkowi zabrakło pewności siebie? (fot. European Parliament CC-BY)
Czy Jerzemu Buzkowi zabrakło pewności siebie? (fot. European Parliament CC-BY)

Wniosek z badań wysnuto taki, że tzw. hipoteza mądrości tłumu opiewana m.in. przez Jamesa Surowieckiego w jego słynnym dziele "The Wisdom of Crowds" sprawdza się, ale tylko w dwóch przypadkach. Wtedy kiedy odpowiedź jest zbliżona do najpopularniejszej wersji lub kiedy jest najbardziej logiczna spośród możliwych do wyboru. W przypadku decyzji grupowych, często wybiera się rozwiązanie proponowane przez najbardziej pewnego siebie członka grupy. Dlatego ważne jest, żeby przy podejmowaniu decyzji grupowych szczerze podać swój stopień pewności. A jeśli już sami wpadniemy na genialne rozwiązanie i nie mamy co do niego pewności, to nie dzielmy się z innymi, bardziej pewnymi siebie członkami grupy. Jeśli to zrobimy, nasz pomysł wyda nam się jeszcze gorszy.

Po prostu, ludzie w grupie są skłonni bardziej wierzyć komuś, kto wykazuje większą pewność siebie. Jak mawiał Bonaparte: tłum bywa niebezpieczny, głupi jest zawsze.

Źródło: DailyMail

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.