GRRRecenzje: Need For Speed Shift

GRRRecenzje: Need For Speed Shift30.10.2009 12:00
shift 2009-10-29 14-49-10-89
Damian

Gra Need For Speed: Shift zadebiutowała na rynku już jakiś czas temu. Ja mam z nią do czynienia od ok. 3 tygodni. Co ma ona do zaoferowania? Całkiem sporo, jest jednak pewne "ale". Zapraszam do przeczytania recenzji nowych wyścigów ze stajni Electronic Arts.

Gra Need For Speed: Shift zadebiutowała na rynku już jakiś czas temu. Ja mam z nią do czynienia od ok. 3 tygodni. Co ma ona do zaoferowania? Całkiem sporo, jest jednak pewne "ale". Zapraszam do przeczytania recenzji nowych wyścigów ze stajni Electronic Arts.

Cała seria od dłuższego czasu przechodziła poważny kryzys. Kolejne części przypominały odgrzewany kotlet i wydawały się być gorsze, niż poprzedniczki. W tym roku EA poszło do rozum do głowy i oferuje nam już dużo lepszą grę.

Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na to, że już nie mamy do czynienia z nielegalnymi wyścigami na terenie miast. Co prawda, tak samo było już w przypadku poprzedniej wersji, ale niektórzy cały czas nie mogą się jeszcze do tego przyzwyczaić.

ARCADE CZY SYMULACJA?

W przypadku NFS: Shift bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Gra plasuje się gdzieś pomiędzy realnością, a czystą, nieskrępowaną jazdą z wciśniętym gazem na najbardziej wymagających zakrętach.

Duże znaczenie odgrywają ustawienia, jakie sobie zaaplikujemy. Na początek przejeżdżamy jedno, próbne okrążenie, po którym gra oferuje nam stopień trudności dobrany do naszych umiejętności (joł!). Ja jednak proponowałbym wyłączenie większości ułatwień. W końcu nie od razu uda nam się pojechać idealnie, a przyjemność z grania przy większej trudności jest dużo większa. Odnoszę jednak wrażenie, że samochody zdecydowanie zbyt łatwo wpadają w poślizg.

shift 2009-10-29 14-53-42-76
shift 2009-10-29 14-53-42-76

Jeśli chodzi o samochody, to zdecydowanie czuje się różnice pomiędzy poszczególnymi modelami.  Przesiadka z BMW do Nissana 370Z robi sporą różnicę. Ten drugi jest zdecydowanie szybszy, ale przez to i bardziej wymagający. Podobnie dzieje się dalej. Im szybszym autem jedziemy, tym potrzeba większego skupienia na kolejnych zakrętach. Ilość samochodów nie jest tak powalająca, jak w Gran Turismo 5, ale w końcu to nieco inna gra. Myślę, że te kilkadziesiąt aut w zupełności wystarczy.

ROZGRYWKA

Bardzo fajne jest to, że przez wszystkie kolejne wyścigi oceniana jest nasza jazda. Na podstawie naszego stylu, otrzymujemy punkty w dwóch kategoriach - precyzja i agresja. Jeśli któryś jest nieco więcej, to otrzymujemy specjalną oznakę. Nie jestem jednak pewny, czy jest to odwzorowywane w odpowiedni sposób. Specjalistą w wyścigach nie jestem. Rozpychałem się ile się tylko dało, a gra twierdziła, że w moim stylu precyzja dominuje nad agresją. Niestety, nie do końca bym się z tym zgodził.

Warto też zwrócić uwagę na to, że w trakcie każdego wyścigu są przed nami stawiane specjalne wyzwania - osiągnięcie konkretnego czasu na jednym okrążeniu, zepchnięcie z trasy odpowiedniej ilości przeciwników i wiele, wiele innych. Za ich wykonanie otrzymujemy dodatkowe gwiazdki, które z kolei wpływają na poziom wtajemniczenia naszego kierowcy. Im jest ono większe, tym mamy dostęp do lepszych samochodów i coraz trudniejszych wyścigów.

shift 2009-10-29 14-52-52-47
shift 2009-10-29 14-52-52-47

Na duży, duży plus zasługuje inteligencja przeciwników. Nie jeżdżą oni jak maszynki. Oczywiście, starają się jechać optymalnym torem jazdy, ale jak każdemu, przytrafiają się im błędy. Czasami wypadną z trasy, zrobią bączka, a kiedy trzeba, rozpychają się, agresywnie atakują i spychają z trasy. Przyjemność z grania jest przez to dużo większa. Czuje się, jakby naprawdę jeździło się z prawdziwym (żyjącym i oddychającym) człowiekiem, a nie sztuczną inteligencją stworzoną przez programistów.

