Czy jesteś bardziej skąpy czy bardziej zapobiegliwy?

Czy jesteś bardziej skąpy czy bardziej zapobiegliwy?23.04.2009 11:00
oszczedzanie
Sabina Stodolak

Wczoraj trafiłam na ciekawy post na blogu happiness-project.com, dotyczący tego w jaki sposób kupujemy. Okazuje się, że można wyróżnić (czy rzeczywiście?) dwie kategorie osób w roli konsumentów - tych którzy kupują za dużo (Over-Buyer) i tych którzy kupują za mało (Under-Buyer). Bycie w którejś z tych kategorii ma spore znaczenie dla naszego codziennego życia - spróbujmy więc odnaleźć się w tych wymiarach i przyjrzeć temu, jakie znaczenie ma sposób robienia zakupów na naszą codzienność.

Wczoraj trafiłam na ciekawy post na blogu happiness-project.com, dotyczący tego w jaki sposób kupujemy. Okazuje się, że można wyróżnić (czy rzeczywiście?) dwie kategorie osób w roli konsumentów - tych którzy kupują za dużo (Over-Buyer) i tych którzy kupują za mało (Under-Buyer). Bycie w którejś z tych kategorii ma spore znaczenie dla naszego codziennego życia - spróbujmy więc odnaleźć się w tych wymiarach i przyjrzeć temu, jakie znaczenie ma sposób robienia zakupów na naszą codzienność.

Kupowanie na zapas (Over -buyer) to:

  • kupowanie wielu wolno zużywających się produktów w opakowaniach ?rodzinnych\
  • korzystanie z promocji typu ?kup 15 płynów do czyszczenia toalety a dostaniesz dropsa gratis\
  • kupowanie gadżetów czy przedmiotów bo ?kiedyś i do czegoś\ na pewno się przydadzą
  • kupowanie produktów impulsowych (czyli ładowanie do wózka dodatkowego batonika podczas stania w kolejce)
  • chodzenie do sklepu z listą długą na kilometr
  • posiadanie w domu przynajmniej kilku puszek żywności ?na wszelki wypadek\
  • wyrzucanie żywności (bo się przeterminowała)
  • kupowanie prezentów bez myślenia o kimś konkretnym (na zasadzie ?to jest super, będzie jak znalazł na jakieś urodziny)
  • kupowanie środków czystości czy kosmetyków, bez sprawdzania ile jeszcze zostało w poprzednim opakowaniu

Bycie osobą kupującą na zapas sprawia że myślimy o sobie jako o osobie zapobiegliwej i odpowiedzialnej - i to jest w porządku. Z drugiej jednak strony, taka forma robienia zakupów sprawia że często wydajemy pieniądze na rzeczy których:

  • nie będziemy używać
  • zepsują się zanim zdążymy je wykorzystać
  • za jakiś czas będą tańsze (więc przepłacamy)

W szerszej perspektywie, takie zachowanie sprawia że pracujemy i zarabiamy a potem wydajemy pieniądze na niepotrzebne rzeczy. Można więc uznać, że poświęcamy część naszego czasu na bezsensowną pracę - bezsensowną, bo wynagrodzenie za tą pracę marnujemy. Innymi słowy - jeśli miesięcznie wydajesz 100 zł na rzeczy które nie są Ci potrzebne, to równie dobrze mógłbyś nie zarobić tej stówy (ale mieć za to jeden dzień wolnego więcej).

Kupowanie w sposób skąpy (under-buyer) to:

  • kupowanie tylko jednego opakowania czegoś, co używasz codziennie
  • sytuacje nagłego braku pasty do zębów, chleba, mleka itd
  • niechęć do kupowania rzeczy mocno wyspecjalizowanych (odplamiacz do krwi, krem na zrogowaciałe pięty, gumowa szczoteczka do czyszczenia butów z zamszu itd)
  • odkładanie kupowanie konkretnych produktów na później, kiedy już jesteś w sklepie (kupię to kiedy indziej)
  • odkładanie kupowania prezentów na ostatnią chwilę (po czym w końcu idziesz na urodziny z pustymi rękami)
  • nie kupowanie niczego co jest nowością rynkową i zaczęło być mocno reklamowane
  • częste wizyty w sklepie po jedną rzecz
  • częste zastępowanie jednych rzeczy innymi (olej do sałatki bo nie ma oliwy, szampon zamiast żelu pod prysznic)
  • wizyty u sąsiadów po jajko, szklankę cukru, szczyptę soli

Bycie osobą która kupuje w sposób opisany jako under-buyer (nie mogę znaleźć właściwego odpowiednika polskiego słowa- macie jakieś propozycje?) to wprawdzie brak sytuacji marnowania zarobionych pieniędzy, ale z drugiej strony ogromna strata czasu w kontekście konieczności biegania specjalnie po coś, co jest nam akurat w tej chwili niezbędne. To również dodatkowa frustracja w wielu sytuacjach. (np. kiedy podczas porannej kąpieli uświadomimy sobie że nie mamy już ani grama szamponu, a w domu nie ma nikogo kogo można wysłać na szybkie zakupy).

Odnajdujecie się w którymś z wymiarów? Macie większe tendencje do tego by kupować na zapas czy może często biegacie do nocnego bo właśnie skończyło Wam się mleko do kawy lub papier toaletowy? A może w niektórych sytuacjach działacie tak, a w innych inaczej? )Nie mogą oprzeć się wrażeniu że sporo kobiet prezentuje opcję over-buyer w kwestii odzieży...)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.