Cyfra+ w 3D - wrażenia

Cyfra+ w 3D - wrażenia17.05.2010 11:29
Szymon Adamus

Zgodnie z zapowiedziami, które mogliście przeczytać na HDTVmanii, kanał Cyfra+ dokonał pierwszej w historii polskiej telewizji satelitarnej transmisji live 3D z meczu piłkarskiego. Zawodnicy Wisły Kraków i Odry Wodzisław spotkali się na murawie, a widzowie w pubach i Multikinach.

Jak sprawdza się trójwymiarowa Cyfra+ w praktyce?

Zgodnie z zapowiedziami, które mogliście przeczytać na HDTVmanii, kanał Cyfra+ dokonał pierwszej w historii polskiej telewizji satelitarnej transmisji live 3D z meczu piłkarskiego. Zawodnicy Wisły Kraków i Odry Wodzisław spotkali się na murawie, a widzowie w pubach i Multikinach.

Jak sprawdza się trójwymiarowa Cyfra+ w praktyce?

Wejście na pokazy w wybranych pubach i Multikinach był ograniczony. Oczywiście transmisję można też było śledzić we własnych domach, ale nie oszukujmy się, kto ma już u siebie odbiornik 3D? Wejściówek do lokali było mało, ale niektórzy szczęśliwcy, włącznie z piszącym te słowa, mogli obejrzeć mecz w trójwymiarze na dużych panelach LED 3D firmy LG.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG12.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG12.jpg)

Koreański producent współpracuje z Cyfrą. Wydaje się, że nadawca dokonał właściwego wyboru. LG ma obecnie (obok Samsunga) jedną z najlepszych ofert paneli 3D dostępnych na polskim rynku. W pubach mogliśmy oglądać 3D na panelach wykorzystujących okulary pasywne. W odróżnieniu od aktywnych soczewek są one mniejsze, nie wymagają dodatkowego zasilania i są dużo tańsze. Teoretycznie powinni też powodować mniejsze zmęczenie wzroku, ale osobiście uważam, że w praktyce różnice na tym polu są znikome. Chociaż oczywiście na 3D należy patrzeć przez pryzmat własnych preferencji. Każdy reaguje na nie nieco inaczej.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG07.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG07.jpg)

W przypadku Poznania, miasta, w którym miałem okazję uczestniczyć w transmisji, Cyfra+ nie mogła trafi gorzej z doborem pokazywanego meczu. W czasie trwania transmisji 3D na kanale Cyfra+ na innej murawie i innych stacjach Lech Poznań walczył z Zagłębiem Lublin o mistrzostwo. Tego dnia w Poznaniu było niebiesko jak na Pandorze. Były przemarsze kibiców ulicami i transmisje na żywo w każdym pubie. W internecie można było nawet znaleźć tekstowe opisy meczu robione na żywo. Stary Rynek był praktycznie przykryty niebieskimi szalikami.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG18.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Cyfra+iLG18.jpg)

W pubie, który prezentował możliwości Cyfry+ stały 47-calowe panele 3D LG. Nikt nie śmiał jednak prosić obsługę o puszczenie przez głośniki dźwięku z trójwymiarowego spotkania Wisły Kraków i Odry Wodzisław. Dźwięk śledził zmagania Lecha, a małe, nawet nie 30-calowe telewizorki podwieszone pod sufitem cieszyły się większą popularnością niż nawet najdoskonalsze 3D.

W tym mieście, w takim dniu i w takich warunkach fakt, że niektórzy widzowie mieli jednak na nosach okulary i co chwilę zerkali na panele 3D można uznać za kolosalny sukces.

A co z samym efektem 3D? Jest niezły... ale nie idealny.

Sygnał 1080i sam w sobie może czasem zmęczyć. Gdy dołożymy do niego konieczność wyświetlania dwóch, oddzielnych obrazów tworzących złudzenie trójwymiaru, to efekt nie może być doskonały. Najlepiej w transmisji 3D prezentowały się szerokie, powolne kadry. Tego można było się spodziewać. Głębia boiska w ujęciach z daleka była oddana rewelacyjnie. Boisko wydawało się szersze niż zazwyczaj, a rozłożenie piłkarzy na trójwymiarowej murawie i widok piłki lecącej naprawdę w głąb stadionu sprawiał, że można było poczuć klimat trybun.

Znacznie gorzej wypadały jednak szybkie ujęcia z bliska, a także zwolnione tempo. W ich przypadku było czuć dwa, nakładane na siebie obrazy. Efekt był momentami bardzo męczący. Oczywiście trójwymiar pozostawał (bramka w 3D widziana z bliska prezentowała się rewelacyjnie!), ale nie wyobrażam sobie oglądania takiego materiału przez kilkadziesiąt minut lub tym bardziej kilka godzin.

Mimo tych braków 3D z satelity robi kolosalne wrażenie! HDTVmaniacy muszą oczywiście wziąć poprawkę na fakt, że piszący te słowa bloger jest fanem 3D. Myślącym racjonalnie i chłodno, ale fanem. Uważam jednak, że 3D nawet w takiej formie, wymagającej jeszcze wielu lat rozwoju do osiągnięcia doskonałości, będzie hitem kin domowych tak jak obecnie jest hitem kin tradycyjnych. Obraz nie jest doskonały, ale w dobrych momentach efekt 3D przebija nawet to co możemy obejrzeć na sali kinowej. Takiego kąska ciężko będzie odmówić.

3D w polskiej telewizji satelitarnej już jest. I prezentuje się nieźle.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.