Trybów rozgrywki też jest kilka. Nie będziemy co chwilę jeździć w zwykłych wyścigach, w których chodzi tylko o to, aby jak najszybciej dostać się na metę. Czasami zmierzymy się z innymi kierowcami jeżdżącymi tymi samymi samochodami. Czasami musimy popisać się umiejętnościami driftowymi. Mi najbardziej spodobał się pojedynek "1 na 1". Do dokładnie to samo, z czym mieliśmy do czynienia w Carbonie (nazywało się to wyścigiem w Kanionie, czy jakoś tak). Jednak tym razem wydaje się to być nieco trudniejsze. Dużo rolę odgrywa tutaj inteligencja przeciwnika, o której zresztą już pisałem.

OPRAWA AUDIO-WIZUALNA

Hmmm... szczerze powiem, że nie wiem co napisać. Grafika jest i tyle! Nie jest słaba, ale też specjalnie nie zachwyca. Od razu uprzedzam pytania, że grałem na full detalach w rozdzielczości 1920 x 1080.

Samochody wyglądają przyzwoicie, ale nie powodują opadu szczęki. Na pochwalenie zasługuje otoczenie, które wygląda naprawdę fajnie. Pełno jest różnych szczegółów, kibiców, drzew, czy po prostu trybun i budynków.

shift 2009-10-29 14-50-11-92
shift 2009-10-29 14-50-11-92

Jednak największy plus należy się programistom za widok z wnętrza samochodu! Każde auto jest odwzorowane w najmniejszych szczegółach. Widać dosłownie wszystko, od wskaźników prędkości i ilości przejechanych kilometrów, po wywiewy klimatyzacji i logo na kierownicy. Jak dla mnie, granie ma sens tylko w tym trybie kamery. Wtedy czujemy, jakbyśmy naprawdę siedzieli w Nissanie 370Z, BMW czy Bugatti Veyron.

Jeśli chodzi o system zniszczeń, to nie jestem z niego zbyt zadowolony. Widać różnego rodzaju rysy i wgniecenia w karoserii. Przy odrobinie wysiłku możemy się nawet postarać o samochód bez maski. Jednak jest to po prostu za mało. Po wyścigu nie musimy wydawać pieniędzy na odpowiednie naprawy. Auto jak za dotknięciem magicznej różdżki wygląda, jakby dopiero wyjechało z salonu. Dobrze chociaż, że uszkodzenia wpływają na nasz samochód. Jednak bardziej na sterowanie (może nas znosić w jedną lub drugą stronę), niż osiągi.

Co do dźwięku, to stoi on na naprawdę dobrym poziomie. Silniki brzmią przepięknie i oczywiście na odmienne sposoby. Muzyka jaka jest, taka jest. Nie są to moje klimaty, więc po prostu nie będę tego oceniał, aby Was nie zmylić. dziwiło mnie jednak to, że pioseneczki nie przygrywają w menu.

PODSUMOWANIE

Gra jest naprawdę fajna. Dostarcza sporą dawkę adrenaliny i daje dużo radości. Jest jednak pewien problem. Pograłem w nią te trzy tygodnie i od kilku dni w ogóle do niej nie wracam. Może dlatego, że akurat męczę Risen i Pro Evolution Soccer 2010 (recenzje obu gier już wkrótce), a może dlatego, że po prostu mi czegoś brakuje. Najgorsze jest jednak to, że nie wiem czego... Chyba po prostu bardziej odpowiadał mi klimat nielegalnych wyścigów po miejskich ulicach. Nadal jestem zdania, że najlepszy jest pierwszy Underground!

Plusy:

  • widok ze środka samochodu
  • inteligencja komputerowych przeciwników
  • dźwięk silników
  • po prostu przyjemność z grania

Minusy:

  • grafika bez zachwytów
  • system zniszczeń

Jeśli miałbym dać grze jakąś ocenę, to byłoby to 7.5/10.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.