“Email” a nie ”E-mail” - Yahoo wydaje poradnik gramatyczny dla sieci

“Email” a nie ”E-mail” - Yahoo wydaje poradnik gramatyczny dla sieci01.07.2010 08:34
Jakub Poślednik

Nieważne czy piszesz profesjonalnie, czy też tylko hobbystycznie, czy prowadzisz prywatnego bloga czy jesteś “social media guru” w dużej korporacji - wcześniej czy później (ale raczej wcześniej) zetkniesz się z kilkoma problematycznymi pojęciami które “ni w ząb” nie wiadomo jak poprawnie przelać na papier. Naprzeciw takim problemom wychodzi Yahoo ze swoim “The Yahoo Style Guide: The Ultimate Sourcebook for Writing, Editing and Creating Content for the Digital World”

Nieważne czy piszesz profesjonalnie, czy też tylko hobbystycznie, czy prowadzisz prywatnego bloga czy jesteś “social media guru” w dużej korporacji - wcześniej czy później (ale raczej wcześniej) zetkniesz się z kilkoma problematycznymi pojęciami które “ni w ząb” nie wiadomo jak poprawnie przelać na papier. Naprzeciw takim problemom wychodzi Yahoo ze swoim “The Yahoo Style Guide: The Ultimate Sourcebook for Writing, Editing and Creating Content for the Digital World”

Oto podręcznik godny naszych nawykłych do klawiatur palców. Cegiełka (wydanie papierowe ma ponad 500 stron!) pojawi się w sprzedaży za tydzień (6 lipca). Jest oczywiście po angielsku - co nie powinno przeszkadzać większości rozgarniętych internautów. Dla tych mniej rozgarniętych pozostaje rynek polskojęzycznych publikacji, wcale nie najgorzej zaopatrzony.

Przewodnik Yahoo może funkcjonować w zastępstwie stylebooka agencji prasowej Associated Press uważanego w USA za biblię stylu dziennikarskiego (europejskim odpowiednikiem jest News Styleguide od BBC - dostępny za darmo jako .pdf).

Co ciekawe poradnik Yahoo jest - jak się można było spodziewać - o wiele bardziej postępowy niż oba wymienione powyżej wydawnictwa. Za przykład może posłużyć choćby tytułowy “email” który według AP i BBC wciąż powinien być pisany jako “e-mail”.

Internet uważany jest za najtrudniejsze do okiełznania medium - głównie z powodu prędkości przekazu informacji oraz ewolucji języka w nim używanego (emotikony, specyficzne skróty i terminy) - dobrze obrazuje to fakt, iż AP dopiero niedawno zmieniło poprawną (według nich) formę zapisu z “Web site” na “website” - co wzbudziło gromki aplauz komentatorów.

Kniga od Yahoo oferuje nie tylko porady gramatyczne, ale też praktyczne wskazówki dla piszących do internetu (wbrew powszechnej opinii, pisanie dla mediów tradycyjnych różni się dość znacznie od pisania specjalnie do sieci!) - jak trafić w gusta czytelników? Jak sprawić by teksty stały się bardziej przystępne? Opisuje też podstawy SEO oraz sztukę trafnego składania tytułów.

Dużo artykułów zawartych w podręczniku jest już dostępne na stronie styleguide.yahoo.com, jednak jeśli (tak jak ja) lubicie czuć książkę “pod ręką” a najlepiej oglądać ją dumnie prężącą grzbiet na półce - będziecie mogli zamówić podręcznik za kilka dni z każdej większej księgarni internetowej (Amazon, Barnes & Noble, Borders, IndieBound, Powell’s itd.).

Źródło: mashable.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.