Dziś 30. urodziny komputera PC. Jak zaczęła się jego historia?

Dziś 30. urodziny komputera PC. Jak zaczęła się jego historia?12.08.2011 08:06
IBM PC 5150 - to on zaczał rewolucję (Fot. Wikimedia Commons/Boffy b/Lic. CC by-sa)

W sierpniu 1981 roku na rynku zadebiutował IBM PC 5150. Choć w poprzednich latach urządzenia Apple II i Atari 800 sprzedawały się doskonale, dopiero model IBM-u okazał się przełomem i wyznaczył drogę rozwoju komputerów osobistych na następne 30 lat. Dlaczego?

W sierpniu 1981 roku na rynku zadebiutował IBM PC 5150. Choć w poprzednich latach urządzenia Apple II i Atari 800 sprzedawały się doskonale, dopiero model IBM-u okazał się przełomem i wyznaczył drogę rozwoju komputerów osobistych na następne 30 lat. Dlaczego?

Prace koncepcyjne

Po sukcesach, odniesionych przez komputery Atari, a przede wszystkim Apple’a, część menedżerów IBM-u zaczęła obawiać się, że ich firma może pozostać w tyle w wyścigu o powstający rynek mikrokomputerów.

W 1980 roku podczas zebrania władz firmy IBM ówczesny prezes, Frank Cary zatwierdził plan opracowania komputera osobistego. Aby uniknąć korporacyjnego bezwładu, zadanie to powierzono niewielkiemu zespołowi, pracującemu w laboratorium Boca Raton na Florydzie.

Projekt ten określono w firmie kryptonimem „Gra w szachy”, a kierowany przez Dona Estridge’a zespół miał zakończyć prace w ciągu jednego roku.

Don Estridge (Philip Donald Estridge) - twórca peceta (Fot. IBM.com)
Don Estridge (Philip Donald Estridge) - twórca peceta (Fot. IBM.com)

Krótki termin wymusił nowatorskie w tamtych czasach podejście do tematu. Zamiast – jak dotychczas – wytwarzać wszystkie podzespoły nowego komputera w oparciu o technologię IBM-u, postanowiono wykorzystać części produkowane przez inne firmy.

Przyjęto założenie, że komputery będą składane przez IBM, a na obudowach będzie się znajdowało logo firmy, jednak podzespoły, w tym mikroprocesor, miały być pozyskiwane z zewnątrz. Mimo tego IBM planował wziąć na siebie pełną odpowiedzialność za ewentualne naprawy serwisowe.

Pecet nabiera kształtów

Zespół z Boca Raton za najgroźniejszego rywala uważał odnoszącą sukcesy firmę Apple. Postanowiono oprzeć się na doświadczeniach konkurenta i stworzyć komputer, do którego można będzie podłączać – produkowane przez różne firmy – urządzenia.

Sprawą o pierwszorzędnym znaczeniu pozostawał wybór procesora. Za najlepszy uznano 16-bitowy procesor 8086 Intela, wyposażony w 8-bitowy układ obsługujący urządzenia peryferyjne.

Takie połączenie z jednej strony zapewniało niższą cenę, a z drugiej 8-bitowa magistrala ułatwiała innym firmom wyprodukowanie sprzętu kompatybilnego z nowym komputerem.

Procesor Intel 8086 (Fot. Wikimedia Commons/Moyogo/Lic. CC by-sa)
Procesor Intel 8086 (Fot. Wikimedia Commons/Moyogo/Lic. CC by-sa)

Fundamentalną decyzją był również wybór systemu operacyjnego. Zamiast uważanego za branżowy standard CP/M, IBM zdecydował się na zakup od Microsoftu systemu MS-DOS oraz opracowanie – również w oparciu o produkt Microsoftu – własnej wersji języka BASIC.

W pełni wyposażony, gotowy do pracy komputer miał kosztować 4-5 tys. dolarów. Nie było to mało, ale dla niewielkich firm, które miały być głównym odbiorcą nowego sprzętu, nie była to cena zaporowa. IBM poszedł jednak o krok dalej.

Poza opracowaniem modelu dla biznesu, postanowił wypuścić na rynek wersję ekonomiczną –bez monitora, stacji dysków i z pamięcią o pojemności zaledwie 16 kB. Podstawą marketingu tej wersji była cena – jedyne 1265 dol. - oraz możliwość doposażenia w sprzęt innych producentów.

Nowy standard zdobywa świat

IBM zdecydował się ponadto na opublikowanie specyfikacji swojego BIOS-u, co – w planach firmy – miało od strony prawnej zabezpieczać nowy komputer przed skopiowaniem.

Sprytny plan zakładał, że jeśli ktoś zdekompiluje BIOS, nie będzie w stanie udowodnić, że zrobił to bez pomocy należących do IBM-a materiałów. W praktyce zadziałało to dokładnie odwrotnie – IBM nie był w stanie udowodnić, że osoby kopiujące jego rozwiązania zapoznały się z opublikowaną specyfikacją.

Jednocześnie IBM świadomie zrezygnował z patentowania wielu rozwiązań, zastosowanych w nowym sprzęcie. IBM PC, bo tak nazwano nowy komputer, zadebiutował na rynku w sierpniu 1981 roku.

Z przodu pierwszy komputer firmy PCs Limited (pierwotna nazwa Della) (Fot. Vintage-Computer.com)
Z przodu pierwszy komputer firmy PCs Limited (pierwotna nazwa Della) (Fot. Vintage-Computer.com)

Zadowalająca wydajność i stosunkowo niska cena, połączone z możliwością samodzielnego kompletowania zestawu sprawiły, że IBM PC błyskawicznie odniósł rynkowy sukces.

Brak ochrony patentowej oraz publicznie dostępna specyfikacja nowego sprzętu sprawiły, że rynek został zalany klonami peceta. To właśnie wówczas narodziły się marki Compaq i Dell, których założyciele zbudowali swój sukces w oparciu o technologię, udostępnioną przez firmę IBM.

Sukces peceta porażką IBM-u?

IBM stwierdził, że utrata kontroli nad swoim produktem była błędem. Próba naprawienia tej sytuacji za pomocą komputerów PS/2 zakończyła się jednak niepowodzeniem – rynek nie chciał już niczego innego.

Pierwszą ofiarą nowego standardu stały się komputery Apple, które – szybko wyparte z zastosowań biznesowych – zostały zepchnięte do niszowej roli komputerów domowych i dopiero w ostatnich latach rozpoczęły mozolną próbę odbudowania swoich udziałów w rynku.

Atari 520 ST (Fot. Flickr/Quagmire's Photos/Lic. CC by-nd)
Atari 520 ST (Fot. Flickr/Quagmire's Photos/Lic. CC by-nd)

Z czasem podobny, a nawet gorszy los spotkał innych konkurentów, m.in. Amigi i Atari ST. Największym paradoksem jest jednak fakt, że twórca peceta, firma IBM, stopniowo zaczęła coraz mniej liczyć się na rynku komputerów osobistych.

Finał tej historii nastąpił w 2005 roku. IBM sprzedał wówczas swój dział, odpowiadający za produkcję pecetów, chińskiej firmie Lenovo. Twórca peceta przestał produkować komputery dla masowych odbiorców, skupiając się na specjalistycznych rozwiązaniach dla biznesu. Historia firmy zatoczyła koło.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.