Freestyle w Blenderze, czyli co ma wspólnego 3D z kreskówką. I jak samemu zrobić film animowany?

Freestyle w Blenderze, czyli co ma wspólnego 3D z kreskówką. I jak samemu zrobić film animowany?19.06.2013 14:00
Blomedia poleca

Czy oglądając niektóre filmy animowane, zwłaszcza japońskie anime, zastanawialiście się jak osiągnięto efekt ręcznie tworzonej animacji, pomimo że ewidentnie powstała ona na komputerze? A może sami mieliście ambicje stworzyć tego rodzaju kreskówkę na bazie trójwymiarowych modeli?

Czy oglądając niektóre filmy animowane, zwłaszcza japońskie anime, zastanawialiście się jak osiągnięto efekt ręcznie tworzonej animacji, pomimo że ewidentnie powstała ona na komputerze? A może sami mieliście ambicje stworzyć tego rodzaju kreskówkę na bazie trójwymiarowych modeli?

Jeśli tak, to zainteresujcie się najnowszą wersją Blendera - zadebiutowało w niej Freestyle, czyli narzędzie, które właśnie do tego służy.

Blender to darmowy program do tworzenia grafiki 3D, oznaczona numerem 2.67. Jej premiera przeszła właściwie bez echa, a szkoda, bo to właśnie w niej dodano moduł Freestyle, rozszerzając dzięki temu już i tak niemałe możliwości tego narzędzia. Technicznie rzecz ujmując, Freestyle jest rendererem NPR, służącym do renderowania linii. Co to właściwie znaczy?

Renderer jest tym modułem programu do grafiki trójwymiarowej, który odpowiada za renderowanie, czyli  proces tworzenia obrazu 2D z trójwymiarowego modelu.

Większość rendererów produkuje rezultaty mniej lub bardziej realistyczne, które starają się udawać rzeczywistość. Niektóre jednak z założenia porzucają takie podejście, tworząc obrazy będące artystycznym przetworzeniem matematycznego modelu. Takie renderery określa się mianem niefotorealistycznych, po angielsku Non-Photorealistic Renderer. W skrócie: NPR.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle01355808.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle01355808.jpg)

Tego rodzaju rendererów używa się między innymi przy tworzeniu filmów animowanych - w niejednej kreskówce to, co wydaje się być narysowane, jest w rzeczywistości zmyślnym renderingiem sceny 3D.

O ile jednak stosunkowo łatwo jest zasymulować charakterystyczne dla obrazów 2D płaskie cieniowanie, o tyle stworzenie linii na krawędziach obiektów to już wyższa szkoła jazdy. Pamiętacie doskonały japoński serial anime Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, stworzony przez studion Production I.G? Powstał on w programie 3ds Max, a do rysowania linii użyto pluginu Illustrate!, który jest właśnie rendererem NPR.

Ghost in the Shell: S.A.C. 2nd GIG Blu-Ray Full Opening

Innym filmem animowanym w którym go wykorzystano jest pełnometrażowy Corto Maltese, na podstawie komiksu o tym samym tytule.

Niestety, poza komercyjnymi produktami lub wewnętrznymi technologiami rozmaitych firm (takimi jak ta, dzięki której powstał krótkometrażowy Paperman Disneya) do tej pory de facto niedostępne były darmowe rozwiązania, które pozwoliłoby tworzyć tego rodzaju animacje amatorom. Pojedynczymi wyjątkami był stworzony w 2003 roku Jot oraz właśnie Freestyle, od 2004 roku istniejący jako luźny zbiór skryptów w Pythonie.

Paperman - full HD (Original)

Oba te rozwiązania były wiekowe, toporne i ciężki w użyciu, co w zasadzie dyskwalifikowało je z domowych zastosowań. W Blenderze dawało się od biedy zrobić coś w stylu Illustrate!, ale efekt końcowy wyglądał nieporównywalnie gorzej. Na szczęście począwszy od wersji 2.67 Freestyle został zintegrowany z Blenderem, dzięki czemu o wiele łatwiej można zacząć eksperymenty z amatorskich tworzeniem własnych kreskówek.

Blender3D NPR Animation - A Big Cat

Co potrafi Freestyle? Całkiem sporo! Poza udającymi ręcznie narysowane animacjami, Freestyle może znaleźć zastosowanie w wizualizacjach architektonicznych, rysunkach technicznych i komputerowo generowanych ilustracjach. Sposób tworzenia linii można szczegółowo regulować w menu renderera, tak że rezultat wyglądać może jak pociągnięty tuszem w stylu japońskim, pospiesznie naszkicowany ołówkiem czy też starannie wykreślony przekrój części maszyny.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle11355808.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle11355808.jpg)

Jak widać, Freestyle przydaje się wszędzie tam, gdzie twórcom zależy na włączeniu w ich dzieło linii - ponieważ do dyspozycji oddano dużą ilość parametrów, to efekt końcowy może być bardzo zróżnicowany.

Ciekawa jest historia drogi jaką przebył Freestyle od zestawu skryptów do pełnoprawnego elementu multimedialnego kombajnu, jakim jest Blender. Wszystko zaczęło się w 2004 roku od artykułu czterech francuskich autorów (Stéphane Grabli, Emmanuel Turquin, Frédo Durand, François Sillion), zatytułowanego “Programmable Style for NPR Line Drawing”. Był w nim opisany proces tworzenia programowalnych stylów do renderowania linii na podstawie geometrii sceny.

Wtedy też powstały skrypty w Pythonie, które stały się zaczątkiem Freestyle, zaś rok później autorzy założyli projekt na SourceForge, żeby ułatwić wspólne kodowanie.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle02355808.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle02355808.jpg)

W 2008 roku integracja Freestyle z Blenderem zostaje zgłoszona jako inicjatywa w ramach Google Summer of Code, a odpowiedzialny za nią jest Maxime Curioni. Cały proces zajął jednak znacznie dłużej niż przewidywano: pięć długich lat. W międzyczasie Maxime poddał się, a projekt przejął współdeweloper, Tamito Kajiyama.

To właśnie Tamito, w społeczności Blendera znany jako T.K., doprowadził integrację Freestyle do końca. Bardziej szczegółową historię przeczytać można tutaj, jest to fascynująca opowieść.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle08355808.png)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle08355808.png)

Oczywiście, choć integracja z Blenderem jest ważnym kamieniem milowym rozwoju Freestyle, to nie oznacza ona jeszcze końca drogi. Deweloperom pozostało wciąż parę rzeczy do zrobienia: usunięcie błędów (w tym linii okazjonalnie pojawiających nie tam gdzie powinny), dodanie nowych parametrów kontrolujących linie, umożliwienie eksportu wyników końcowych, zastąpienie parametryzacji systemem node’ów i tak dalej.

Z kolei żeby cała ta praca nie poszła na marne, artyści używający Blendera muszą opanować nowe narzędzie i zacząć tworzyć ilustracje, rysunki i animacje z wykorzystaniem Freestyle.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle04355808.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/06/Freestyle04355808.jpg)

Patrząc jednak na całkiem efektowne rezultaty zabawy grafików z nieukończonymi jeszcze wersjami tego renderera (jak choćby uroczy A Big Cat, którego bohater zawitał na ekranie tytułowym Blendera 2.67), można być spokojnym, że niejedno jeszcze przyjdzie nam zobaczyć.

Kto wie, być może nawet któreś z przyszłych japońskich anime powstanie dzięki kombinacji Blender plus Freestyle?

Bartłomiej Nagórski

28. freestyle (Blender short anime)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.