Gigantyczna luka w Facebooku. Wyciekły dane milionów internautów?

Gigantyczna luka w Facebooku. Wyciekły dane milionów internautów?11.05.2011 17:30
Zuck nie traci dobrego humoru (Fot. Flickr/deneyterrio/Lic. CC by)

Facebook nie chronił prywatności swoich użytkowników. Ogromna baza danych o internautach z całego świata okazała się nieszczelna. Dane milionów użytkowników mogły być przez wiele lat udostępniane niepowołanym firmom. Jak do tego doszło?

Facebook nie chronił prywatności swoich użytkowników. Ogromna baza danych o internautach z całego świata okazała się nieszczelna. Dane milionów użytkowników mogły być przez wiele lat udostępniane niepowołanym firmom. Jak do tego doszło?

Producent oprogramowania antywirusowego, Symantec, ujawnił niepokojący raport. Wynika z niego, że przez kilka ostatnich lat, aż do kwietnia 2011 roku, dostęp do danych użytkowników miały zewnętrzne firmy – głównie reklamodawcy korzystający z serwisu społecznościowego.

Nieautoryzowany dostęp do danych był możliwy za sprawą około 100 tys. aplikacji korzystających z pływających ramek. Jak stwierdził Symantec, aplikacje, które korzystały ze starszego niż OAuth 2.0 modelu autentykacji, publikowały tokeny dostępu do profili.

Tokeny były wykorzystywane do różnorodnych działań na profilu użytkownika – każdy z nich zawierał określony poziom uprawnień, jak np. możliwość publikowania na Tablicy czy dostęp do galerii. Warto podkreślić, że działo się to po wyrażeniu przez użytkownika zgody na korzystanie aplikacji.

Dostęp do danych nie musiał oznaczać ich wykorzystania. Jak twierdzi Symantec, wiele podmiotów mogło nie zdawać sobie sprawy z tego, że mają wgląd w prywatne dane użytkowników, jak zdjęcia czy wiadomości.

Co ciekawe, rzeczniczka Facebooka Malorie Lucich zdementowała informacje, jakoby Facebook potwierdził wielokrotne naruszenia prywatności użytkowników. Facebook potwierdził jedynie istnienie luki, a nie wycieki danych.

Malorie Lucich skrytykowała ponadto raport Symanteca. Jej zdaniem Symantec nie uwzględnił szczegółów umów, jakie zawierają reklamodawcy z Facebookiem. Serwis społecznościowy zabrania w nich wykorzystywania informacji o użytkownikach, co – teoretycznie – zapobiega nadużyciom.

Mimo uspokajających zapewnień rzeczniczki Facebook podjął działania mające na celu załatanie luk w API. Zgodnie z informacją, jaką Naitik Shah umieścił na oficjalnym blogu dla deweloperów, twórcy aplikacji zmuszeni są - z graniczną datą 1 września – do korzystania z autentykacji OAuth 2.0 i do uzyskania – do 1 października – certyfikatu SSL.

Jak wynika z raportu Symanteca, spokojni o swoją prywatność mogą być ci internauci, którzy korzystali jedynie z funkcji samego Facebooka, ignorując liczne, dostępne w serwisie aplikacje. Warto przypomnieć, że ujawniony problem nie jest pierwszą tego typu wpadką.

Pozostaje pytanie, czy informacje o kolejnych przeciekach mają jakiekolwiek znaczenie dla użytkowników serwisu społecznościowego.

Jeśli nie odstraszyły ich wcześniejsze problemy, można uznać, że albo żyją w nieświadomości, albo po prostu zaakceptowali fakt, że – jak stwierdził Mark Zuckerberg – prywatność nie istnieje.

Zgadzacie się z taką tezą? A może nadal macie nadzieję, że umieszczone w Sieci dane nie zostaną udostępnione bez Waszej zgody?

Źródło: The Next Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.