Co zabija kreatywność?

Co zabija kreatywność?10.06.2009 11:00
kreatywnosc-zabita
Sabina Stodolak

Kilka ćwiczeń związanych z rozwojem kreatywności już za nami. Jeśli rzeczywiście pracowaliśmy i wykonywaliśmy ćwiczenia sumiennie, pierwsze efekty na pewno są widoczne. Nadal jednak zdarzyć się mogą sytuacje, w których nasza kreatywność staje się mocno osłabiona i ?nie działa". Co zabija naszą kreatywność?

Kilka ćwiczeń związanych z rozwojem kreatywności już za nami. Jeśli rzeczywiście pracowaliśmy i wykonywaliśmy ćwiczenia sumiennie, pierwsze efekty na pewno są widoczne. Nadal jednak zdarzyć się mogą sytuacje, w których nasza kreatywność staje się mocno osłabiona i ?nie działa". Co zabija naszą kreatywność?

Brak snu

Nadmiar zadań, zbyt długie czytanie do późna, czy ?odmóżdżacz" w postaci telewizji, zamiłowanie do imprez, to najczęstsze powody niewyspania. A brak snu powoduje pogorszenie naszego nastroju, spowalnia procesy myślowe, sprawia że stajemy się drażliwi i zmęczeni. Nie da się pracować twórczo i kreatywnie, kiedy praktycznie zasypiamy nad monitorem. Jeśli więc wiesz, że czeka cię zadanie wymagające kreatywnego podejścia, musisz zapewnić sobie odpowiednią dawkę snu.

Lęk przed porażką

Autocenzura, czyli selekcjonowanie własnym myśli i pomysłów i dzielenie ich na te ?głupie" to jedno z największych zagrożeń dla kreatywności. Dlatego w technice pracy grupowej jaką jest burza mózgów, lider zwracać musi uwagę na to, aby uczestnicy nie hamowali własnych myśli i koncepcji. A dlaczego hamujemy? Dlatego że boimy się porażki i negatywnej oceny społecznej. Dopóki nie zaakceptujesz tego, że może ci się nie udać i tego że masz prawo do popełniania błędów, nie będziesz w stanie w pełni rozwinąć swoich kreatywnych skrzydeł.

Terminy i naciski

Podobno, poza informatykami, najwięcej piją dziennikarze i pracownicy agencji reklamowych. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że wymaga się od nich dużej kreatywności i szybkości działania w krótkim okresie czasu i przy napiętym grafiku. Alkoholowy reset mózgu, jest tu więc reakcją obronną. Zbyt duże napięcie i stres, wywołane napiętym grafikiem obniża poziom kreatywności. Pamiętaj jednak, że możesz być jedną z tych osób, które potrzebują pewnego poziomu napięcia by pracować - wtedy całkowity brak stresu również może zakłócić twój kreatywny przepływ.

Przeszkadzajki

Znajomi pukający przez gg, ciekawy artykuł na vbeta.pl, reklama w radio - to wszystko może rozpraszać cię w pracy i sprawiać, że swoją energię, zamiast na rozwiązanie problemu kierujesz na dodatkowe elementy otoczenia. Przeszkadzajki niwelują skupienie, a bez skupienia nie ma kreatywnej pracy.

Bieżące problemy

Masz zabrać się do pracy, ale twoje myśli stale krążą wokół choroby twojego przyjaciela, konieczności zapłaty kolejnej raty za samochód i innych codziennych zmartwień? Dopóki nie uporasz się z tymi myślami, nie będziesz w stanie skupić się nad zadaniem. Co zrobić w takiej sytuacji? Rozważ czy warto się martwić, czy możesz coś zrobić z sytuacjami które nie dają Ci spokoju. Jeśli tak, załatw je najpierw. Jeśli nie, daj sobie 5 minut na myślenie o nich i znalezienie sposobu ich załatwienia. Możesz też ustalić sobie czas, w którym zajmiesz się tymi sprawami. To tak, jak z myśleniem o różowym słoniu - jeśli już się pojawił to trudno przestać o nim myśleć. Im bardziej się będziesz starał zapomnieć, tym mocniej się on w twoich myślach zagnieździ. Aby słoń zniknął, musisz zaakceptować jego obecność.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.