O przyszłości Firefoksa rozmawiamy ze Zbigniewem Branieckim, członkiem zarządu Mozilla Europe [cz. 1]

O przyszłości Firefoksa rozmawiamy ze Zbigniewem Branieckim, członkiem zarządu Mozilla Europe [cz. 1]26.04.2011 09:41
Logo Firefoksa (Fot. Flickr/aretadobem/Lic. CC by)
Wojtek Wowra

Prezentujemy Wam pierwszą część wywiadu ze Zbigniewem Branieckim, członkiem zarządu Mozilla Europe. Braniecki zajmuje się m.in. przystosowywaniem produktów Mozilli do potrzeb zespołów tłumaczących oraz promocją technologii Mozilli w Europie Wschodniej.

Prezentujemy Wam pierwszą część wywiadu ze Zbigniewem Branieckim, członkiem zarządu Mozilla Europe. Braniecki zajmuje się m.in. przystosowywaniem produktów Mozilli do potrzeb zespołów tłumaczących oraz promocją technologii Mozilli w Europie Wschodniej.

Firefox 5, 6, 7. Kiedy pojawiły się informacje o stosunkowo szybkim wydaniu kolejnych pełnych wersji Firefoksa wielu naszych czytelników sugerowało, że to marketingowy zabieg, podobny do tego, który stosuje Google z Chrome'em.

Jak Mozilla zamierza przekonać użytkowników, że kolejne edycje faktycznie zasługują na pełne numery?

Zmieniamy rozumienie pojęcia "zasługiwać na pełny numer". Dawniej masywne wydania, do jakich przyzwyczaili nas producenci przeglądarek, nadawały temu określeniu specyficzny sens. Przygotowując kolejne wersje, staraliśmy się oszacować zakres zmian i na tej podstawie określać numer wersji.

Gdy udało nam się (tutaj mam na myśli wszystkich, którzy pracowali nad przerwaniem impasu w Internecie, nie tylko Mozillę) otworzyć rynek, stworzyć na nim przestrzeń do konkurencji, na którą weszły takie firmy jak Google czy Apple, oraz doprowadzić do tego, że Microsoft zaczął wspierać webowe standardy, taki model stracił sens. Internet zaczął po prostu rozwijać się za szybko.

Czyli nikt od nikogo nie zgapia?

Rozumiemy powiązanie naszej decyzji z polityką Google'a dotyczącą Chrome'a - jest ono naturalne. Nasi koledzy z Google'a, pracując nad Chrome'em, uczyli się jednak na naszych błędach i tak samo my teraz uczymy się od nich - analizujemy ich sukcesy i porażki.

Wydaje mi się także, że te dwa trendy - częste wydania Chrome'a i ogólne zmiany w Internecie - są ze sobą ściśle powiązane. Chrome jest dziś przeglądarką, która na równi z nami wpływa na rozwój Sieci - myślę, że bardziej niż przeglądarki Apple'a, Opery i Microsoftu.

A jak to było dawniej?

Nasz model świetnie działał w czasach Firefoksa 1.0, kiedy to wdrożenie CSS2 nie zmieniało wiele, bo IE 6 miał 95% rynku i nie obsługiwał tego standardu. Aktualizacja do nowej wersji trwała latami. Dziś model ten przestał być adekwatny. Odstęp czasowy między stworzeniem nowego standardu a masowym wdrożeniem stał się niebywale krótki.

Boleśnie odczuliśmy to w przypadku Firefoksa 4.0, kiedy wiele nowych funkcji, pomysłów, standardów i rozwiązań było już gotowe latem zeszłego roku. Do kilkuset milionów użytkowników docierają one dopiero dziś. Naszą motywacją jest realizacja misji Mozilli. Aby to robić musimy być siłą, która pozwala Internetowi rozwijać się szybciej i stąd nasza decyzja.

Jakie najważniejsze funkcje będą zawierały kolejne wersje Firefoksa? Czy będą to funkcje zupełnie nowe czy planowane wcześniej dla Firefoksa 4?

Jedną z ciekawych możliwości, jakie otwiera przed nami nowy model rozwoju, jest większa przejrzystość działań w Mozilli. Funkcje nie są już tworzone pod konkretne wersje. Są rozwijane w czasie i gdy są gotowe, zostają włączone do wydania. Teraz będzie to widać jeszcze lepiej.

Prowadzimy na naszym wiki stronę o funkcjach, nad którymi aktualnie pracują członkowie projektu. Nie wiemy, kiedy one, jak to nazywamy, "wylądują" - to zależy od tempa pracy i przeszkód jakie napotkamy.

Ponieważ działamy teraz w 6-tygodniowych cyklach, osoby pracujące nad danym rozwiązaniem nie muszą się stresować, czy "zdążą" na konkretne wydanie - po prostu włączają swoją funkcję do programu, kiedy ta jest gotowa.

Kilka lat temu Firefox był liderem innowacyjności. Obecnie, zgodnie z opiniami niektórych blogerów oraz internautów, raczej koncentruje się na gonieniu konkurencji, a nie na wyznaczaniu nowych trendów. W jaki sposób Mozilla zamierza to zmienić?

To trudny zarzut dla nas, bo nie wiadomo, na jakiej podstawie ci blogerzy lub internauci tak twierdzą. Czy mówimy o osobach dogłębnie interesujących się tematyką, czy tylko zbierających informacje z szeroko rozumianej prasy informatycznej, programistach czy użytkownikach?

Mógłbym wymienić wiele przykładów technologii, które w ostatnim czasie wprowadziła na rynek Mozilla - od WebGL nad którym najpierw pracowali Vlad i Roc, przez Audio API po Panoramę.

Nie sądzę, abyśmy zostawali w tyle, ale jak mówiłem na początku, trudno nam było dostarczyć wiele z naszych innowacji szybko do użytkowników, co skutkowało tym, że inne przeglądarki włączały te funkcje wcześniej i nie nas za nie chwalono. Myślę, że wraz z nowym modelem będzie nam łatwiej pokazać pełen potencjał ;).

*Druga część wywiadu znajduje się tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.