Facebook idzie do walki z Google i zakłada własną wyszukiwarkę

Facebook idzie do walki z Google i zakłada własną wyszukiwarkę28.06.2010 14:08
Przemysław Muszyński

Jak donosi Bussines Insider Facebook chce wejść na rynek wyszukiwania i konkurować na nim z Google. Serwis społecznościowy ma poważny atut, który może sprawić, że jego oferta stanie się bardzo atrakcyjna. Jest nim baza 500 milionów użytkowników. Czy to wystarczy?

Jak donosi Bussines Insider Facebook chce wejść na rynek wyszukiwania i konkurować na nim z Google. Serwis społecznościowy ma poważny atut, który może sprawić, że jego oferta stanie się bardzo atrakcyjna. Jest nim baza 500 milionów użytkowników. Czy to wystarczy?

Pomysł na Facebookową wyszukiwarkę jest prosty. Pozycja stron oparta ma być, jak łatwo zgadnąć nie na algorytmie Page Rank na przycisku „Like” i liczbie ludzi, które dane miejsce w sieci polubią. Wyszukiwarka byłaby więc gigantycznym rankingiem popularności indeksującym jedynie strony korzystające z Power Graph.

Nick O'Neill, redaktor bloga AllFacebook zajmującego się śledzeniem i komentowaniem poczynań serwisu skomentował to jako „pełny atak na pozycje Google prowadzony na wszystkich frontach”. Ja byłbym ostrożniejszy. Pomysł Facebooka, zwłaszcza idea użycia tłumu „mechanicznych turków” jako botów indeksujących jest fajna. Jednak nie wszystkie strony używają przycisku Like i powiedzmy sobie szczerze: nie wszystkie będą. Można założyć, że wyniki wyszukiwania mogą być znacznie mniej dokładne. System wydaje się też dość łatwy do oszukania dzięki np. zakupionym użytkownikom.

Jak do tej pory było kilka prób zdeklasowania Google. Jednak nawet jego najwięksi konkurenci: Bing czy Yahoo! kontrolują w porównaniu z nim jedynie ułamek rynku. Facebook ma nad nimi jedną przewagę. Jest to gigantyczna ilość użytkowników. W chwili obecnej jest ich 500 milionów, a według założyciela serwisu Marka Zuckerberga w ciągu roku wzrośnie do miliarda. Można się więc spodziewać, że osoby te będą korzystać z możliwości wyszukiwania…

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.