Diagnostyka dysku twardego

Diagnostyka dysku twardego27.07.2014 09:21
Jan Nowak

Wyobraźmy sobie, że włączamy komputer, komputer budzi się z letargu – oczekujemy pulpitu, ale dostajemy komunikat błędu … i nagle przed oczami przelatuje nasze życie, gdyż na naszym dysku była nasza praca inżynierska / magisterska, zdjęcia z wakacji – czyżby utracone?

  1. Ogólne informacje

Problemy z dyskiem twardym mają dwa podłoża – fizyczne (uszkodzenie) lub logiczne (uszkodzenie systemu plików), niewiele osób interesuje się diagnostyką sprzętu przez co często formatują dysk z danymi, gdy nastąpi jakiś problem - mimo że naprawa może być prosta.

Zdarzało mi się rozwiązywać problemy z dyskami twardymi – jednak może się okazać, że rozwiązanie twojego problemu nie znajduje się w tym artykule.

  1. Problem z dyskiem zaczyna się przy załadowaniu BIOS

Jeśli przy starcie BIOS'u nasz komputer dłużej myśli przy znalezieniu dysku twardego – oznacza to zazwyczaj awarię (czy po prostu problemy z dyskiem).

Awaria może mieć podłoże typowo dyskowe (uszkodzenie) lub zasilania (problemy z kablem zasilającym lub taśmą). Najczęstszym rozwiązaniem się okazywało zamienienie kabla zasilającego i taśmy (niekoniecznie na inny, ale na sąsiadujący).

Co ciekawe, takie rozwiązania w informatyce się sprawdzają. Przykładowo: Dodajesz dodatkową kość RAM'u do komputera – przestaje działać. Wyciągasz – działa. Wkładasz „uszkodzoną kość RAM” - działa. Nie wiem czemu, ale zawsze tak jest :)

  1. Test SMART

SMART jest oprogramowaniem analizującym działanie naszego dysku. W zasadzie większość dysków go ma.

Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możemy się dowiedzieć z jakimi problemami nasz dysk się zmierzył, czy jest uszkodzony lub czy niedługo dysk będzie niezdatny do użytku.

Oprogramowanie diagnozujące, które wykorzystuje SMART, Źródło zdjęć: © Mój komputer
Oprogramowanie diagnozujące, które wykorzystuje SMART
Źródło zdjęć: © Mój komputer

Najważniejszy (dla laika) jest komunikat o ogólnej ocenie, który poinformuje nas o stanie dysku i ewentualnych problemach – jeśli ktoś chce dostrzec więcej szczegółów – powinien się zapoznać ze wszystkimi atrybutami SMART.

„Dysk jest OK, jeden atrybut uległ awarii w przeszłości” oznacza, że dysk jest sprawny, jednak był pewien incydent, który się nie powtarza (przegrzanie w tym przypadku).

Jeśli ktoś używa Windowsa, to polecam mu CrystalDiskInfo

  1. „Uszkodzenie” logiczne

W Windowsie XP (czy w starych Linuksach) po „awaryjnym” restarcie komputera (z tzw. guzika – reset twardy) system uruchamiał program do sprawdzenia błędów na dysku. Niektórzy pomijali to, jednak warto było przeczekać (co się odwlecze …)

W nowych systemach nie zauważyłem tego, co jest wadą.

Najprawdopodobniej problemy z „uszkodzeniem” logicznym pojawiają się, gdy podczas pracy odłączymy Pendrive czy dysk (np. poprzez gwałtowne wyłączenie komputera), wtedy pewne dane się nie zapisują co powoduje problemy.

Najczęstszym problemem jest „Brak dostępu” czy „Utrata danych” (gdy nie widzisz na dysku swoich danych, mimo że ich nie usuwałeś).

Rozwiązaniem tego typu problemów zajmuje się „chkdsk” [Windows] (CHecK DiSK) lub „fsck” [Linux, BSD] (FileSystem ChecK)

chkdsk /f c:

Przeskanuje i naprawi (bez argumentu /f tylko przeskanuje, co może nas poinformować czy te błędy nas dotyczą) dysk, jeśli są takie logiczne uszkodzenia.

Ogólnie postaram się regularnie pisać na blogu, oczywiście nie jestem do niczego przymuszany i może się zdarzyć, że będą się pojawiać nowe wątki po 3 tygodniach (oby nie).

Jak ktoś ma jeszcze jakieś rozwiązania, niech napisze je w komentarzu – może się komuś przyda.

Dziękuję bardzo za przeczytanie tekstu

Do zobaczenia w przyszłym wpisie :)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.