Guns’n’Ghosts, czyli Commodore ciągle żywe

Guns’n’Ghosts, czyli Commodore ciągle żywe27.03.2014 15:51
Ekran tytułowy.
Łukasz Bobrecki

Komputery potrafiące dokonywać obliczeń na maksymalnie 8 bitach dawno już odeszły do muzeum informatyki. Pomimo tego, wciąż pojawia się kilka nowych, wartych uwagi produkcji rocznie. Nie szukając daleko, w ubiegłym roku można było zakupić Guns'n'Ghosts, klasyczną grę platformową osadzoną w klimacie horroru.

Ekran tytułowy
Ekran tytułowy

Tytuł gry delikatnie nawiązuje do klasycznej, znanej z Commodore 64 serii "Ghots'n'Goblins", ale podobieństwa pomiędzy nimi nie są marketingowym kluczem do sukcesu wspomnianej produkcji. Georg "Endurion" Rottensteiner oraz Trevor "Smila" Storey zdążyli już zapracować na swoje miejsce w branży retro-gier, chociażby dzięki wysoko ocenianemu, wydanemu rok wcześniej "Soulless".

Od projektu do produktu

Projekt gry po raz pierwszy pojawił się w 2011 roku na forum Retro Remakes, gdzie Georg Rottensteiner prezentował kolejne etapy projektowania oraz programowania, czyli w skrócie pełnego przygotowania gry na Commodore 64. Produkcja nosiła wówczas tytuł "Supernatural". Graficznie wyglądała ona znacznie mniej atrakcyjnie niż wersja dostępna w sprzedaży, co jest całkiem naturalne w początkowym stadium prac. Każdy ze stu kolejnych kroków na drodze do stworzenia "Guns'n'Ghosts" został szczegółowo opisany na wspomnianym forum.

Na pustyni chwilowy spokój.
Na pustyni chwilowy spokój.

Prace, pracami, ale czas opowiedzieć co nieco na temat finalnego produktu. Gra posiada fabułę, co nie jest takie oczywiste w przypadku produkcji dostępnej na ośmiobitowych komputerach. Kolejne fragmenty opowieści ujawniane są regularnie, co kilkanaście poziomów. Historia co prawda nie należy do zbytnio wciągających, ani rozbudowanych, ale w połączeniu z miłymi dla oka krótkimi animacjami jest sympatyczną nagrodą za umiejętne pokonywanie kolejnych hord potworów. Przecież nic nie motywuje gracza lepiej od potrzeby poznania zakończenia rozpoczętej historii, jakkolwiek prosta by ona nie była.

Jak za dawnych czasów, trzeba umieć grać, aby przejść dalej

"Guns'n'Ghosts" charakteryzuje się dość wysokim poziomem trudności. Wyzwanie, z jakim trzeba się zmierzyć przechodząc przez kolejne poziomy nie rośnie jednak liniowo. Kolejni przeciwnicy, podobnie jak układ samych poziomów potrafią niejednokrotnie poważnie uszczuplić zapas dostępnych "żyć", jednak zdarzają się pomiędzy nimi fragmenty znacznie prostsze, powiedziałbym, że wręcz relaksacyjne. Trudno uznać to za wadę, bowiem spokojniejsze poziomy pozwalają na chwilę oddechu oraz dają szansę na poprawę stanu zdrowia postaci. Moim zdaniem, niektóre potworki powinny pojawić się na znacznie późniejszym etapie gry. W porównaniu z przyśpieszającymi pająkami, które dają o sobie znać dość szybko, zdecydowanie łatwiejsze do pokonania są skaczące żaby pojawiające się dopiero kilkanaście poziomów później.

Guns 'n' Ghosts Official Promo Video (Psytronik / RGCD)

Na poziom trudności gry nie można wpływać bezpośrednio, jednak decydując się na konkretny tryb rozgrywki można sprawić, aby w nierównej walce gracz miał większe lub mniejsze szanse na przeżycie. Menu tytułowe oferuje kilka opcji, jednak tylko część z nich wprowadza konkretne urozmaicenie. Podstawowy wybór związany jest z ilością graczy. Nie zauważyłem różnicy w ilości atakujących potworów podczas samotnych oraz z pomocą drugiej osoby, co oznacza, że we dwójkę gra się nie tylko raźniej, ale i łatwiej. Kolejna decyzja do podjęcia dotyczy bohatera, którym przyjdzie sterować podczas zabawy.

