Facebook uczy się myśleć po ludzku. Jak bardzo zmieni to nasze życie?

Facebook uczy się myśleć po ludzku. Jak bardzo zmieni to nasze życie?29.10.2013 11:00
Olga Drenda

Czy Facebook wkrótce będzie rozumiał, co piszemy? Algorytmy, które odzwierciedlają myślenie abstrakcyjne, mowę potoczną, przenośnię i dowcipy to przyszłość – i konieczność – gigantów Internetu.

Czy Facebook wkrótce będzie rozumiał, co piszemy? Algorytmy, które odzwierciedlają myślenie abstrakcyjne, mowę potoczną, przenośnię i dowcipy to przyszłość – i konieczność – gigantów Internetu.

Nie tylko „zdjęcia moich znajomych”, ale też „foty moich ziomali” – prace nad wyszukiwarką Graph Search, która pozwala na przeszukiwanie całych zasobów Facebooka, włącznie z archiwalnymi wpisami, miejscami logowania czy podpisami pod zdjęciami, są dla załogi społecznościowego giganta niemałym wyzwaniem.

Przeciętny użytkownik portalu nie posługuje się przezroczystą, literacką mową, tylko używa potocznych zwrotów, slangu i skrótów. Zespół Facebooka spędził niemało czasu nad tym, aby te zwroty były wyszukiwalne dla Graph Search. Innymi słowy, narzędzie musiało podnieść swoją inteligencję i zacząć „rozumieć”, że jedno zjawisko można nazwać na wiele sposobów, a do tego można wyrażać się niedosłownie.

Oleg Rogynskyy, szef firmy analitycznej Semantria, twierdzi, że ze względu na różnice kulturowe wśród ludzi, które wpływają na sposób komunikacji, przełożenie mowy potocznej na funkcje algorytmów będzie nie lada wyzwaniem. Ambicje Facebooka, ale również Google’a i chińskiego sieciowego potentata Baidu, który dołącza do grona zainteresowanych nowymi możliwościami algorytmów, mają szansę to zmienić.

Sztuczna inteligencja się uczy

Zadanie: znajdź wszystkie koty
Zadanie: znajdź wszystkie koty

Facebook wyciąga wnioski z doświadczeń swojego wielkiego konkurenta, Google'a. Ten gigant – być może dzięki zatrudnieniu speca od sztucznej inteligencji Raya Kurzweila – wysłał swoje algorytmy na "korepetycje" za pomocą sztucznych sieci neuronowych. Efekt? Spektakularna poprawa: algorytmy rozpoznawania obrazów wypadły o 70% lepiej niż przed zastosowaniem rozwiązań deep learning (testowe zadanie polegało na przejrzeniu 10 milionów kadrów z przypadkowo wybranych filmów z YouTube i wyszukanie wśród nich, oczywiście, kotów). Znaczna poprawa nastąpiła również w zakresie tłumaczenia przez Google Translate oraz rozpoznawania mowy w smartfonach z systemem Android. Narzędzia kalifornijskiego giganta mądrzeją na naszych oczach – kto wie, być może właśnie spełnia się marzenie Sergeya Brina o budowie odpowiednika inteligentnego komputera HAL z filmu „2001: Odyseja kosmiczna”?

Takie przedsięwzięcia kosztują niemało czasu i pieniędzy, muszą się więc opłacać. Jakie korzyści przyniesie Facebookowi inwestycja w „myślącą po ludzku” sztuczną inteligencję? Przede wszystkim możliwość lepszego poznania swoich użytkowników. Głębsze wniknięcie w zainteresowania, wybory, preferencje, a wreszcie - możliwość przewidywania przyszłych decyzji będzie dla największej na świecie maszyny do zbierania danych personalnych jak odkrycie skrzyni pełnej skarbów. Problem jedynie w tym, że zmęczonym nachalną reklamą użytkownikom może się to nie spodobać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.