Emotikony kończą dziś 30 lat. Uwielbiacie je czy ich nienawidzicie?

Emotikony kończą dziś 30 lat. Uwielbiacie je czy ich nienawidzicie?19.09.2012 16:18
Smiley - czy można go nie kochać? (Fot. Flickr/ flickrohit/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn

19 września 1982 roku prof. Scott Fahlman z Carnegie Mallon University użył po raz pierwszy znaczka ":-)" w korespondencji elektronicznej. Nie wiedział, jak wielką czyni przysługę przyszłym pokoleniom gimnazjalistów i jak bardzo jego wynalazek znienawidzą ci, którzy szkołę średnią skończyli dawno temu.

19 września 1982 roku prof. Scott Fahlman z Carnegie Mallon University użył po raz pierwszy znaczka ":-)" w korespondencji elektronicznej. Nie wiedział, jak wielką czyni przysługę przyszłym pokoleniom gimnazjalistów i jak bardzo jego wynalazek znienawidzą ci, którzy szkołę średnią skończyli dawno temu.

Dwukropek, myślnik i nawias. Takim znaczkiem Scott Fahlman w 1982 roku postanowił zacząć zaznaczać, że wiadomość jest żartobliwa. Uznał on bowiem, że w komunikacji w Internecie trudno czasem odczytać emocje, które w zwykłej rozmowie rozpoznajemy po mowie ciała czy intonacji głosu. Profesor swój pomysł ogłosił w e-mailu:

Proponuję następującą sekwencję znaków dla zaznaczania żartów ":-)".

Jak możecie zobaczyć poniżej, Fahlman zaproponował też ":-(" jako oznaczenie wiadomości poważnej. Potem ten znaczek nabrał nieco innego znaczenia.

Fot. Mashable
Fot. Mashable

Profesor tłumaczył potem w wywiadzie, który dziś cytuje "Gazeta Prawna":

Chciałem po prostu wprowadzić trochę humoru do naukowych dyskusji o fizyce. Taka mała głupota. To był pomysł, który zrodził się w dziesięć minut. Spodziewałem się, że rozbawi kilku moich znajomych i na tym to się skończy.

Pracownicy uniwersytetu w Pittsburgu szybko pomysł podchwycili i tak oto naukowcy przestali tracić czas na jałowe dyskusje, wynikające z tego, że ktoś nie potrafił odróżnić wiadomości żartobliwej od poważnej. Znaczek zaczął się rozprzestrzeniać na kolejne uczelnie, które miały dostęp do Internetu.

Możliwe jednak, że historia emotikon nie jest taka prosta. Niektórzy sugerują, że buźki określające emocje pojawiły się już wcześniej, w 1979 roku. Kevin MacKenzie wysłał wtedy e-mail ze znaczkiem "-)", co ponoć miało oznaczać, że trzyma on język na policzku.

Ba, niektórzy lubią przy tej okazji przypominać, że już w XIX wieku pojawiły się pierwsze emotikony. Zaproponowało je pismo satyryczne "Puck", oczywiście nie na poważnie.

Fot. Wikipedia
Fot. Wikipedia

Po 30 latach emotikony wyglądają już zupełnie inaczej. Proste znaczki stały się bardziej skomplikowane, zapewne po to byśmy mogli wyrazić bardzo dokładnie swoje emocje. Na dodatek na wielu forach i w komunikatorach znaki ASCII zastąpiły żółte obrazki (ach, ta okropna buźka The Smiley!), pomiędzy którymi trudno czasem znaleźć tekst.

Zdarza się nawet, że emotikony wychodzą poza Internet. Bogu dzięki nie do książek, ale już na znaki drogowe – owszem. Zazwyczaj wtedy, kiedy trzeba ułagodzić kierowców wściekłych z powodu remontu. Tak jak tutaj w Katowicach.

Fot. Wikipedia Commons/Lajsikonik/Lic. CC by
Fot. Wikipedia Commons/Lajsikonik/Lic. CC by

Nie da się jednak nie zauważyć, że to, co kiedyś miało ułatwiać komunikację, dziś raczej przeszkadza niż pomaga. Ze zgrozą czasem obserwuję, że jeśli nie zakończę ironicznego tweeta odpowiednią mordką, wiele osób traktuje go zupełnie serio. Więc używam tych koszmarków, tęskniąc za czasami, kiedy ludzie pisali zwykłe listy beż żadnych buziek i jakoś nie mieli problemu ze zrozumieniem się nawzajem.

Z drugiej strony fajnie czasem popatrzeć, co ludzie potrafią zrobić z emotikon. W zeszłym rok szacowny "The Economist" wrzucił do Sieci wideo, w którym za pomocą żółtych buziek opowiedziana została historia Europy. I jak tu nie lubić tych potworków?

How do Europeans really feel about each other? | The Economist

Z emotikonami zapewne jest tak jak z czekoladą – w małych ilościach to sama przyjemność, ale spróbujcie zjeść dwa kilo.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.