Fairphone - pierwszy telefon fair trade. A może: naiwniacy, wyskakujcie z kasy?

Fairphone - pierwszy telefon fair trade. A może: naiwniacy, wyskakujcie z kasy?08.06.2013 18:00
Prawdopodobny wygląd Fairphone'a

Jak przebić się na zatłoczonym rynku smartfonów? Większość producentów usiłuje zrobić to za pomocą ciekawych produktów, jakości wykonania, atrakcyjnej ceny czy świetnego marketingu, ale są również tacy, którzy wybierają zupełnie inny sposób. Ciekawym przykładem jest firma Fairphone, która ma zamiar zaoferować telefony zgodne z ideą Sprawiedliwego Handlu.

Jak przebić się na zatłoczonym rynku smartfonów? Większość producentów usiłuje zrobić to za pomocą ciekawych produktów, jakości wykonania, atrakcyjnej ceny czy świetnego marketingu, ale są również tacy, którzy wybierają zupełnie inny sposób. Ciekawym przykładem jest firma Fairphone, która ma zamiar zaoferować telefony zgodne z ideą Sprawiedliwego Handlu.

Czym jest Sprawiedliwy Handel? Nazwą tą określa się taki model produkcji i dystrybucji różnych towarów, w którym – teoretycznie – uwzględnione są interesy wszystkich, którzy go tworzą. Chodzi przede wszystkim o to, by producenci, którymi są z reguły obywatele biednych krajów pracujący w złych warunkach za niskie stawki, byli odpowiednio wynagradzani.

Wyższy koszt takich towarów jest przerzucany na konsumentów, którzy jednak są gotowi – w imię nieźle brzmiącej idei – płacić trochę więcej. W teorii brzmi to całkiem nieźle, a myśl, że kupując droższą czekoladę pomagamy potrzebującym na drugim końcu świata to z pewnością balsam dla naszych sumień.

Problem w tym, że sprawiedliwy handel po prostu nie działa – np. w 2010 roku do producentów trafiło zaledwie 1,2 proc. wartości wytworzonych produktów. Całą resztę zgarnęli pośrednicy.

Nie do wszystkich przemawiają jednak fakty i liczby. Co zrobić z tymi, którzy wierzą, że kupując produkty ze stosowną nalepką rzeczywiście komukolwiek pomagają? To proste – trzeba dać im produkt zgodny z oczekiwaniami.

Fairphone: Pre-order explanation animation (2013)

Sądzę, że świetnym przykładem takiego podejścia jest holenderska firma Fairphone, która za 325 euro rozpoczęła sprzedaż telefonu, którego jeszcze nie ma. Warunkiem powodzenia całego projektu miało być zebranie 5 tys. zamówień, co udało się ze sporą nadwyżką w ciągu zaledwie 9 dni.

Chętnych nie brakuje!
Chętnych nie brakuje!

W tej chwili na stronie Fairphone można zobaczyć komunikat o 6424 sprzedanych telefonach, a komentujący ten sukces Joe Mier z Fairphone stwierdza:

[cytat]Nie oferujemy po prostu telefonu. Jesteśmy ruchem społecznym![/cytat]

Czym Fairphone przekonuje potencjalnych nabywców? Atutem telefonu ma być przede wszystkim fakt, że kupujący będzie znał miejsce pochodzenia i ceny części, z których złożono urządzenia, a producent telefonu gwarantuje, że wszyscy, którzy biorą udział w jego powstawaniu – z uwzględnieniem długiego łańcuch podwykonawców z różnych krajów – są godziwie wynagradzani i pracują w bezpiecznych warunkach.

Co więcej, część dochodu ze sprzedaży telefonów trafi do organizacji Closing The Loop, która zajmuje się budową bezpiecznych zakładów recyklingu elektroniki.

Jak prezentuje się specyfikacja „sprawiedliwego” telefonu? Sercem pracującego pod kontrolą Androida 4.2 urządzenia będzie czterordzeniowy układ MTK6589, taktowany zegarem 1.2 Ghz i 1 GB RAM-u. Telefon będzie miał 4,3-calowy ekran o rozdzielczości 960x540, pokryty szkłem Dragontrail.

Do tego znajdziemy w nim dwie kamery z matrycami 8 i 1,3 Mpix, 16 GB wbudowanej pamięci, gniazdo microUSB, miejsce na dwie karty SIM, czujnik zbliżeniowy, żyroskop, magnetometr, kompas i akcelerometr (pełną specyfikację znajdziecie na tej stronie), a zasilanie zapewni akumulator o pojemności 2000 mAh.

Sądząc po specyfikacji – nie jest źle, jednak jak urządzenie wygląda (na razie udostępniono tylko rendery) i działa przekonamy się dopiero w sierpniu, kiedy ma być gotowy prototyp.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.