Eko – zaciskanie pasa

Eko – zaciskanie pasa22.01.2008 08:33
Katarzyna Kieś

W myśl zasady: oszczędzają bogaci, nam też się opłaci, powstaje coraz więcej inicjatyw, których celem jest szeroko pojęta oszczędność: energii, surowców, zasobów... Stawka jest wysoka, bo w grę wchodzi dobro naszej planety; a więc i nasze również.

  1. W Seattle prowadzony jest pilotażowy program, którego celem jest oszczędność energii zużywanej w domach. W 112 gospodarstwach domowe komputery monitorują i powiadamiają gospodarzy o ilości zużywanej energii.

W myśl zasady: oszczędzają bogaci, nam też się opłaci, powstaje coraz więcej inicjatyw, których celem jest szeroko pojęta oszczędność: energii, surowców, zasobów... Stawka jest wysoka, bo w grę wchodzi dobro naszej planety; a więc i nasze również.

  1. W Seattle prowadzony jest pilotażowy program, którego celem jest oszczędność energii zużywanej w domach. W 112 gospodarstwach domowe komputery monitorują i powiadamiają gospodarzy o ilości zużywanej energii.

Dzięki temu można ustawić np. termostaty na optymalne temperatury, pralkę na najlepszy program piorący, a suszarkę na najekonomiczniejszy nawiew.

  1. Wal – Mart, sieć sklepów, zainicjowała kampanię redukcji opakowań sprzedawanych produktów. Producenci dość szybko odpowiedzieli na akcję, czego efektem było zmniejszenie ilości zużywanego materiału opakowaniowego, a co za tym idzie - redukcja ilości śmieci; przede wszystkim zaś zyskano więcej miejsca na półkach sklepowych, ponieważ opakowanie było dopasowane rozmiarami do produktu, a nie do wizji twórcy pudełka.

Wypadałoby, by tą akurat inicjatywą zainteresowała się większość producentów dóbr wszelakich. Niejednokrotnie bowiem opakowanie produktu swą wielkością i fantazyjnością manifestuje przerost formy nad treścią (w tym przypadku: zawartością).

  1. Zmniejszenie energochłonności urządzeń. Pisałam niedawno o eko – Nokii. Producenci w większości idą w kierunku wypuszczania na rynek energooszczędnych modeli, albo wyposażonych w baterie słoneczne (będące zazwyczaj jeszcze alternatywnym źródłem zasilania). Niemniej, widać coraz więcej nowatorskich rozwiązań; widać też i słychać, że bywają doceniane, nagradzane i popularyzowane (np. przyznanie tytułu „Best in Show” na zakończonych niedawno targach CES 2008 najnowszej propozycji Philipsa: 42 calowemu telewizorowi 42PFL5603D, który zużywa mniej energii, niż jakikolwiek wyprodukowany dotąd model telewizora. To na świecie.

Tymczasem w Polsce bywa różnie. Są jednak sposoby tak proste na energooszczędne gospodarowanie, że aż banalne. I każdy może je zastosować. Kompendium – w świetnej zresztą formie: rzetelne, przystępne – przygotowano na stronie Urzędu Regulacji Energetyki. Polecam każdemu, kto poważnie podchodzi do poruszanego tematu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
1% na eko
Katarzyna Kieś
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.