Dobry sprzęt to taki, który dobrze się sprzedaje? Myślmy sami, nie liczbami

Dobry sprzęt to taki, który dobrze się sprzedaje? Myślmy sami, nie liczbami21.07.2015 17:20
Zdjęcie wykresu pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Czy dzisiaj sprzęt, który sprzedał się słabo i firma na nim nie zarobiła, może być uznany za dobry? Coraz częściej mam wrażenie, że nie liczy się opinia, a wyniki sprzedaży.

No i co panie Pająk, Watch to porażka - maile takiej treści dostaje Przemysław Pająk ze Spider’s Web. Czytelnicy piszą o rzekomej słabej sprzedaży inteligentnego zegarka Apple, na co założyciel Spider’s Web odpowiada ze spokojem:

Nie wiem jak sprzedaje się Watch, ale jutro poznam informacje, które pozwolą mi ocenić, czy jest porażką, czy nie.

Ten krótki dialog czytelników z Przemysławem Pająkiem doskonale pokazuje, czym dzisiaj jest sukces - wysoką sprzedażą. Właściwie nic się w tym temacie nie zmieniło, od dawna jest to pewien wyznacznik. Ale wydaje mi się, że raczej dla księgowych i prezesów, a nie zwykłych ludzi, którzy dany sprzęt kupują. Tymczasem coraz częściej myślimy jak zatrudnieni w dziale finansowym.

No właśnie - przecież ludzie nie kupują dlatego, że się dobrze sprzedaje, tylko dlatego, że spełnia ich wymagania. Owszem, znajdą się tacy, którzy powiedzą, że wiele urządzeń to zwykła moda, a tłum wkłada je do koszyka, bo “wszyscy mają”.

Apple Watch - sprzedaż

Ale odłóżmy na bok skrajoności i zajmijmy się tymi, którzy własny rozum mają. Dlaczego mieliby więc interesować się wynikami sprzedaży? Jakie to ma znaczenie, czy Apple Watch jest komercyjnym sukcesem, czy może finansową wpadką? Jeśli okaże się, że sprzedało się już 5 mln sztuk, to będę musiał polecieć do sklepu? A jeżeli tylko 2,5 mln, to co - właściciele wyrzucą zegarek do kosza, bo nagle stanie się bezużyteczny?

Oczywiście wiem, że czasami zależności występują. Pewnie gdyby PlayStation Vita sprzedawała się lepiej, to dostawałaby więcej gier na wyłączność. Gdyby AMD nie było w kryzysie, to walka na pecetowym rynku byłaby ciekawa.

Ale jest też kontrargument, moim zdaniem kluczowy, bo świadczy o tym, że sprzedaż może mieć wpływ na urządzenie, ale nie musi mieć znaczenia przy jego ocenie. Dla mnie PlayStation Vita to i tak fajny sprzęt, a ci, którzy mają procesory czy też karty AMD niekoniecznie muszą na nie narzekać.

Tymczasem zbyt często Excel jest wyznacznikiem jakości. Często w internetowych dyskusjach czytam o tym, że Xbox One sprzedaje się słabo. No i co z tego?! Czy to oznacza, że na konsoli Microsoftu nie ukaże się nowy Assassin’s Creed?! Że nie wyszedł Wiedźmin 3? Albo GTA V? Nie!

Xbox One kontra PS4 - czy to ważne?

Sprzedaż Xboksa One ma dla przeciętnego grającego takie znaczenie, jak dla mieszkańca Zakopanego opady deszczu w Olsztynie. OK, pada, ale co mu do tego? Xbox One może oglądać plecy PlayStation 4, ale grający na nim i tak będzie z konsoli zadowolony.

To samo jest z Nintendo. Co chwilę słyszę o tym, że Wii U się nie sprzedaje i że przez to nie ma gier od “dużych, zewnętrznych wydawców”. To powszechna opinia, która wrzuca sprzęt Nintendo do szufladki z napisem “niewypał”.

Z moich obserwacji wynika, że żaden własciciel Wii U nie narzeka. Może i nie jest topowa konsola, może i nie ma na niej Battlefielda, ale nikomu to nie przeszkadza. Ba, wszyscy się cieszą z unikalnych, wyjątkowych, kolorowych i radosnych tytułów. Czytam wrażenia z rozgrywki i zazdroszczę graczom frajdy, którą Wii U daje. A ci, którzy nie mają, oceniają: Wii U nie, bo finansowa wpadka, Nintendo traci i nie zarabia tak jak inni giganci. Tylko wciąż nie mogę zrozumieć jednego: dlaczego Jana Kowalskiego grającego w Mario miałoby to interesować?

Nie myśl jak księgowa!

Rozumiem, że finanse firmy są ważne, bo to przecież od pieniędzy zależy, czy będzie się rozwijała i mogła pozwolić na lepszą, przełomową technologię. Ale zbyt często ludzie myślą jak udziałowcy czy księgowi, zamiast po prostu dyskutować o sprzęcie. O wadach i zaletach, które dotyczą nas i są związane z codziennym korzystaniem. A finanse zostawmy prezesom.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.