Dostałeś reklamę MLM? - dowiedz się, o co w tym chodzi

Dostałeś reklamę MLM? - dowiedz się, o co w tym chodzi22.01.2011 17:00
Multi-Level Marketing: czym w zasadzie jest?
Kira Czarczyńska

Coraz częściej, czy to w mailach, czy w serwisach społecznościowych, a nawet od znajomych - dostajemy zaproszenia do udziału w czymś, co nazywane jest MLM. Ma nam to dać masę pieniędzy bez konieczności wstawania codziennie rano i wykonywania pracy dla jakiejś firmy. Słowem - brzmi pięknie. W zasadzie, to nawet zbyt pięknie. Czym więc jest ten MLM - i co zrobić z podobnymi ofertami?

Co to jest MLM?

MLM czyli marketing wielopoziomowy, zwany również jako "piramida finansowa". To strategia sprzedaży usług lub produktów, która polega na nieopłacanej sile roboczej, której zarobki wynikają jedynie z prowizji za sprzedane dobra. Kolejne osoby dołączają do "piramidy" z poleceń lub rekomendacji, budując coraz szerszą sieć sprzedażową.

"Pozwól, że opowiem ci o niesamowitej szansie zarobienia dużych pieniędzy" - znamy to? Znamy. Internet jest obecnie pełen tego rodzaju propozycji i ofert, a coraz częściej zdarza się też, że powyższe zdanie wypowiada osoba znana nam osobiście. Zwykle chwilę potem zapraszani jesteśmy do restauracji, gdzie mamy porozmawiać sobie luźno na temat zarabiania w MLM.

Czy warto się tam udać? - na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie samodzielnie. Zanim jednak podejmiemy decyzję, warto wiedzieć, z czym dokładnie mamy do czynienia.

Jak działa Multi-Level Marketing...?

Marketing wielopoziomowy, czyli właśnie nasze MLM, jest - jak w sumie sama nazwa wskazuje - sposobem bezpośredniej sprzedaży towarów i usług. W skrócie mówiąc, działa to tak:

  • jest towar, który trzeba sprzedać;
  • zostajesz zwerbowany właśnie do takiej sprzedaży - za co osoba, która cię werbuje, dostaje swoją prowizję (zwykle także od obrotów, które ty będziesz generować);
  • sprzedajesz bezpośrednio do klienta, tzn. nie masz sklepu, ale oferujesz towar znajomym czy obcym ludziom, w miejscach ich pracy, w domach, przy okazji różnych wydarzeń kulturalnych (targi, dni miasta), itp.;
  • budujesz przy tym własną sieć sprzedaży, tzn. zapraszasz do udziału inne osoby - od nich z kolei to ty będziesz dostawać swoją prowizję;
  • oni również sprzedają towar klientom i budują swoją sieć;
  • ...i tak dalej, tworząc kolejne \piętra\ tej wielopoziomowości.

Zazwyczaj nasuwają się w tym momencie dwa pytania...

Czy to jest po prostu sprzedaż bezpośrednia?

Cóż, nie jest. Mimo, że faktycznie towar lub usługę sprzedaje się końcowemu klientowi osobiście, to jednak nie jest to główny sposób zarabiania w tym systemie. Ważniejszy jest dobry plan sprzedażowy - oraz zbudowanie solidnej, rzetelnej i rozbudowanej sieci dystrybutorów. To stąd, z prowizji wypracowanych przez całą grupę, bierze się ewentualny sukces finansowy - nie zaś z tego, co osobiście sprzedajemy.

Czy to nie jest przypadkiem nielegalna piramida?

Też nie. Piramidy finansowe charakteryzują się tym, że nie ma w nich właściwie żadnego realnego towaru. Przystępując do piramidy płacisz "wpisowe", a potem namawiasz kolejne osoby żeby też się przyłączyły i zapłaciły - i wtedy dopiero możesz liczyć, że dostaniesz jakieś pieniądze (choć niekoniecznie dostaniesz).

W MLM towar istnieje, i często jest naprawdę dobrej jakości. Wielopoziomowa sprzedaż jest po prostu nieco inną, tańszą, formą dotarcia do klienta - nie ponosi się tutaj kosztów wynajęcia sklepu, zatrudnienia pracownika, ani innych związanych z tradycyjną sprzedażą. Oczywiście, płaci się w zamian za paliwo, telefony czy obiady w restauracjach, ale rzeczywiście wychodzi to dużo taniej.

Fakty i mity dotyczące MLM

Ok, w takim razie, skoro wiemy już mniej więcej o co chodzi - to czy warto się w to zaangażować osobiście?

Pytanie tak naprawdę nadal jest trudne. Problemem są bowiem nie do końca prawdziwe zachęty ze strony "werbujących" do swoich sieci ludzi. Rozprawmy się z kilkoma mitami.

  • W MLM nie trzeba pracować. - Owszem, trzeba. Często, zwłaszcza na początku, ciężej niż na etacie. Wszystkie efekty bowiem, także finansowe, zależne są wyłącznie od nas samych i wymagają zbudowania naprawdę solidnej sieci sprzedaży. To zaś z kolei oznacza długie godziny spotkań z ludźmi, wyjaśniania, na czym to polega, często przemieszczania się z jednego końca miasta na drugi. Jeżeli działamy w Internecie, potrzebne będzie oprogramowanie, odpowiednia strona WWW, godziny spędzone na kontaktach z naszymi przyszłymi współpracownikami. To wszystko nie zrobi się samo - i to jest realna, ciężka praca.
  • W MLM zarabiać może każdy. - Niestety, ale nie. Podobnie jak w przypadku prowadzenia własnej firmy, trzeba mieć kilka predyspozycji psychicznych oraz spory zasób wiedzy dotyczącej sprzedaży, marketingu, budowania relacji z klientem, tworzenia sieci sprzedaży. W innym przypadku skończy się na tym, że przez kilka tygodni pojeździmy na spotkania, porozmawiamy z przypadkowymi osobami, po czym uznamy, że to nam nic nie daje - więc zarzucimy sam pomysł MLM.

A więc - warto, nie warto...?

Przeciętny człowiek jednak, który dotychczas pracował tylko na etacie, a w MLM nie ma żadnego planu i liczy tylko na to, że bez większego wysiłku zarobi chociaż na swoje utrzymanie, bardzo szybko się zawiedzie. To po prostu tak nie działa. MLM nie jest cudowną metodą zbijania kokosów. Bliżej mu do samodzielnego prowadzenia działu handlowego dużej firmy, włącznie z rekrutacją oraz planowaniem strategicznym.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.