Facebook czyha na dane użytkowników

Facebook czyha na dane użytkowników31.03.2010 08:14
Przemysław Muszyński

W niedalekiej przyszłości polityka prywatności Facebooka ma ulec zmianie. Serwis społecznościowy zastrzega sobie możliwość gromadzenia danych użytkowników, ich wymianę z firmami zewnętrznymi oraz zapamiętywania transakcji zawieranych na stronie. Proponowane zmiany martwią użytkowników.

W niedalekiej przyszłości polityka prywatności Facebooka ma ulec zmianie. Serwis społecznościowy zastrzega sobie możliwość gromadzenia danych użytkowników, ich wymianę z firmami zewnętrznymi oraz zapamiętywania transakcji zawieranych na stronie. Proponowane zmiany martwią użytkowników.

Mają dotyczyć między innymi planowanej usługi lokalizacji użytkowników. Nietrudno się dziwić, że przed jej wprowadzeniem Facebook próbuje zastrzec sobie prawo do przechowywania informacji o tym, w jakich miejscach pojawiały się odwiedzającego go osoby. Co więcej Michael Richter, szef Departamentu Prawnego FB, który w oficjalnym oświadczeniu poinformował o planowanych modyfikacjach, powiedział również, że jest to początek większych zmian na serwisie.

Zdanie na temat zmian można sobie wyrobić czytając udostępnioną w sieci propozycję nowej polityki prywatności. Użytkownicy mają czas do 3 kwietnia by się na jej temat wypowiedzieć. Kilka zawartych w niej sformułowań wywołało już teraz duże poruszenie. Prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjny jest zapis mówiący, że Facebook ma prawo dzielić się danymi swoich userów z firmami trzecimi.

Uczciwie mówiąc trudno się dziwić zaniepokojeniu, tym bardziej, że pierwszym co przychodzi na myśl po usłyszeniu słowa „dzielić się” jest „sprzedawać”. Zważywszy, że Facebook zawierał w lutym tego roku 400 milionów kont wraz z danymi osobowymi ich właścicieli, w tym często informacjami o ich miejscu pracy, rodzinie czy wreszcie zainteresowaniach, a często także przebiegu kariery, życiorysie i podejmowanych transakcjach handlowych stanowić on może prawdziwy skarb dla speców od marketingu.

Co więcej dane mają być wymieniane w sposób automatyczny i trafiać mają do zatwierdzonych wcześniej partnerów w chwili, gdy użytkownik odwiedza stronę. Trudno w tym momencie nie być podejrzliwym. Tym bardziej, że nowy regulamin informuje też, że mogą one zostać skopiowane i przetwarzane nawet po usunięciu ich przez usera. Takie sformułowania w regulaminie oznaczać mogą wszystko.

To prawdopodobnie próba uniku, na wypadek sytuacji, gdyby doszło do faktycznego wycieku danych osobowych. Zapowiedź wprowadzenia systemu automatycznego dostosowywania reklam do użytkownika podobnego do tego, który wprowadziło Google. Sprzedaż jako bazy danych dla telemarketerów to tylko część możliwości.

[cytat]- Myślę, że bardzo ważne jest, żeby podkreślić, iż nie ma to żadnego związku z reklamami – powiedział w wywiadzie dla serwisu Venture Beat Barry Schnitt, dyrektor Facebooka od spraw komunikacji i polityki publicznej. – Chcemy rozszerzyć FB w unikalny sposób.  Nie chcemy pozyskiwać żadnych danych dla reklamodawców.[/cytat]

Słowa Schnitta wskazywałyby, że nowe zapisy w polityce prywatności miałyby służyć głównie umożliwieniu rozwoju strony oraz dalszej integracji jej z nowymi aplikacjami, serwisami i usługami dostępnymi w sieci. Z drugiej strony, mimo że był on o to pytany w cytowanej rozmowie, to nie poinformował, jakie firmy mają stanowić owych zewnętrznych partnerów.

Zmiany wydają się tym niebezpieczniejsze,  jeśli spojrzy się na takie usługi jak aplikacja Buxter, pozwalająca użytkownikom na dokonywanie między sobą transakcji lub przesyłanie pieniędzy. Za jej pomocą będzie można też np. płacić za bilety do kina czy dokonywać innych, drobnych zakupów. Wyciek lub udostępnienie osobom trzecim danych na temat tego ile i w jaki sposób wydajemy to już nie przelewki.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.