Bracia Trevor oraz Georg (zbieżność ich imion z twórcami gry jest nieprzypadkowa) różnią się między sobą posiadaną bronią. Trevor korzystając ze siły swojego umysłu potrafi zatrzymać wroga w miejscu, wysysając z niego przy okazji wszelką energię życiową. Niewielki zasięg ataku może zostać z czasem rozwinięty, jednak psychiczna moc nigdy nie dorówna sile rażenia strzelby, z której korzysta Georg. Używając broni palnej znika problem związany z zasięgiem, lecz nie jest to oręż pozbawiony wad. Po wystrzeleniu wszystkich pocisków konieczne jest spokojne załadowanie nowej amunicji. Trzeba stać w miejscu, zupełnie bez ruchu, a przeciwnicy cały czas atakują. Z czasem można znacznie powiększyć magazynek, jednak początek gry wymaga chwilami anielskiej cierpliwości.

Najciekawszym, a zarazem najtrudniejszym sposobem na walkę ze złem jest wybranie trybu „Kooperacja”. W tym przypadku, gracze nie mogą, tak jak w pozostałych trybach bawić się niezależnie od siebie. Aby pozbyć się każdego potwora potrzebna jest bliska współpraca. Obrażenia zadawane są wyłącznie w sytuacji, gdy Georg wpakuje kulkę w monstrum uwięzione mentalną siłą Trevora. Ten tryb zarezerwowany jest wyłącznie dla prawdziwych wyjadaczy.

Świat z pikseli może być atrakcyjny

Wraz z rozwojem fabuły bracia odwiedzają okolice kilku miejscowości rozsianych po Stanach Zjednoczonych. Poszukując kolejnych nadnaturalnych zdarzeń zawitają na pustynię, do lasu, a nawet sprawdzą, co kryje się w kanałach. Kolejne etapy podróży wiążą się nie tylko z pojawianiem się nowych przeciwników, ale również ze zmianą stylu graficznego kolejnych plansz. Najpiękniejsze, w mojej opinii, są delikatnie animowane wodospady będące tłem dla podziemnego jeziora, niestety pojawiają się one dopiero w okolicach 60 poziomu.

Podziemne jezioro.
Podziemne jezioro.

Na oprawę graficzną w "Guns'n'Ghosts" nie można narzekać. Pomaga ona zbudować odpowiedni nastrój, zwłaszcza na początkowym etapie rozgrywki, a niektórzy przeciwnicy wzbudzają respekt wyłącznie swoją "urodą". Tak samo dobrze nie wypowiem się na temat muzyki, która zupełnie nie trafiła w mój gust. Po pewnym czasie zdecydowałem, że do dobrej zabawy wystarczą sporadycznie słyszalne efekty dźwiękowe. Na pochwałę zasługuje natomiast fakt, że gra w całości mieści się w pamięci Commodore 64. Przechodząc przez 72 kolejne plansze wszystko działało płynnie, ani razu nie pojawiły się zacięcia ani przerwy na doczytywanie danych.

"Guns'n'Ghosts" to produkcja warta sprawdzenia. Mroczny klimat, paranormalne zjawiska, różnorodne lokacje oraz przeciwnicy w połączeniu z rzadko spotykanymi animowanymi przerywnikami fabularnymi to niewątpliwe zalety gry. Pewne skojarzenia z "Ghost'n'Goblins", o których wspomniałem na samym początku mogą pojawić się podczas rozgrywki, jednak nie mamy tu do czynienia z żadnym klonem ani przeróbką, a jedynie z podobną, ponadnaturalną tematyką, która jest obecna w obu produkcjach.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
AGP ciągle żywe...
Łukasz Rzedzicki
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.