Czy da się uratować Trzeci Świat za pomocą... butelek po piwie?

Czy da się uratować Trzeci Świat za pomocą... butelek po piwie?04.06.2013 10:00
WOBO - pomysł Heinekena na tanie budownictwo

Co zrobić z pustymi butelkami po piwie? Można po prostu wymienić je na pełne, kupując kolejne piwa, ale jakaś część butelek prędzej czy później skończy jako śmieci lub surowce wtórne. Znacznie ciekawszy pomysł na wykorzystanie szklanych opakowań miał Alfred Henry Heineken. W latach 60. postanowił rozwiązać dzięki nim... problemy mieszkaniowe Trzeciego Świata.

Co zrobić z pustymi butelkami po piwie? Można po prostu wymienić je na pełne, kupując kolejne piwa, ale jakaś część butelek prędzej czy później skończy jako śmieci lub surowce wtórne. Znacznie ciekawszy pomysł na wykorzystanie szklanych opakowań miał Alfred Henry Heineken. W latach 60. postanowił rozwiązać dzięki nim... problemy mieszkaniowe Trzeciego Świata.

Alfred Henry Heineken odwiedza Curaçao

Wszystko zaczęło się w 1960 roku, niedługo po tym jak w Polsce powstał zespół Czerwono-Czarni, Kamerun uzyskał niepodległość, a Elvis Presley został promowany na sierżanta US Army. Alfred Henry Heineken, znany szerzej jako Freddy, wybrał się w podróż, w ramach której odwiedził m.in. karaibską wyspę Curaçao.

Jego uwagę zwróciły niezliczone butelki, którymi usłana była plaża. Okolicznym mieszkańcom, choć żyli w wielkiej biedzie, nie opłacało się oddawać ich do skupu surowców wtórnych – popularność recyklingu miała nadejść wiele lat później.

Heineken wpadł wówczas na pomysł, by wykorzystać butelki jako materiał budowlany, co rozwiązałoby od razu kilka problemów: pozwoliłoby oczyścić plaże, ograniczyło marnotrawstwo surowców, a przy okazji zapewniło dach nad głową karaibskim biedakom.

World Bottle sposobem na tanie budownictwo

Po powrocie do Europy Freddy przedstawił swój pomysł holenderskiemu architektowi i piewcy strukturalizmu, N. Johnowi Habrakenowi, który zaproponował koncepcję butelki będącej zarazem cegłą. Prace nad przekształceniem tej idei w funkcjonalny i praktyczny przedmiot zabrały projektantom aż trzy lata.

Ściana z WOBO
Ściana z WOBO

Przetestowano wiele rozwiązań, biorąc pod uwagę zarówno łatwość wznoszenia murów i ich późniejszą trwałość, jak i przydatność projektowanego przedmiotu do transportu i przechowywania piwa. Wiele projektów okazywało się zbyt kruchych, a jeden z kształtów, który świetnie nadawał się do wznoszenia ścian, został skrytykowany przez dział marketingu Heinekena jako zbyt zniewieściały.

Mimo wielu problemów udało się w końcu opracować butelkę doskonałą, którą nazwano WOBO (World Bottle). WOBO miała kształt zbliżony do cegły i została zaprojektowana tak, by można było wznosić z niej wytrzymałe mury przy użyciu minimalnej ilości zaprawy.

Ściana z WOBO
Ściana z WOBO

Było to możliwe, ponieważ butelki WOBO dzięki odpowiednim wypustkom zaczepiały się o siebie, co wzmacniało całą konstrukcję. Co istotne, przewidziano dwie pojemności, a tym samym dwie wielkości WOBO. Wynikało to z faktu, że przy wznoszeniu murów potrzeba czasem użyć połowy cegły, a rozbijanie szklanych butelek nie wchodziło w grę.

Dział marketingu kończy projekt

Mały budynek z WOBO
Mały budynek z WOBO

Niestety, na tym zakończył się ten interesujący eksperyment – dział marketingu uznał pomysł wprowadzenia kwadratowych butelek za zbyt ekstrawagancki i projekt zawieszono.

Powrócono do niego na krótko w latach 70., gdy N. John Habraken zaprojektował dom ze śmieci. Jego konstrukcja opierała się na filarach z beczek po ropie, ściany były wzniesione z WOBO, a od góry przykrywały je dachy zezłomowanych Volkswagenów Transporterów.

Nowa butelka? A może wrócić do starego pomysłu?

Oczywiście przy założeniu, że w latach 60. odważni menedżerowie Heinekena zasypaliby świat kwadratowymi butelkami, które być może z czasem stałyby się standardem, służąc po opróżnieniu jako powszechnie dostępny substytut cegieł.

Nie tak dawno Heineken szumnie zapowiadał konkurs Your Future Bottle, którego celem było opracowanie koncepcji nowej butelki. Może zamiast próbować wymyślać butelkę na nowo, warto byłoby wrócić do drobiazgowo opracowanego i przetestowanego przed laty pomysłu?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.