Haier pokazuje przezroczysty OLED [CES 2012]

Haier pokazuje przezroczysty OLED [CES 2012]16.01.2012 10:42
Przezroczysty OLED (fot. theverge.com)
Marcin Honkisz

Tegoroczne targi w Las Vegas pokazały, że pomysły rodem z filmów science fiction powoli stają się codziennością w naszym życiu. Pamiętacie film "Raport mniejszości"? Na każdym kroku pojawiały się tam przezroczyste ekrany pozwalające na bezkolizyjną interaktywność z otoczeniem. Haier pokazał swoją wizję takiego ekranu i trzeba przyznać, że wygląda całkiem dobrze.

Tegoroczne targi w Las Vegas pokazały, że pomysły rodem z filmów science fiction powoli stają się codziennością w naszym życiu. Pamiętacie film "Raport mniejszości"? Na każdym kroku pojawiały się tam przezroczyste ekrany pozwalające na bezkolizyjną interaktywność z otoczeniem. Haier pokazał swoją wizję takiego ekranu i trzeba przyznać, że wygląda całkiem dobrze.

Przyglądając się stoisku Haiera, powiedzieć trzeba, że amerykańska firma w tym roku pokazała się od bardzo mocnej strony. Wiele interesujących, prototypowych produktów mogło przyciągać uwagę. Jednak najciekawszym pomysłem były dwa ekrany OLED, zupełnie przezroczyste. Haier pokazał model 22-calowy oraz 46-calowy. Oba wyświetlają obraz o rozdzielczości 1680 x 1050 pikseli. Wielkim minusem jest jednak fakt, że ekrany mają tylko 8-bitową głębię kolorów. Żeby to zatuszować, producent wyświetlał na ekranach tylko monochromatyczne obrazy, głównie napisy. Nie wiadomo więc do końca, jakiej jakości obraz można uzyskać. Nie należy jednak oczekiwać porażającej jakości.

Pozostałe parametry techniczne są na akceptowalnym poziomie. Czas reakcji ok. 5 ms, duże kąty widzenia w obu płaszczyznach, a przede wszystkim bardzo niskie zużycie energii. Według producenta nawet 15% niższe niż tradycyjnego telewizora LED. Jak na prototyp wiadomo o nim całkiem sporo, choć widać też, że jest to projekt bardzo niedopracowany. Jak gdyby dokańczany na szybko, żeby go pokazać na targach.

CES 2012 - Haier 22-inch and 46-inch TRANSPARENT OLED TVS!

W takiej formie, w jakiej ekrany zostały przedstawione na CES, będą miały raczej tylko komercyjne zastosowanie - jako szyby wystaw sklepowych, elementy prezentacyjne. Zastosowania domowe nie mają większego sensu. Wymagałyby dołożenia wydajnego podświetlenia, co całkowicie pozbawiłoby ekran przejrzystości. Również mała głębia koloru wymusza inne zastosowania niż klasyczny telewizor. Ekrany te trzeba traktować bardziej jako ciekawostkę i pokazanie próbki możliwości, jakie daje zastosowanie technologii OLED. Przezroczyste ekrany otwierają zupełnie nową drogę rozwoju przede wszystkim branży reklamowej.

Haier nie podał ani daty wprowadzenia gotowych produktów na rynek, ani ich ceny. Wyświetlacze są jeszcze na tyle słabo dopracowane, że faktycznie takie deklaracje nie mają sensu. Co nie zmienia faktu, że twórca „Raportu mniejszości” Philip K. Dick powinien być dumny. Jego wizje zaplanowane na 2054 rok spełniają się już teraz.

Źródło: ubergizmo.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.