Google zamienia się w drugi Microsoft. Dlaczego innowacyjny startup stał się korporacyjnym molochem?

Google zamienia się w drugi Microsoft. Dlaczego innowacyjny startup stał się korporacyjnym molochem?27.12.2010 09:50
Zarząd (Fot. Flickr/Ha-Wee/Lic. CC by)

Microsoft powoli odchodzi od wizerunku nudnej i aroganckiej korporacji. Natura nie znosi jednak próżni - miejsce twórców Windowsa zajmuje inny gigant. Jeszcze niedawno był ulubieńcem internautów - dziś kredyt sympatii szybko mu się wyczerpuje.

Microsoft powoli odchodzi od wizerunku nudnej i aroganckiej korporacji. Natura nie znosi jednak próżni - miejsce twórców Windowsa zajmuje inny gigant. Jeszcze niedawno był ulubieńcem internautów - dziś kredyt sympatii szybko mu się wyczerpuje.

Google zaczynał niepozornie. Specjalizacja była jego atutem - świetna wyszukiwarka, która na początku wieku zdobyła uznanie internautów, okazała się żyłą złota. Paradoksalnie, choć firma z Mountain View zdobyła popularność, oferując wyszukiwanie informacji, w gruncie rzeczy stała się jednak potentatem reklamowym.

Przez kilka pierwszych lat XXI wieku Google był na fali. Z jednej strony oferował coraz szerszy pakiet różnych usług, a z drugiej cieszył się opinią świeżej, odważnej firmy, jakże odmiennej od skostniałych korporacji. Do tego hasło przyświecające działaniom Google’a – „nie czyń zła” - pozytywnie wyróżniało firmę.

W wielu rankingach Google'a uznawano za najlepszego pracodawcę. Był to nie lada problem dla innego potentata – Microsoft musiał walczyć z migracją pracowników, którzy porzucali Redmond na rzecz Mountain View.

Facebook wygrywa na rynku pracy

Obecnie z tym samym problemem boryka się Google. Atrakcyjnym pracodawcą jest Facebook, a Google, by powstrzymać odejścia pracowników, został zmuszony do podniesienia pensji o 10%.

Nerwową atmosferę panującą w Mountain View dobrze obrazuje fakt, że pracownik, który prawdopodobnie odpowiada za przedostanie się tej informacji do mediów, został natychmiast zwolniony.

Google ma również problemy z różnego rodzaju urzędami antymonopolowymi. Sukces firmy okazał się jednocześnie przyczyną jej kłopotów. Dominująca pozycja Google'a i przetwarzanie ogromnej ilości danych wywołały zainteresowanie regulatorów rynku. Z podobnymi problemami borykał się Microsoft.

Google's Plan for World Domination | Beast Files

Kolejna kwestia to wiarygodność Google'a jako partnera biznesowego. Firma z Mountain View unika walki z konkurencją na warunkach rynkowych. Rywal – z reguły mała firma dysponująca atrakcyjną technologią lub produktem – jest po prostu wykupywany.

Polityka spalonej ziemi

Zamiast zdrowej konkurencji, której efektem są coraz lepsze produkty, mamy więc sytuację, w której dominująca firma „wysysa” z rynku ciekawe pomysły. Oczywiście z punktu widzenia inwestorów nie jest to nic złego, ale Sieć i jej użytkownicy w dłuższej perspektywie mogą sporo stracić na takim procederze.

Niepokój może budzić również uzależnienie wielu firm od nieprzewidywalnych decyzji Google’a. Chodzi tu przede wszystkim o algorytmy odpowiadające za pozycję stron w wynikach wyszukiwania.

Firma rozrasta się, komplikuje się jej struktura, a jednocześnie przepadają atuty, które leżały u podstaw sukcesu Google’a. Spółka z Mountain View zmieniła się w typową korporację, z hierarchiczną strukturą i przerostem biurokracji. Kreatywność i pasja, która niegdyś napędzała Google’a, są już historią.

Znamienne jest to, że właśnie takiej sytuacji twórcy Google'a za wszelką cenę chcieli uniknąć. Pamiętajmy, że Eric Schmidt został zatrudniony nie dlatego, że Larry i Sergey kogoś takiego chcieli w swojej firmie, ale z powodu wymagań inwestorów.

Eric Schmidt (Fot. Flickr/World Economic Forum/Lic. CC by-sa)
Eric Schmidt (Fot. Flickr/World Economic Forum/Lic. CC by-sa)

Zadziwiający jest jeszcze jeden aspekt – pozycja spółki na giełdzie. Porównując wykresy akcji Google’a i Microsoftu, można odkryć zadziwiającą zbieżność – choć do połowy 2007 roku kursy znacznie się różniły, z reguły na korzyść Google’a, to od kilku lat są niemal identyczne.

Kursy akcji Google'a (kolor niebieski) i Microsoftu (czerwony) (Yahoo! Finance)
Kursy akcji Google'a (kolor niebieski) i Microsoftu (czerwony) (Yahoo! Finance)

Oczywiście nie chodzi tu o ceny akcji czy wycenę całej spółki, ale o zbliżone wahania kursów w tym samym czasie. Choć można to tłumaczyć cyklami koniunkturalnymi, akcje dynamicznych, rozwijających się spółek technologicznych nie poddawały się tym trendom. Google już do nich nie należy.

Prywatność przede wszystkim

Firmie nie pomagają również coraz liczniejsze protesty związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych. Sztandarowym przykładem są m.in. kontrowersje wokół usługi Street View - nagłaśnianie kolejnych przypadków niezadowolenia sprawia, że Google zyskuje opinię firmy aroganckiej.

The new "Don't Be Evil" google video - Final Version.mp4

W żadnym wypadku nie wyrażam tu poglądu, że Google jest na równi pochyłej i w niedługim czasie firma wpadnie w tarapaty. Nie ulega jednak wątpliwości, że atuty, które były podstawą siły Google'a, w znacznej części już nie istnieją.

Microsoft, który w latach 90. osiągnął niemal wszystko, zapłacił ogromną cenę za zlekceważenie potencjału Sieci. Google cały swój rozwój i obecny potencjał zawdzięcza Internetowi. Jak sądzicie, co może spowodować problemy Google'a? Lekceważenie nowych trendów, rynkowi konkurenci czy może coś innego?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.