Efekt Halo, czyli to co o tobie mogą sądzić inni

Efekt Halo, czyli to co o tobie mogą sądzić inni13.11.2009 11:00
Good or Evil
Sabina Stodolak

Z efektem Halo spotykamy się na każdym kroku i temu błędowi atrybucji ulega każdy z nas. Chodzi z grubsza o to, że nasz mózg ma tendencję do chodzenia na skróty i tworzenia interpretacji poznawczej w uproszczony sposób. W efekcie, na podstawie wrażenia które odbieramy, przypisujemy osobie (bądź zjawisku) cechy o znaku zgodnym ze znakiem wrażenia, które odebraliśmy (np. ładna dziewczyna = miła, dobra, inteligentna, uczciwa). Mówiąc jeszcze inaczej ? na podstawie jednego elementu oceny poznawczej tworzymy wyobrażenie innych cech czy ich zespołu, mimo iż nie mamy przesłanek, aby takie wnioski wyciągać (to że ktoś jest atrakcyjny, wcale nie znaczy że jest mądry czy uczciwy).

Z efektem Halo spotykamy się na każdym kroku i temu błędowi atrybucji ulega każdy z nas. Chodzi z grubsza o to, że nasz mózg ma tendencję do chodzenia na skróty i tworzenia interpretacji poznawczej w uproszczony sposób. W efekcie, na podstawie wrażenia które odbieramy, przypisujemy osobie (bądź zjawisku) cechy o znaku zgodnym ze znakiem wrażenia, które odebraliśmy (np. ładna dziewczyna = miła, dobra, inteligentna, uczciwa). Mówiąc jeszcze inaczej ? na podstawie jednego elementu oceny poznawczej tworzymy wyobrażenie innych cech czy ich zespołu, mimo iż nie mamy przesłanek, aby takie wnioski wyciągać (to że ktoś jest atrakcyjny, wcale nie znaczy że jest mądry czy uczciwy).

Nasze skojarzenia jednych cech z innymi są automatyczne i w dużej mierze uwarunkowane kulturowo (oraz podyktowane naszymi doświadczeniami). Typowe przykłady kiedy ulegamy efektowi halo to np. takie skojarzenia jak:

  • osoba w okularach ? geek, intelektualista, słabeusz
  • osoba otyła ? rubaszna, leniwa
  • blondynka ? miła, głupia
  • osoba niekulturalna ? mało tolerancyjna, leń
  • osoba punktualna ? osoba konkretna, uczciwa
  • mężczyzna długimi włosami ? słuchający rocka, niechlujny, duże dziecko

Takich przykładów można podać dziesiątki. Tak jak pisałam wyżej, to jakie skojarzenie będzie szło za zaobserwowaną cechą zależy od nastawienia kulturowego i doświadczeń- dlatego z niektórymi cechami mamy połączone sprzeczne ze sobą cechy. Jednej osobie otyłość będzie kojarzyć się z osobą ciepłą i zabawną a drugiej z lenistwem czy niechlujstwem. Świadomość istnienia efektu halo jest o tyle ważna, że możemy ją wykorzystać dla naszych celów. Nie tylko po to abyśmy sami uniknęli błędu atrybucji i dali się zwieść czyjejś pozie, ale również po to, abyśmy przez chwilę usiedli i zastanowili się nad tym, co o nas mogą sądzić inni.

Pamiętajcie, że atrybucje jakie stosujemy są niezwykle silne ? tym silniejsze im ważniejsze są dla nas jakieś cechy czy zachowania. (Jeśli na przykład jestem kobietą ? księżniczką, która pragnie spotkać swego rycerza na białym koniu i poznam mężczyznę który otworzy przede mną drzwi do kawiarni, mogę ulec błędowi atrybucji i założyć, że skoro otwiera drzwi to jest również: gentelmanem, czułym i opiekuńczym mężczyzną, uczciwym i godnym zaufania. Nie dość że się mogę pomylić, to jeszcze mogę dodatkowo unikać przyswajania informacji, które ten fikcyjny, atrybucyjny obraz mi zaburzą, czyli niedosłyszę kiedy klnie, nie zauważę zaciśniętej w złości szczęki, a śliwkę pod okiem wytłumaczę sobie tym, że się potknął i dlatego wpadł na mnie a ja nieszczęśliwie nadziałam się na jego wyciągniętą w samoobronie pięść)

Zadanie na dziś brzmi ? wypisz na kartce (lub się po prostu zastanów), jakie ty przypisujesz najczęściej cechy ?w komplecie?. To da Ci świadomość gdzie się możesz mylić. Jak już to zrobicie, to przyjrzyjcie się sobie ? na początek tylko temu jak wyglądacie ? jak myślicie, jaki efekt Halo się za Wami ciągnie?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.