Czy piraci to najlepsi sojusznicy przemysłu filmowego?

Czy piraci to najlepsi sojusznicy przemysłu filmowego?24.07.2011 17:08
Czy piraci generują straty? (Fot. Flickr/kozumel/Lic. CC by-sa)

Koronnym argumentem zwolenników restrykcyjnych przepisów antypirackich są – rzekome – straty wytwórni muzycznych i filmowych. Zarzut opiera się na przekonaniu, że osoby, które ściągną film z Sieci nie zechcą obejrzeć go w kinie lub kupić na legalnym nośniku. To nieprawda!

Koronnym argumentem zwolenników restrykcyjnych przepisów antypirackich są – rzekome – straty wytwórni muzycznych i filmowych. Zarzut opiera się na przekonaniu, że osoby, które ściągną film z Sieci nie zechcą obejrzeć go w kinie lub kupić na legalnym nośniku. To nieprawda!

Na stronie PCWorld pojawiło się omówienie wyników sondaży, wykonanych na zlecenie nieujawnionej firmy przez firmę badawczą GfK Group.

Okazuje się, że użytkownicy pirackich serwisów, ściągający z Sieci materiały chronione prawami autorskimi zdecydowanie wykraczają poza średnią pod względem ilości kupowanych legalnie dóbr kultury. Miłośnicy kina bardzo często traktują filmy ściągnięte z Internetu jako próbkę – jeśli przypadnie im do gustu, kupują film.

Są to zarazem najbardziej wartościowi kinomani, zdecydowanie częściej od ogółu społeczeństwa chodzący do kina. Powyżej średniej jest również udział „piratów” w najdroższych, weekendowych seansach.

Wyniki badania okazały się dla przemysłu filmowego na tyle niewygodne, że firma, która je zleciła zaczęła ukrywać ten fakt, by nie zostać posądzoną o szkodzenie całej branży ;). Dane te stawiają również pod znakiem zapytania wysokość odszkodowań, jakich żądają prawnicy wytwórni, walczących o ukaranie piratów.

Sytuacja, w której najaktywniejsi konsumenci pirackich treści są zarazem najbardziej dochodowi dla szeroko rozumianego przemysłu rozrywkowego nie dotyczy wyłącznie filmów.

Przeprowadzone niedawno badania użytkowników BitTorrenta wykazały identyczną zależność wśród osób ściągających z Sieci muzykę. Osoby, które więcej ściągają to jednocześnie grupa, która kupuje muzykę zdecydowanie częściej od reszty społeczeństwa.

Przytaczając wyniki badań nie próbuję w żaden sposób usprawiedliwiać piractwa, które często wiąże się z łamaniem prawa.

Warto jednak zastanowić się nad sensownością działań wytwórni filmowych, które lobbując na rzecz restrykcyjnych przepisów antypirackich uderzają w gruncie rzeczy w swoich najbardziej dochodowych klientów, a pośrednio również w siebie.

Źródło: PCWorld

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.