CV - czy warto je "udziwniać"?

CV - czy warto je "udziwniać"?15.04.2010 16:00
cv
Kira Czarczyńska

Niestabilny rynek pracy, wielu kandydatów na jedną posadę, rozdmuchane procedury rekrutacyjne... To wszystko popycha szukających pracodawcy ludzi do podejmowania prób wyróżnienia się z tłumu. Ponieważ zaś to właśnie życiorys zawodowy jest tym, co rekrutujący widzi jako pierwsze - siłą rzeczy potencjalna oryginalność trafia właśnie do CV.

Kiedy warto, a kiedy nie warto go "udziwniać"? I jak to robić, żeby wyszło dobrze?

Niestabilny rynek pracy, wielu kandydatów na jedną posadę, rozdmuchane procedury rekrutacyjne... To wszystko popycha szukających pracodawcy ludzi do podejmowania prób wyróżnienia się z tłumu. Ponieważ zaś to właśnie życiorys zawodowy jest tym, co rekrutujący widzi jako pierwsze - siłą rzeczy potencjalna oryginalność trafia właśnie do CV.

Kiedy warto, a kiedy nie warto go "udziwniać"? I jak to robić, żeby wyszło dobrze?

Kreatywne, nietypowe i oryginalne CV zawsze zwraca na siebie uwagę. Powie to każdy zapytany rekruter. I nic dziwnego, w końcu kiedy zajmujemy się czymś monotonnym (a takie jest przeglądanie dziesiątek podobnych do siebie dokumentów) - każda odmiana wydaje się być ciekawa.

Niestety jednak, nie zawsze to wyróżnienie się zadziała na naszą korzyść...

Kto może sobie pozwolić na oryginalne, nietypowe CV?

Istnieją zawody, w których kreatywność i nietypowe podejście do problemu są na wagę złota. Wymienić tu można choćby niektóre stanowiska w agencjach reklamowych, w firmach organizujących imprezy integracyjne czy masowe, działach marketingu, itp. Jako zasadę możemy tu przyjąć, że wszystko, co pokaże nasz nieszablonowy sposób myślenia - zadziała na naszą korzyść.

Część stanowisk nie wymaga co prawda jakiejś szczególnej oryginalności, ale są one typowo twórcze - można więc nietypowym CV zdecydowanie podnieść swoje miejsce w rankingu kandydatów. Taki życiorys powinien pokazywać naszą znajomość narzędzi czy zasad, umiejętności, jakich szukać będzie osoba nas zatrudniająca. Dokumenty mogą być w formie projektu, folderu, a czasem nawet rymowanki czy komiksu.

Jeżeli jednak kandydujemy na księgowego, pracownika administracji lub bankowości - nie przesadźmy z kreatywnością. Tutaj wymaga się od nas wiedzy i solidności, dlatego CV powinno pozostać tradycyjne w formie, a uwagę na siebie zwrócić może najwyżej nietypowym (czytelnym!) układem bądź czcionką.

Jak tworzyć oryginalny życiorys?

Oryginalne CV musi przede wszystkim być... oryginalne. Skopiowany pomysłu z Internetu wcale nie będzie wyglądać dobrze, choćby był i najbardziej szalony. Pamiętajmy, że rekrutujący też posiadają komputery i łącza, więc prawdopodobnie już zdążyli gdzieś podobny pomysł zobaczyć.

Nie ma zaś nic gorszego dla naszych szans w procesie rekrutacyjnym, niż uświadomienie zatrudniającego, że z braku własnych pomysłów mamy w zwyczaju kopiować cudze.

Zastanów się: jak możesz wykorzystać używane na co dzień w twoim zawodzie narzędzia i informacje - żeby stworzyć coś faktycznie przyciągającego wzrok? Co zainteresowałoby ciebie - bo przecież pracujesz w tej samej branży, co rekrutujący...?

Nie polegaj na oryginalnym CV

Tylko sporadycznie zdarza się, że czyjś życiorys jest aż tak dobry, że swojemu autorowi na starcie już zapewnia posadę. W większości przypadków i tak trzeba przejść przez rozmowę kwalifikacyjną. Zadbaj o to, żeby twój ubiór, mowa ciała i przede wszystkim pewność siebie oraz wiedza - nie odbiegały od tego, co sugerowało CV. Tylko wtedy masz konkretne szanse zostać zatrudnionym.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.